Υπόμνημα προς την Γενική Δ/νση Τελωνείων και ΕΦΚ του Υπουργείου Οικονομικών

 
Καλλιθέα,   08/01/2008
                                                             Αρ. πρωτ. 1833
 





Προς


:


Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών




Κοιν/ση


:


Γενική Γραμματεία Φορολογικών & Τελωνιακών Θεμάτων




 


:


Γενική Διεύθυνση Τελωνείων και ΕΦΚ




 


 



Γραφείο Γενικού Διευθυντή
Διεύθυνση ΕΦΚ τμήμα Δ’
Διεύθυνση 17η τμήμα Ε’





Θέμα


:


Παρενέργειες εδαφίου β παρ.1 αρ.126 ν.2960/2001.





 
Αξιότιμε Κύριε Γενικέ,
 
Κατόπιν προφορικής συνομιλίας που είχαμε προ ημερών μαζί σας ,θα θέλαμε να σας γνωστοποιήσουμε και εγγράφως με το παρόν υπόμνημα τις θέσεις του συνδέσμου μας σχετικά με τις παρενέργειες που προκαλεί στην ελληνική αγορά η εφαρμογή του εδαφίου β, ν2960/2001 αρ.126 παρ.1.
Tο Τέλος Ταξινόμησης που επιβάλλεται κατά την εισαγωγή μεταχειρισμένων Ι.Χ.Ε. αυτοκινήτων υπολογίζεται σε συνάρτηση με τον κυβισμό, την ηλικία και την αξία του οχήματος.
Κάθε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο σύμφωνα με τον Τελωνειακό Κώδικα έχει δύο αξίες:
1) Την τεκμαρτή, που υπολογίζεται με βάση την εργοστασιακή τιμή μειωμένη ανάλογα με την παλαιότητα και,
2) Την τιμολογιακή, που αναφέρεται στο παραστατικό αγοράς που προσκομίζεται στο τελωνείο (ν2960/2001 αρ.126 παρ.1 β εδάφιο).
Εάν η τιμή αγοράς (Τιμολογιακή) είναι μικρότερη της τεκμαρτής, το τελωνείο λαμβάνει την τεκμαρτή σαν βάση για τον υπολογισμό του φόρου.
Εάν η αξία του τιμολογίου είναι μεγαλύτερη της τεκμαρτής, τότε ο φόρος υπολογίζεται επί της τιμολογιακής, διότι έτσι το αυτοκίνητο επιβαρύνεται με μεγαλύτερο ποσό φόρου.
Σκοπός του υπομνήματος μας είναι να αποδείξουμε πέρα από κάθε αμφιβολία ότι η επιλεκτική φορολόγηση με μοναδικό κριτήριο την είσπραξη από το Δημόσιο ενός μικρού ποσού φόρου οδηγεί τελικά σε τεράστιες απώλειες εσόδων για το Δημόσιο, προκαλεί την άνθιση της παραοικονομίας και είναι επιβλαβής για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις.
    
Για να γίνουν κατανοητές οι συνέπειες παραθέτουμε κάποια δεδομένα για την Ελληνική, αλλά και την Γερμανική αγορά αυτοκινήτου, απ’ όπου άλλωστε γίνονται και οι πιο πολλές εισαγωγές.
 
1)     Ο συντελεστής Φ.Π.Α. στα αυτοκίνητα στην Ελλάδα και την Γερμανία είναι 19%. Όταν μια Ελληνική επιχείρηση εισάγει αυτοκίνητα από την Γερμανία, ο Φ.Π.Α. πληρώνεται στην Ελλάδα. Στην περίπτωση που ο αγοραστής είναι Έλληνας ιδιώτης, ο Φ.Π.Α. καταβάλλεται στην Γερμανία.
2)     Το 83% των Γερμανικών αυτοκινήτων υπάγεται στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α. και κατά συνέπεια το αντίστοιχο ποσοστό των εισαγομένων αυτοκινήτων θα μπορούσε να καταβάλει Φ.Π.Α. στη χώρα μας. Καθίσταται λοιπόν σαφές ότι το παραπάνω ποσοστό(83%)είναι πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο του 12% που φορολογείται αυτή τη στιγμή από το ελληνικό δημόσιο.
3)     Η έκπτωση που δίνουν τα εργοστάσια στους επίσημους εισαγωγείς καινούργιων αυτοκινήτων, είναι της τάξης του 30-35%.
4)     Η απαξίωση ενός αυτοκινήτου ηλικίας ενός έτους στη Γερμανία είναι της τάξης του 20-25%.
 
