Υπόμνημα προς τον Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Οικονομικών, κο Η. Πλασκοβίτη

Αθήνα 10 Νοεμβρίου 2010
Αρ. Πρωτ. 1988
 
Πρός
Κον Ηλία Πλασκοβίτη  
Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Οικονομικών
 
 
Θέμα : Ειδικός Φόρος σε είδη πολυτελείας (Άρθρο 17) για καινούρια και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα
 
 
Αξιότιμε κύριε Πλασκοβίτη  ,
 
Αναφορικά με τον ειδικό φόρο σε ειδή πολυτελείας (Άρθρο 17 του σχεδίου νόμου) και όπως ψηφίστηκε στο φορολογικό νομοσχέδιο σε ότι αυτό αφορά τον χώρο της εμπορίας αυτοκινήτου, πρέπει επειγόντως να θέσουμε υπόψη σας το γεγονός ότι με τις προβλεπόμενες ρυθμίσεις, όπως θα αναφερθούν κατωτέρω, προκαλούνται τεχνητές στρεβλώσεις στην λιανική τιμή ορισμένης και μόνο κατηγορίας προϊόντων, συγκεκριμένα στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα την κάθετη μείωση των πωλήσεών τους, και τον συνεπακόλουθο οικονομικό αφανισμό και την οικονομική καταστροφή χιλιάδων εμπόρων και επαγγελματιών του είδους σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Αδυνατούμε να κατανοήσουμε, ως έμποροι / επαγγελματίες αλλά και ως έλληνες καταναλωτές την δικαιολογητική βάση με την οποία, οι προτεινόμενες νομοθετικές διατάξεις προσδιορίζουν και προβλέπουν την επιβολή μεγαλύτερου φόρου πολυτελείας σε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο σε σχέση με ένα ομοειδές καινούριο, που εξ ορισμού είναι φθηνότερο σαν αξία κτήσης και κατά συνέπεια απευθύνεται σε οικονομικά ασθενέστερες τάξεις.
Το νομοσχέδιο που καταθέσατε ορίζει συντελεστές φόρου πολυτελείας ανάλογα με την εργοστασιακή αξία για τα καινούρια αυτοκίνητα. Αντίστοιχους συντελεστές ορίζει για τα μεταχειρισμένα αλλά με τον «πρωτότυπο» ( και άδικο ) τρόπο να υπολαμβάνει ότι ένα φθηνότερο σε αξία (μεταχειρισμένο αυτοκίνητο θεωρείται περισσότερο πολυτελές και συνεπώς υποχρεούται στην καταβολή υψηλότερου φόρου.
Στα παραδείγματα που σας παραθέτουμε ως κατωτέρω ενδεικτικά, αποδεικνύεται ότι, με βάση τους υπολογισμούς που προβλέπονται από τις σχετικές διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου, η αγορά ενός καινούριου – ακριβότερου αυτοκινήτου στην Ελλάδα είναι περισσότερο συμφέρουσα από την αγορά ενός αντίστοιχου μεταχειρισμένου.
 
Α. Παράδειγμα
Αυτοκίνητο καινουργές εργοστασιακής αξίας μέχρι €15.000,οο ΦΟΡΟΣ (0%) €0,οο
 
Εάν το ίδιο αυτοκίνητο εισαχθεί ως μεταχειρισμένο δύο (2) ετών μετά την απομείωση (όπως αυτή προσδιορίζεται στο άρθρο 126 του ν.2960/2001 Α΄ 265 ) η αξία του θα είναι €11.250,οο
 
Σύμφωνα με τον καθορισμό της κλίμακας θα πληρώσει 10% φόρο δηλαδή €1.125,oo
 
Β. Παράδειγμα
Αυτοκίνητο καινουργές εργοστασιακής αξίας μέχρι €20.000,οο ΦΟΡΟΣ (10%) €2.000,οο
 
Εάν το ίδιο αυτοκίνητο εισαχθεί ως μεταχειρισμένο ενός έτους (1) μετά την απομείωση (όπως αυτή προσδιορίζεται στο άρθρο 126 του ν.2960/2001 Α΄ 265) η αξία του θα είναι €16.800,οο
 
Σύμφωνα με τον καθορισμό της κλίμακας θα πληρώσει 30% φόρο δηλαδή €5.040,οο
Προσδιοριζόμενη ΔΙΑΦΟΡΑ €3.040,οο

Το συμπέρασμα είναι ότι εκτός του θεμιτού σκοπού της ενίσχυσης των δημοσίων εσόδων, δια των προτεινομένων ρυθμίσεων, ευνοείται η αγορά αποκλειστικά και μόνο καινουργών αυτοκινήτων σε βάρος των μεταχειρισμένων. Συνεπώς εξυπηρετούνται κατ’ αποτέλεσμα συγκεκριμένα οικονομικά και ολιγοπωλιακά συμφέροντα (αυτά που εισάγουν και εμπορεύονται καινούργια αυτοκίνητα δηλαδή οι ολίγοι οικονομικά πανίσχυροι κεντρικοί αντιπρόσωποι) σε βάρος των λοιπών μικρών και μεσαίων υγιών επιχειρηματιών που εμπορεύονται μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και των οποίων ο αριθμός είναι 4.000
Η πρότασή μας σχετικά με τον προσδιορισμό του φόρου πολυτελείας ως προς τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, έχει λάβει υπόψη της τις διατάξεις του Ευρωπαϊκού Δικαίου (άρθρα 90 ΣυνθΕΚ, και την πάγια επί του θέματος της φορολόγησης αυτοκινήτων νομολογία του ΔΕΚ ( απόφαση GomezValente κλπ ) και είναι η εξής :
 
