Υπόμνημα προς τον Υπουργό Οικονομικών κο Γ. Παπακωνσταντίνου
Αθήνα 20 Σεπτεμβρίου 2010
Αρ. Πρωτ. 1971
Πρός
Κον Γεώργιο Παπακωνσταντίνου
Υπουργό Οικονομικών
Θέμα : Προτάσεις μέτρων για την αντιμετώπιση της κρίσης στον χώρο του αυτοκινήτου , τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, των περιβαλλοντικών συνθηκών και των κρατικών εσόδων.
Κύριε Υπουργέ,
Δυο χρόνια η εγχώρια αγορά αυτοκίνητου δέχεται ισχυρότατες πιέσεις με απρόβλεπτες συνέπειες.
Μια παρατεταμένη περίοδο ύφεσης που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2008, οδηγεί την αγορά σε ελεύθερη πτώση.
Ειδικότερα τον τελευταίο χρόνο μετά την «βίαιη» κατάργηση της απόσυρσης τα προβλήματα στην αγορά μας, πολλαπλασιάστηκαν.
Τα επίσημα νούμερα της πτώσης των πωλήσεων, της πτώσης του κύκλου εργασιών, της αύξηση της ανεργίας στο χώρο και της υστέρησης των δημοσίων εσόδων, αποτυπώνουν ανάγλυφα το πρόβλημα.
Δυστυχώς καταστρέφεται μια από τις πιο υγιείς αγορές της Ελλάδας, που οι επιδόσεις της στην ανάπτυξη, στην απασχόληση, στα δημόσια έσοδα ήταν τεράστιες.
Τα στοιχεία είναι πραγματικά απογοητευτικά.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
65,3% πτώση πωλήσεων με τάση αυξητική ! ! !
60% πτώση κύκλου εργασιών.
10% ανεργία στο κλάδο, με πρόβλεψη να διπλασιαστεί τους επόμενους τρεις μήνες.
300 εκατ. εύρο λιγότερα στα δημόσια ταμεία, σε σχέση με το 2009 και τουλάχιστον 550 λιγότερα σε σχέση με το 2008.
Ανάλογη και μεγαλύτερη πτώση του κύκλου εργασιών, σε δεκάδες επαγγέλματα με χιλιάδες απασχολούμενους που δραστηριοποιούνται δορυφορικά γύρω από την εμπορία αυτοκινήτων και στην πλειοψηφία τους είναι εταιρίες ελληνικής προστιθέμενης αξίας.
Εκτός αυτών η ανεξέλεγκτη αύξηση των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων έχει δημιουργήσει δυσμενείς περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές συνθήκες, αφού κάθε χρόνο μπαίνουν στην κυκλοφορία περίπου 23-25 αυτοκίνητα ανά 1000 κατοίκους και βγαίνουν από την κυκλοφορία περίπου τέσσερα η πέντε (η αντίστοιχη στατιστική της Ευρώπης είναι 33 νεοεισερχόμενα αυτοκίνητα ανά 1000 κατοίκους και αποσύρονται περίπου 28-29).
Συνέπεια αυτής της εξέλιξης είναι ο πολλαπλασιασμός των τροχαίων ατυχημάτων στα οποία κατά κανόνα εμπλέκονται τα παλαιά ανασφαλή, παρωχημένης τεχνολογίας ενεργοβόρα και ρυπογόνα αυτοκίνητα, που όχι μόνο δεν βοηθούν την πρόθεση σας για βελτίωση της οδικής ασφάλειας, αλλά επιβαρύνουν δυσμενώς την κοινωνία και τα κρατικά ταμεία.
Ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος δεν περιορίζει τις κατά καιρούς προτάσεις του μόνο στη κατεύθυνση αναχαίτισης της πτώσης των πωλήσεων, αλλά προβάλλει και όλα τα άλλα προβλήματα που δημιουργούνται από λαθεμένες πολιτικές διαχείρισης του προϊόντος.
Κύριε Υπουργέ,
Σας ζητούμε να ληφθούν επειγόντως μέτρα-αποφάσεις για την συγκράτηση της πτώσης αλλά και για την περαιτέρω βελτίωση της οδικής ασφάλειας των περιβαλλοντικών συνθηκών και της στήριξης των κρατικών εσόδων.
Το παρελθόν έχει δείξει ότι ο κλάδος της εμπορίας καινούριων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων όταν χρειάστηκε και αφού πάρθηκαν ριζοσπαστικές αποφάσεις, ανταποκρίθηκε και στήριξε την οικονομία της χώρας μας.