Βλέπουμε λοιπόν ότι ένα καινούργιο αυτοκίνητο κοστίζει στους αντιπροσώπους λιγότερο από το ποσό που δαπανά ένας έμπορος μεταχειρισμένων αυτοκινήτων για την αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου ηλικίας ενός έτους!
Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι το τελωνείο καταλογίζει περισσότερο φόρο στο μεταχειρισμένο, διότι η τιμολογιακή αξία του μεταχειρισμένου είναι μεγαλύτερη από την εργοστασιακή ενός καινούργιου!
 Το παράδοξο αυτό γεγονός γίνεται ακόμη πιο έντονο, όταν το αυτοκίνητο υπάγεται στο καθεστώς 36α, όπου στην αξία του έχει ενσωματωμένο το 19% του Φ.Π.Α. Γερμανίας .Σε αυτή την περίπτωση ένα αυτοκίνητο ακόμη και δύο ετών θα επιβαρυνθεί με φόρο μεγαλύτερο από ένα καινούργιο!!
Για την καλύτερη κατανόηση των ανωτέρω σας παραθέτουμε αριθμητικό παράδειγμα από πραγματικά αυτοκίνητα:
  
 
MERCEDES-BENZML 350 4MATIC
 
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ
 





ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ


 




ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ ΑΞΙΑ


ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΛΟΓΩ ΠΑΛΑΙΟΤΗΤΑΣ


ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΑΞΙΑ


ΣΥΝ/ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗΣ


ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ


ΠΛΗΡΩΤΕΟ




37651,72


0


37651,72


50%


18825,86


 




ΤΙΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΑΞΙΑ


ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΛΟΓΩ ΠΑΛΑΙΟΤΗΤΑΣ


ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΑΞΙΑ


ΣΥΝ/ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗΣ


ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ


   18.825,86 €




37651,72


0


37651,72


50%


18825,86


 




 


 


 


 


 


 




ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟ ΕΝΟΣ ΕΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ Φ.Π.Α. 19%


 




ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ ΑΞΙΑ


ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΛΟΓΩ ΠΑΛΑΙΟΤΗΤΑΣ


ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΑΞΙΑ


ΣΥΝ/ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗΣ


ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ


ΠΛΗΡΩΤΕΟ




37651,72


5271,24


32380,48


50%


16190,24


 




ΤΙΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΑΞΙΑ


ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΛΟΓΩ ΠΑΛΑΙΟΤΗΤΑΣ


ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΑΞΙΑ


ΣΥΝ/ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗΣ


ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ


   17.642,50 €




41990,00 /1,19 = 35285,00


0


35285


50%


17642,5


 




 


 


 


 


 


 




ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟ ΕΝΟΣ ΕΤΟΥΣ 36α


 


 


 




ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ ΑΞΙΑ


ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΛΟΓΩ ΠΑΛΑΙΟΤΗΤΑΣ


ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΑΞΙΑ


ΣΥΝ/ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗΣ


ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ


ΠΛΗΡΩΤΕΟ




37651,72


5271,24


32380,48


50%


16190,24


 




ΤΙΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΑΞΙΑ


ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΛΟΓΩ ΠΑΛΑΙΟΤΗΤΑΣ


ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ ΑΞΙΑ


ΣΥΝ/ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗΣ


ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ


   20.900,00 €




41800


0


41800


50%


20900


 





 
 
 Ο παραπάνω πίνακας που βασίζεται σε πραγματικές αξίες, αποδεικνύει
 
 ότι, ενώ ένα αυτοκίνητο μεταχειρισμένο ενός έτους θα έπρεπε να επιβαρυνθεί σύμφωνα με την εργοστασιακή του αξία με 16.190,24 ευρώ Τ.Τ., με την εφαρμογή της τιμολογιακής αξίας, καταλήγει να επιβαρυνθεί, στην περίπτωση του κανονικού καθεστώτος,με 17.642,50 ευρώ ( 1452.26 περισσότερο ) και στην περίπτωση του 36α, με 20.900,00, δηλαδή 4.709,76 περισσότερο από όσο θα έπρεπε να του αναλογεί. Το πιο αξιοπερίεργο είναι ότι ο κάτοχος καλείται να πληρώσει 2.074,00 ευρώ περισσότερα από ότι αν αγόραζε ένα ολόιδιο καινούργιο αυτοκίνητο της ελληνικής αντιπροσωπείας!
 