Θεωρούμε ότι εξ ορισμού τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα πρέπει να τυγχάνουν της ίδιας μεταχείρισης με τα καινούρια.
 
Εάν λοιπόν τα καινούρια αυτοκίνητα απαλλάσσονται από τον φόρο πολυτέλειας μέχρι ενός ποσού, του αντίστοιχου ποσού πρέπει να απαλλάσσονται και τα μεταχειρισμένα.
Επιβάλλεται να ενταχθούν και τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στις ίδιες κλίμακες αξίας (τιμή χονδρικής πώλησης) προσδιορισμού του φόρου.
Ο συντελεστής απομείωσης που προσδιορίζει την φορολογητέα αξία του μεταχειρισμένου αυτοκίνητου (όπως ορίζετε στο άρθρο 126 του Ν 2960/2001 Α’265) πρέπει σε ίσο ποσοστό να απομειώνει και τον συντελεστή του φόρου πολυτελείας. 

1.    Επιβατικά αυτοκίνητα δασμολογικής κλάσης 8703 της συνδυασμένης ονοματολογίας καθώς και τα αυτοκίνητα τύπου Jeep της δασμολογικής κλάσης 8704 με τιμή χονδρικής πώλησης από τον κατασκευαστή οίκο:
 
Α. από € 15.000,οομέχρι και €20.000,οο ποσοστό 10%
Β. άνω των € 20.000,οομέχρι και € 28.000,οοποσοστό 30%
Γ. άνω των € 28.000,οοποσοστό 40% 
 
2.    Προκειμένου για μεταχειρισμένα όμοια αυτοκίνητα να υπολογίζετε η απομείωση στην τιμή χονδρικής του κατασκευαστή οίκου στη χώρα και στο έτος παραγωγής και το ποσό του φόρου να καθορίζεται ως έξης:
 
Α. Από € 15.000,οομέχρι € 20.000,οο (τιμή μετά την απομείωση κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 126 του Ν 2960/2001 Α’265)
Ποσοστό φόρου 10% x συντελεστή απομείωσης (μείον) = ποσοστό φόρου πολυτελείας
 
Β. Άνω των € 20.000,οομέχρι € 28.000,οο (τιμή μετά την απομείωση κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 126 του Ν 2960/2001 Α’265)
Ποσοστό φόρου 30% x συντελεστή απομείωσης (μείον) = ποσοστό φόρου πολυτελείας
 
Γ. Άνω των € 28.000,οο (τιμή μετά την απομείωση κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 126 του Ν 2960/2001 Α’265)
Ποσοστό φόρου 40% x συντελεστή απομείωσης (μείον) = ποσοστό φόρου πολυτελείας
 
 
Κύριε Πλασκοβίτη ,
Σας παρακαλούμε να αποκαταστήσετε άμεσα με παρέμβασή σας την δυσμενή διάκριση που υφιστάμεθα ως επαγγελματικός κλάδος δια της εφαρμογής των ως ανωτέρω διατάξεων. Θα πρέπει να έχετε υπόψη σας ότι πέραν του αδίκου της ρυθμίσεως και της καταστροφικής συνέπειας που θα έχει στον κλάδο μας, οι ρυθμίσεις αυτές είναι αντίθετες προς τις διατάξεις της ΣυνθΕΚ και των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, το οποίο, όπως γνωρίζετε, έχει καταδικάσει την Ελλάδα πολλές φορές για αντικοινοτική φορολόγηση στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και δυσμενή διακριτική μεταχείριση υπέρ των καινουργών.
Ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδας εκπροσωπεί έναν από τους δυναμικότερους κλάδους της οικονομίας της πατρίδας μας και έχει μέλη χιλιάδες επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων σε ολόκληρη την Ελλάδα που απασχολούν δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους. Είναι λοιπόν υποχρέωση μας απέναντι στους πολύ μικρούς, μικρούς και μικρομεσαίους συναδέλφους που εκπροσωπούμε αλλά και απέναντι σε όλους όσων ο βιοπορισμός τους εξαρτάται από την επιβίωση της συγκεκριμένης αγοράς, να υπερασπιστούμε με κάθε νόμιμο τρόπο την τήρηση των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού, της ισότητας, των ίσων ευκαιριών και του σεβασμού στο δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
 
με τιμή
εκ μέρους του Δ.Σ.
 





Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ


 


Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ




 

 



ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΕΤΙΜΕΖΑΣ


 


ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΕΡΑΤΣΑΣ





 
 
Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.