Οι προτάσεις του Συνδέσμου μας είναι οι παρακάτω :
α. Η επαναφορά των κινήτρων αντικατάστασης των παλαιάς τεχνολογίας ρυπογόνων αυτοκινήτων (απόσυρση), που να αφορά εκτός των καινούριων και τα ελαφρώς μεταχειρισμένα νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αυτοκίνητα (οδηγία EURO 4 & euro 5). Σίγουρα από τα κίνητρα δεν πρέπει να εξαιρεθούν
τα ελαφρώς μεταχειρισμένα αυτοκίνητα(οδηγία EURO 4 & euro 5), είτε εισαγωγής είτε εγχώριας αγοράς, καθώς έτσι θα δοθεί η δυνατότητα στα αδύναμα οικονομικά νοικοκυριά να αποκτήσουν ένα ασφαλή, «καθαρό» αυτοκίνητο χωρίς να υπερχρεωθούν. Άλλωστε θα αγοράσουν το σχετικά «καινούριο» αυτοκίνητο που αυτός που το πούλησε, θα το αντικαταστήσει με ένα άλλο καινούριο.
β. Κατάργηση του φόρου πολυτελείας τη στιγμή που δεν πρόσφερε τίποτα περισσότερο από το να αποκλείσει ένα σημαντικό κομμάτι αγοράς και να δημιουργήσει σημαντική υστέρηση στα δημόσια έσοδα.
γ. Άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης όπου υφίσταται. Οι κινητήρες πετρελαίου για την κίνηση αυτοκίνητων έχουν εξελιχθεί τόσο ώστε να είναι καθαρότεροι από τους κινητήρες βενζίνης όσο αφορά τις εκπομπές καυσαερίων. Οι νέοι κινητήρες πετρελαίου ανήκουν –όσο αφορά τις εκπομπές καυσαερίων στην τελευταία οδηγία EURO5- εάν επιμείνει το κράτος να αποκλείει την κυκλοφορία αυτών των κινητήρων θα πρέπει να αποκλείσει και την κυκλοφορία όλων των άλλων.
δ. Βελτίωση της εγκρισιμότητας των δανείων προς τους καταναλωτές από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Η επιτυχία των όποιων αποφάσεων, στηρίζεται στη κατανάλωση και η κατανάλωση στηρίζεται με τη σειρά της στην καταναλωτική πίστη. Επειδή τον τελευταίο καιρό παρατηρείται από μέρους των τραπεζών κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης την οποία κατέχουν, ζητούμε την κρατική παρέμβαση ώστε να μην αποκλείονται από την καταναλωτική πίστη καταναλωτές με ικανοποιητικά πιστοληπτικά κριτήρια αλλά και μακροχρόνιες συνεργασίες με επιχειρήσεις.
ε. Παροχή χαμηλού κόστους επιχειρηματικών δανείων, με ευέλικτες και γρήγορες διαδικασίες ώστε να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να βελτιώσουν την ρευστότητά τους και να σωθούν όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας.
ζ. Μείωση του τέλους ταξινόμησης που επιβαρύνει τα αυτοκίνητα για να μπορέσουν να κυκλοφορήσουν όσο το δυνατό περισσότερα τελευταίας τεχνολογίας αυτοκίνητα που διακρίνονται για τους χαμηλούς ρύπους και τα συστήματα παθητικής ασφάλειας.
Όπως δοκιμάζεται η οικονομία της χώρας μας, έτσι δοκιμάσθηκαν και οι οικονομίες άλλων χωρών. Η λήψη όμως μέτρων που στήριξαν την ανάπτυξη και βοήθησαν την κατανάλωση απέφερε πολλαπλά οφέλη στα δημόσια έσοδα, στην επιχειρηματικότητα, στήριξαν την απασχόληση, βελτίωσαν το περιβάλλον και υποστήριξαν την οδική ασφάλεια.
Σας ζητούμε να υιοθετήσετε τις προτάσεις του Συνδέσμου μας που προκύπτουν από την άριστη γνώση των αναγκών της αγοράς και των καταναλωτών.
Πάντα παραμένουμε στη διάθεση σας με στοιχεία και προτάσεις.
με τιμή
εκ μέρους του Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Απόστολος Πετιμεζάς Κων/νος Κεράτσας
Κοινοποίηση:
Κα Τίνα Μπιρμπίλη,
Υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής,
Κον Μιχάλη Ρέππα,
Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων,
Κον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη,
Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.