 
Σημ. Το παράδειγμα δεν είναι θεωρητικό. Ο σύνδεσμος μας έχει στην διάθεση του όλες τις απαραίτητες διασαφήσεις και πιστοποιητικά εκτελωνισμών, όπου αυτοκίνητα μεταχειρισμένα κατέβαλαν ποσά φόρου στο τελωνείο πολύ μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα ποσά που κατέβαλαν ολόιδια καινούργια αυτοκίνητα.
 
Από τα παραπάνω συνάγεται το συμπέρασμα ότι οι συνέπειες της υπερφορολόγησης που επιτελείται δίνει τρείς επιλογές στους υποψήφιους αγοραστές:
ΕΠΙΛΟΓΗ Α) Να μην αγοράσουν αυτοκίνητο εισαγωγής, ώστε να μην υποστούν άδικη φορολόγηση.
ΕΠΙΛΟΓΗ Β) Να πληρώσουν Τέλος Ταξινόμησης περισσότερο ακόμη και από αυτό που αναλογεί σε καινούργιο αυτοκίνητο.
ΕΠΙΛΟΓΗ Γ) Να αναζητήσουν κάποιον επιτήδειο που προσφέρει υπηρεσίες υποτιμολόγησης, ώστε η αξία του τιμολογίου που θα προσκομίσουν στο τελωνείο να είναι μικρότερη ή ίση της τεκμαρτής. 
Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να είναι σύννομες, περιορίζουν τις εισαγωγές αυτοκινήτων, προκειμένου να αποφύγουν παραβάσεις στις φορολογίες εισοδήματος και Φ.Π.Α., καθώς και παραβάσεις του τελωνειακού κώδικα και αρκούνται στην επιλογή Α, δίνοντας μερίδιο αγοράς στο παραεμπόριο.
Η επιλογή Β απευθύνεται σε αφελείς, οι οποίοι είναι ελάχιστοι.
Η επιλογή Γ αφορά στο παραεμπόριο. Η υποτιμολόγηση – αλλαγή καθεστώτος είναι εύκολο να γίνει, διότι εξυπηρετεί πολλά συμφέροντα όπως π.χ.:
1) Του έλληνα αγοραστή που θα πληρώσει λιγότερο φόρο (τον κανονικό στην ουσία).
2) Του Γερμανού εμπόρου που χρεώνει την υπηρεσία υποτιμολόγησης – αλλαγής καθεστώτος ΦΠΑ.
3) Του Γερμανικού δημοσίου που δεν επιστρέφει το ΦΠΑ, όπως θα έκανε στην περίπτωση που το αυτοκίνητο τιμολογούνταν σε ελληνική εταιρεία.
4) Αποφεύγεται η γραφειοκρατία και οι διασταυρώσεις στοιχείων, όπως υποβολή δήλωσης INTRASTAT ,εγγραφή στο VIES κτλ.
5) Χρηματοοικονομικά συμφέρει τις γερμανικές εταιρείες η αλλαγή καθεστώτος ΦΠΑ σε 36α , διότι το Γερμανικό Δημόσιο επιστρέφει στους εξαγωγείς το ΦΠΑ μετά από 2 τουλάχιστον μήνες.
6) Εξυπηρετεί τους κάθε λογής χωρίς σταθερή επαγγελματική στέγη γυρολόγους, οι οποίοι πωλούν τα αυτοκίνητα εκτελωνίζοντας τα στο όνομα του πελάτη, χωρίς να εμφανίζονται πουθενά οι ίδιοι στην συναλλαγή, αποφεύγοντας έτσι τη φορολόγηση των κερδών τους.
7) Τους ιδιώτες τέλος τους εξυπηρετεί η υποτιμολόγηση , γιατί λύνει το πρόβλημα του ¨πόθεν έσχες¨. 
 
