Ξαναλλάζουν όλα στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά!
Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Πριν καλά καλά ξεκινήσει να λειτουργεί το Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ) αλλάζει και πάλι καθώς διαπιστώθηκε ένα «λάθος» το οποίο και αναμένεται να διορθωθεί άμεσα.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newsauto.gr το πρωί της Τρίτης 17 Ιανουαρίου 2023 πέρασαν το κατώφλι του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αντιπροσωπεία από τον Σύνδεσμο Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) και από το Σωματείο Εμπόρων Μεταχειρισμένων Φορτηγών Αυτοκινήτων του Νομού Τρικάλων!
Τα μέλη τόσο του ΣΕΕΑΕ όσο και του Σωματείου από τα Τρίκαλα εξήγησαν στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα πως δεν είναι «Παραγωγοί» και δεν πρέπει να πληρώνουν τίποτα στο Εθνικό Μητρώο Παραγωγών (ΕΜΠΑ) και πως πρέπει άμεσα να διορθωθεί αυτό το λάθος το οποίο μάλιστα έχει και αναδρομική ισχύ 1 έτος για τις μπαταρίες και 3 χρόνια για τα ελαστικά. Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας σύμφωνα με πληροφορίες έχει ήδη δώσει εντολή να φτιαχτεί η σχετική διάταξη αποσύνδεσης του ΕΜΠΑ από το ΜΕΜΟ και μετά την δημοσίευσή της να μην χρειάζεται οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών να υπογράψουν κάποια σύμβαση με το Εθνικό Μητρώο Παραγωγών και βέβαια να μην πληρώσουν ούτε ένα ευρώ!
Από την άλλη μεριά βέβαια υπάρχουν οι φορείς του ΕΜΠΑ που αντικρούουν τους ισχυρισμούς των εμπόρων και εκτιμούν ότι οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών θα αναγκαστούν στο τέλος να πληρώνουν κανονικά για την ανακύκλωση των ελαστικών και μπαταριών κάθε εισαγόμενου οχήματος όπως επίσης και την ετήσια συνδρομή στην Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ).
Όπως να καταλήξει το θέμα το σίγουρο είναι ότι οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών δεν πρόκειται να πληρώσουν αναδρομικά για το προηγούμενο έτος ή την προηγούμενη τριετία τίποτα στο Εθνικό Μητρώο Παραγωγών ενώ όπως όλα δείχνουν το ΕΜΠΑ θα αποσυνδεθεί τελικά από το Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων!
Να υπενθυμίσουμε πως κάποιος έμπορος για να λάβει κωδικούς του Εθνικού Μητρώου Παραγωγών πρέπει να πληρώσει 1 ευρώ για κάθε ελαστικό εισαγόμενου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου για την προηγούμενη τριετία και 5 ευρώ για κάθε ελαστικό εισαγόμενου μεταχειρισμένου φορτηγού για την τελευταία τριετία.
Παράλληλα για κάθε μπαταρία εισαγόμενου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου και φορτηγού θα πρέπει οι έμποροι να πληρώσουν επίσης 0,10 ευρώ για κάθε όχημα που έχει εισαχθεί πέρυσι.
Επίσης πρέπει οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών να πληρώσουν και την ετήσια συνδρομή ύψους 200 ευρώ στην Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος…
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους η αναδρομική χρέωση των εμπόρων εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών για τα ελαστικά και τις μπαταρίες δεν ευσταθεί καθώς δεν είχαν ενημερωθεί οι έμποροι για την συγκεκριμένη χρέωση ώστε να μπορούν να την μετακυλήσουν στην κατανάλωση ενώ παράλληλα επίσης εκτιμούν ότι οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων δεν είναι παραγωγοί καθώς διακινούν εμπορεύματα τα οποία έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά σε κάποιο άλλο κράτος-μέλος οπότε έχει πληρωθεί το τέλος ανακύκλωσης!