Αρ. Πρωτ. 1971
Πρός
Κον Γεώργιο Παπακωνσταντίνου
Υπουργό Οικονομικών
Θέμα : Προτάσεις μέτρων για την αντιμετώπιση της κρίσης στον χώρο του αυτοκινήτου , τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, των περιβαλλοντικών συνθηκών και των κρατικών εσόδων.
Κύριε Υπουργέ,
Δυο χρόνια η εγχώρια αγορά αυτοκίνητου δέχεται ισχυρότατες πιέσεις με απρόβλεπτες συνέπειες.
Μια παρατεταμένη περίοδο ύφεσης που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2008, οδηγεί την αγορά σε ελεύθερη πτώση.
Ειδικότερα τον τελευταίο χρόνο μετά την «βίαιη» κατάργηση της απόσυρσης τα προβλήματα στην αγορά μας, πολλαπλασιάστηκαν.
Τα επίσημα νούμερα της πτώσης των πωλήσεων, της πτώσης του κύκλου εργασιών, της αύξηση της ανεργίας στο χώρο και της υστέρησης των δημοσίων εσόδων, αποτυπώνουν ανάγλυφα το πρόβλημα.
Δυστυχώς καταστρέφεται μια από τις πιο υγιείς αγορές της Ελλάδας, που οι επιδόσεις της στην ανάπτυξη, στην απασχόληση, στα δημόσια έσοδα ήταν τεράστιες.
Τα στοιχεία είναι πραγματικά απογοητευτικά.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
65,3% πτώση πωλήσεων με τάση αυξητική ! ! !
60% πτώση κύκλου εργασιών.
10% ανεργία στο κλάδο, με πρόβλεψη να διπλασιαστεί τους επόμενους τρεις μήνες.
300 εκατ. εύρο λιγότερα στα δημόσια ταμεία, σε σχέση με το 2009 και τουλάχιστον 550 λιγότερα σε σχέση με το 2008.
Ανάλογη και μεγαλύτερη πτώση του κύκλου εργασιών, σε δεκάδες επαγγέλματα με χιλιάδες απασχολούμενους που δραστηριοποιούνται δορυφορικά γύρω από την εμπορία αυτοκινήτων και στην πλειοψηφία τους είναι εταιρίες ελληνικής προστιθέμενης αξίας.
Εκτός αυτών η ανεξέλεγκτη αύξηση των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων έχει δημιουργήσει δυσμενείς περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές συνθήκες, αφού κάθε χρόνο μπαίνουν στην κυκλοφορία περίπου 23-25 αυτοκίνητα ανά 1000 κατοίκους και βγαίνουν από την κυκλοφορία περίπου τέσσερα η πέντε (η αντίστοιχη στατιστική της Ευρώπης είναι 33 νεοεισερχόμενα αυτοκίνητα ανά 1000 κατοίκους και αποσύρονται περίπου 28-29).
Συνέπεια αυτής της εξέλιξης είναι ο πολλαπλασιασμός των τροχαίων ατυχημάτων στα οποία κατά κανόνα εμπλέκονται τα παλαιά ανασφαλή, παρωχημένης τεχνολογίας ενεργοβόρα και ρυπογόνα αυτοκίνητα, που όχι μόνο δεν βοηθούν την πρόθεση σας για βελτίωση της οδικής ασφάλειας, αλλά επιβαρύνουν δυσμενώς την κοινωνία και τα κρατικά ταμεία.
Ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος δεν περιορίζει τις κατά καιρούς προτάσεις του μόνο στη κατεύθυνση αναχαίτισης της πτώσης των πωλήσεων, αλλά προβάλλει και όλα τα άλλα προβλήματα που δημιουργούνται από λαθεμένες πολιτικές διαχείρισης του προϊόντος.
Κύριε Υπουργέ,
Σας ζητούμε να ληφθούν επειγόντως μέτρα-αποφάσεις για την συγκράτηση της πτώσης αλλά και για την περαιτέρω βελτίωση της οδικής ασφάλειας των περιβαλλοντικών συνθηκών και της στήριξης των κρατικών εσόδων.
Το παρελθόν έχει δείξει ότι ο κλάδος της εμπορίας καινούριων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων όταν χρειάστηκε και αφού πάρθηκαν ριζοσπαστικές αποφάσεις, ανταποκρίθηκε και στήριξε την οικονομία της χώρας μας.