Η διαδικασία της υποτιμολόγησης είναι απλή:
Τα αυτοκίνητα πωλούνται εικονικά σε ιδιώτες Γερμανούς, ώστε να ¨χαθεί¨ ο ΦΠΑ, και κατόπιν εμφανίζονται σαν υπαγόμενα στο καθεστώς 36α στα τελωνεία, και σε αξία χαμηλότερη ή ίση της τεκμκαρτής.
 
Κατά συνέπεια τα προβλήματα που προκαλούνται στην αγορά είναι τεράστια:
1) Ο ανταγωνισμός είναι αθέμιτος, διότι οι αντιπρόσωποι εκτελωνίζουν τα αυτοκίνητα τους με ευνοϊκότερους όρους ,σε σχέση με τους μη αντιπροσώπους.
2) Οι εισαγωγείς των μεταχειρισμένων αντιμετωπίζουν επίσης τον αθέμιτο ανταγωνισμό των «παραεμπόρων» που υποτιμολογώντας πληρώνουν χαμηλότερα ποσά φόρου.
3) Οι ιδιώτες μοιραία πέφτουν θύματα απάτης, από την στιγμή που δεν μπορούν να απευθυνθούν σε αξιόπιστες επιχειρήσεις.
4) Κάποιοι επιχειρηματίες βλέποντας τον τρόπο που λειτουργεί η αγορά, είτε από άγνοια, είτε από απληστία, ενδίδουν στην λύση της υποτιμολόγησης, με καταστρεπτικά αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις τους.
5) Εξαιτίας αυτής της διαδικασίας χάνονται τεράστια ποσά Φ.Π.Α. από το Ελληνικό Δημόσιο ,με αντάλλαγμα τα μικροποσά της υπερβολικής και άδικης φορολόγησης που εφαρμόζεται σήμερα.
6) Η Ελλάδα έχει εξασφαλίσει σίγουρη «καταδίκη» από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στην περίπτωση νέας καταγγελίας, διότι το ισχύον καθεστώς είναι παράνομο, καθώς φορολογεί δυσανάλογα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα εισαγωγής, σε σχέση με τον εμπεριεχόμενο φόρο των εγχώριων. Η άνευ σοβαρών κυρώσεων πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που επέβαλε μια απλή συμμόρφωση, οφείλετο στο γεγονός ότι η στοιχειοθέτηση της καταγγελίας ήταν ελλιπής. Το μόνο που σε τελευταία ανάλυση επετεύχθη είναι οι πρόσφατες αυξήσεις των συντελεστών απαξίωσης, πράγμα άνευ σημασίας ,διότι η εφαρμογή της τιμολογιακής αξίας αναιρεί αυτομάτως τα όποια αποτελέσματα της παραπάνω ρύθμισης.
Πρόκειται για τη γνωστή προκρούστεια μέθοδο, που εφαρμόζεται στα ελληνικά δεδομένα, με τη διαφορά ότι τον τελευταίο καιρό με την εν λόγω ρύθμιση μεγάλωσε λίγο η «προκρούστεια κλίνη».
 
Η λύση στα πιο πάνω προβλήματα είναι απλή και μία: Υπολογισμός του Τέλους Ταξινόμησης με τον τεκμαρτό τρόπο και μόνο.
 
Τα οφέλη της υιοθέτησης αυτής της λύσης θα είναι τα εξής:
 
1)     Δίκαιο και ισότιμο σύστημα φορολόγησης, που δεν επιβραβεύει αυτούς που παρανομούν και τιμωρεί τους τίμιους.
2)     Αποφυγή βέβαιης καταδίκης από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την μεροληπτική φορολόγηση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εισαγωγής, που με το υπάρχον σύστημα φορολογούνται πιο πολύ από αντίστοιχα καινούργια.
3)     Οι νόμιμα λειτουργούσες επιχειρήσεις θα πάρουν πίσω το μερίδιο αγοράς που καταλαμβάνει σήμερα το παραεμπόριο , χωρίς να χρειαστούν αστυνομικού τύπου μέτρα. Η αγορά από μόνη της θα αποβάλει τα παράσιτα που παρεισφρύουν με το παρόν καθεστώς.
4)     Τα έσοδα του Δημοσίου θα αυξηθούν κατά πολύ, λόγω της αύξησης του ποσοστού εισαγωγής αυτοκινήτων με το κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α., και λόγω της φορολογίας εισοδήματος των επιχειρήσεων, οι οποίες θα αυξήσουν το μερίδιο τους στην εισαγωγή, σε σχέση με το παραεμπόριο.
 