Τι ισχύει από τις 16 Ιανουαρίου 2023
Άλλαξαν τα πάντα από την Δευτέρα 16 Ιανουαρίου στις εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ημιφορτηγών, λεωφορείων και φορτηγών καθώς τόσο οι έμποροι όσο και οι ιδιώτες καταναλωτές που θέλουν να εισάγουν κάποιο όχημα θα πρέπει να αναρτούν τα έγγραφα που απαιτεί η νέα νομοθεσία στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που ονομάζεται Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Αυτοκινήτων (ΜΕΜΟ) ώστε να αποφύγουν την ταλαιπωρία αλλά και τα πρόστιμα χιλιάδων ευρώ.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι με αυτό τον τρόπο θα περιοριστούν στο ελάχιστο τα φαινόμενο παραβατικότητας που έχουν να κάνουν με τον εκτελωνισμό των οχημάτων καθώς πλέον τα δεδομένα θα είναι online διαθέσιμα και θα μπορούν ανά πάσα στιγμή να διασταυρωθούν και να ανακαλυφθούν οι επιτήδειοι έμποροι οι ιδιώτες καταναλωτές που εισάγουν οχήματα προσκομίζοντας πλαστά έγγραφα ώστε να μειώσουν το κόστος εκτελωνισμού.
Άλλωστε στο πρόσφατο παρελθόν η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων δημοσιοποίησε τα στοιχεία από έρευνα που πραγματοποίησε σύμφωνα με τα οποία περίπου στο 37% των ελεγχόμενων φακέλων από εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα διαπιστώθηκαν προβλήματα με τον ΦΠΑ ενώ σε άλλες περιπτώσεις οι Αρχές ανακάλυψαν ότι είχαν προσκομιστεί βεβαιώσεις για τον εξοπλισμό των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων υποδεέστερες από τις πραγματικές ώστε να καταβληθεί χαμηλότερο Τέλος Ταξινόμησης.
Από σήμερα οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αλλά και οι ιδιώτες καταναλωτές θα πρέπει να εισέρχονται στην ηλεκτρονικά πλατφόρμα του ΜΕΜΟ και να αναρτούν τα έγγραφα που ορίζει η νέα νομοθεσία που μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ο αριθμός πλαισίου, η κατηγορία, η μάρκα, το μοντέλο, ο κυβισμός του κινητήρα, οι εκπομπές CO2, η ημερομηνία λήξης του ξένου ΚΤΕΟ, ο αριθμός της Δήλωσης Άφιξης Οχήματος, ο αριθμός και η ημερομηνία του Πιστοποιητικού Ταξινόμησης, η ημερομηνία κατάθεσης αίτησης 1ης Άδειας Κυκλοφορίας στην Ελλάδα και οι εκκρεμείς ανακλήσεις ασφαλείας.
Να υπενθυμίσουμε πως σύμφωνα με Διευκρινιστική Πράξη του Υπουργείου οι εισαγωγείς από 30/12/2022 έως και 27/02/2023 θα έχουν την δυνατότητα καταχώρισης των οχημάτων κατηγοριών Μ και Ν στο ΜΕΜΟ έως και 40 ημέρες μετά την κατάθεση αίτησης χορήγησης άδειας κυκλοφορίας.
Από τις 28 Φεβρουαρίου 2023 και έπειτα η προθεσμία καταχώρισης των οχημάτων των κατηγοριών Μ και Ν στο ΜΕΜΟ μειώνεται σε έως 20 ημέρες μετά την κατάθεση αίτησης χορήγησης άδειας κυκλοφορίας.
Οι εισαγωγείς οχημάτων που ανήκουν στις κατηγορίες Ο1, Ο2 και Ο3 θα υποχρεούνται να καταθέτουν τα στοιχεία των οχημάτων από τις 16 Ιανουαρίου 2024 και θα έχουν προθεσμία καταχώρισης έως 20 ημέρες μετά την κατάθεση αίτησης χορήγησης άδειας κυκλοφορίας.
Η Διεύθυνση Εποπτείας και Ελέγχου, της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία ανά 3 μήνες από την έναρξη της λειτουργίας του θα διενεργεί δειγματοληπτικούς ελέγχους στις καταχωρίσεις και σε περίπτωση διαπίστωσης ανακριβούς καταχώρισης θα επιβάλλει πρόστιμα από 500 έως και 2.000 ευρώ.