Οι προτάσεις του Συνδέσμου μας είναι οι παρακάτω :
α. Η επαναφορά των κινήτρων αντικατάστασης των παλαιάς τεχνολογίας ρυπογόνων αυτοκινήτων (απόσυρση), που να αφορά εκτός των καινούριων και τα ελαφρώς μεταχειρισμένα νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αυτοκίνητα (οδηγία EURO 4 & euro 5). Σίγουρα από τα κίνητρα δεν πρέπει να εξαιρεθούν
τα ελαφρώς μεταχειρισμένα αυτοκίνητα(οδηγία EURO 4 & euro 5), είτε εισαγωγής είτε εγχώριας αγοράς, καθώς έτσι θα δοθεί η δυνατότητα στα αδύναμα οικονομικά νοικοκυριά να αποκτήσουν ένα ασφαλή, «καθαρό» αυτοκίνητο χωρίς να υπερχρεωθούν. Άλλωστε θα αγοράσουν το σχετικά «καινούριο» αυτοκίνητο που αυτός που το πούλησε, θα το αντικαταστήσει με ένα άλλο καινούριο.
β. Κατάργηση του φόρου πολυτελείας τη στιγμή που δεν πρόσφερε τίποτα περισσότερο από το να αποκλείσει ένα σημαντικό κομμάτι αγοράς και να δημιουργήσει σημαντική υστέρηση στα δημόσια έσοδα.
γ. Άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης όπου υφίσταται. Οι κινητήρες πετρελαίου για την κίνηση αυτοκίνητων έχουν εξελιχθεί τόσο ώστε να είναι καθαρότεροι από τους κινητήρες βενζίνης όσο αφορά τις εκπομπές καυσαερίων. Οι νέοι κινητήρες πετρελαίου ανήκουν –όσο αφορά τις εκπομπές καυσαερίων στην τελευταία οδηγία EURO5- εάν επιμείνει το κράτος να αποκλείει την κυκλοφορία αυτών των κινητήρων θα πρέπει να αποκλείσει και την κυκλοφορία όλων των άλλων.
δ. Βελτίωση της εγκρισιμότητας των δανείων προς τους καταναλωτές από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Η επιτυχία των όποιων αποφάσεων, στηρίζεται στη κατανάλωση και η κατανάλωση στηρίζεται με τη σειρά της στην καταναλωτική πίστη. Επειδή τον τελευταίο καιρό παρατηρείται από μέρους των τραπεζών κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης την οποία κατέχουν, ζητούμε την κρατική παρέμβαση ώστε να μην αποκλείονται από την καταναλωτική πίστη καταναλωτές με ικανοποιητικά πιστοληπτικά κριτήρια αλλά και μακροχρόνιες συνεργασίες με επιχειρήσεις.
ε. Παροχή χαμηλού κόστους επιχειρηματικών δανείων, με ευέλικτες και γρήγορες διαδικασίες ώστε να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να βελτιώσουν την ρευστότητά τους και να σωθούν όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας.
ζ. Μείωση του τέλους ταξινόμησης που επιβαρύνει τα αυτοκίνητα για να μπορέσουν να κυκλοφορήσουν όσο το δυνατό περισσότερα τελευταίας τεχνολογίας αυτοκίνητα που διακρίνονται για τους χαμηλούς ρύπους και τα συστήματα παθητικής ασφάλειας.
Όπως δοκιμάζεται η οικονομία της χώρας μας, έτσι δοκιμάσθηκαν και οι οικονομίες άλλων χωρών. Η λήψη όμως μέτρων που στήριξαν την ανάπτυξη και βοήθησαν την κατανάλωση απέφερε πολλαπλά οφέλη στα δημόσια έσοδα, στην επιχειρηματικότητα, στήριξαν την απασχόληση, βελτίωσαν το περιβάλλον και υποστήριξαν την οδική ασφάλεια.
Σας ζητούμε να υιοθετήσετε τις προτάσεις του Συνδέσμου μας που προκύπτουν από την άριστη γνώση των αναγκών της αγοράς και των καταναλωτών.
Πάντα παραμένουμε στη διάθεση σας με στοιχεία και προτάσεις.
με τιμή
εκ μέρους του Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Απόστολος Πετιμεζάς Κων/νος Κεράτσας
Κοινοποίηση:
Κα Τίνα Μπιρμπίλη,
Υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής,
Κον Μιχάλη Ρέππα,
Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων,
Κον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη,
Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.