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
 
Τα στοιχεία που επιβεβαιώνουν το υπόμνημα μας εύκολα μπορείτε να τα αναζητήσετε από τις υπηρεσίες που προΐστασθε, π.χ.:
1) τα τελωνεία μπορούν να δώσουν στοιχεία για το ποσοστό των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που καταβάλλουν Φ.Π.Α. με το ισχύον καθεστώς, καθώς και το ποσοστό των αυτοκινήτων που πληρώνουν αυξημένο φόρο . 
2) Στο TAXIS αναζητήστε το ποσοστό των εμπόρων που είναι εγγεγραμμένοι στο VIES και υποβάλλουν δηλώσεις INTRASTAT.
 
ΤΕΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΕΛΛΟΜΕΝΟΥ ΥΠΟΜΝΗΜΑΤΟΣ:
1) Δυστυχώς το μέγεθος των απωλειών για την Ελληνική οικονομία είναι μεγαλύτερο των αρχικών εκτιμήσεων του συνδέσμου μας.
2) Η Ελληνική αγορά για το 2007 θα κλείσει με 39.000 περίπου αυτοκίνητα εισαγωγής.
3) Φ.Π.Α. καταβάλει μόνο το 13% των αυτοκινήτων, έναντι του αντίστοιχου 83% της γερμανικής αγοράς ,από όπου προέρχονται. Δηλαδή ένα επιπλέον 70% των εισαγόμενων αυτοκινήτων θα μπορούσαν να καταβάλουν Φ.Π.Α. στην Ελλάδα, φόρος που αυτή τη στιγμή χάνεται από το ελληνικό δημόσιο.
4) Μέση αξία ανά αυτοκίνητο πρέπει να είναι τα 20.000,00 ευρώ, ήτοι Φ.Π.Α. 3.800,00 ευρώ ( 20.000,00 * 19% ).
Η απώλεια συνεπώς για το κράτος είναι 39.000 αυτ/τα * 70% * 3.800,00 = 103.740.000,00 ευρώ ή 284.000,00 την ημέρα.
 
Σας παρακαλούμε να ενεργήσετε άμεσα.
Κάθε ημέρα καθυστέρησης σημαίνει απώλεια εσόδων για το Eλληνικό κράτος, απώλεια εισοδήματος για τις επιχειρήσεις και αθέμιτο ανταγωνισμό.
Καταργήστε την τιμολογιακή αξία από τον υπολογισμό του Τέλους Ταξινόμησης.
Βοηθήστε στην εξυγίανση της αγοράς
 
 





Με τιμή
Εκ μέρους του Δ.Σ.
 




Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ


 


Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ




 
 


 
 


 
 




ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΕΤΙΜΕΖΑΣ


 


ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΕΡΑΤΣΑΣ





 
 

Σχετικά άρθρα

ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υφυπουργό κ. Χρήστο Δήμα 05/11/2024 ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα στον Υφυπουργό Οικονομικών, κ. Χρήστο Δήμα με θέμα "Προβλήματα του κλάδου εμπορίας – εισαγωγής αυτοκινήτου". 15/07/2024 ΣΕΕΑΕ Επείγον αίτημα συνάντησης, απόφαση Ε.Ε. 01/07/2024 ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα προς ΑΑΔΕ - Βεβαίωση εξοπλισμού οχήματος 21/11/2023 ΣΕΕΑΕ Επείγον αίτημα συνάντησης, απόφαση Ε.Ε. 27/05/2024 ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υφυπουργό Χάρη Θεοχάρη 27/03/2024 ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υφυπουργό Χάρη Θεοχάρη 30/11/2023 ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Χάρη Θεοχάρη 23/10/2023 ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Χάρη Θεοχάρη 31/07/2023 ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υφυπουργό Χάρη Θεοχάρη 06/07/2023 ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υφυπουργό Α. Βεσυρόπουλο. ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Διοικητή της ΑΑΔΕ, Κ. Πιτσιλή.