Αναλυτικά η διαδικασία καταχώρισης δεδομένων οχήματος
Αρχικά οι χρήστες θα πρέπει να συνδεθούν στον ηλεκτρονικό υπερσύνδεσμο https://memo.yme.gov.gr, προκειμένου να καταχωρίσουν τα στοιχεία των εν λόγω οχημάτων.
Κατά την καταχώριση των δεδομένων οχήματος εισαγωγής όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικά εκτός εάν αναφέρεται διαφορετικά:
Βήμα 1: Είσοδος του χρήστη «ΕΙΣΑΓΩΓΕΑΣ» στην εφαρμογή μέσω Taxisnet.
Βήμα 2: Καταχώριση δεδομένων οχήματος εισαγωγής:
Κάθε καταχώριση οχήματος εισαγωγής στο M.E.M.O. παίρνει ένα μοναδικό αριθμό καταχώρισης και την ημερομηνία καταχώρισης.
Τα δεδομένα που καταχωρούνται είναι τα εξής:
α. Αριθμός πλαισίου οχήματος (ο μοναδιαίος αριθμός)
-Πραγματοποιείται έλεγχος αν το πλαίσιο υπάρχει ήδη καταχωρημένο στο M.E.M.O.. Αν υπάρχει τότε εμφανίζεται μήνυμα λάθους και ερώτηση για συμπλήρωση νέας εισαγωγής ή έξοδο. Αν δεν υπάρχει τότε προχωρά στον έλεγχο που περιγράφεται στο επόμενο εδάφιο.
-Πραγματοποιείται έλεγχος, με web service στο ΠΣΑΚ (κλήση με αριθμό πλαισίου), αν το όχημα κυκλοφορεί ήδη στην Ελλάδα. Αν υπάρχει, εμφανίζεται μήνυμα λάθους στον Χρήστη και ερώτηση για συμπλήρωση νέας εισαγωγής ή έξοδο. Αν δεν υπάρχει ο χρήστης οδηγείται στην καταχώριση και των λοιπών στοιχείων.
β. Κατηγορία οχήματος (επιλογή από προκαθορισμένη λίστα: Μ1, Μ2, Μ3, Ν1, Ν2, Ν3,Ο1, Ο2, Ο3).
γ. Κατασκευαστικός οίκος (Μάρκα, επιλογή από προκαθορισμένη λίστα).
Στην περίπτωση που δεν υπάρχει ο κατασκευαστικός οίκος ο χρήστης επιλέγει «άλλο» και του επιτρέπεται να καταχωρήσει τη Μάρκα.
γ.2 Για τα λεωφορεία Μ2-Μ3, κατασκευαστικός οίκος του πλαισίου (Μάρκα, επιλογή από προκαθορισμένη λίστα).
δ. Στοιχεία οχήματος:
δ.1. Μοντέλο.
δ.2. Τύπος.
δ.3 Παραλλαγή.
δ.4. Έκδοση.
ε. Κυβισμός κινητήρα ( ή KWh στα ηλεκτρικά οχήματα).
στ. Μέγιστο επιτρεπόμενο μικτό βάρος (υποχρεωτικό, αν ανήκει σε κάποια από τις κατηγορίες οχήματος Ν1, Ν2, Ν3, Ο1, Ο2,Ο3).
ζ. Θέσεις καθημένων (υποχρεωτικό, αν πρόκειται για όχημα κατηγορίας Μ1, Μ2, Μ3).
η. Αντιρρυπαντική τεχνολογία (επιλογή από προκαθορισμένη λίστα).
θ. Οι σταθμισμένες και συνδυασμένες εκπομπές CO2 (υποχρεωτικό για κατηγορίες Μ1 & Ν1).
ι. Ημερομηνία 1ης κυκλοφορίας στην αλλοδαπή.
ια. Ημερομηνία λήξης δελτίου Τεχνικού Ελέγχου στην αλλοδαπή (εφόσον απαιτήθηκε να κατατεθεί στην Ελλάδα).
ιβ. Αριθμός ΔΑΟ (Δήλωση Άφιξης Οχήματος).
ιγ. Ημερομηνία ΔΑΟ.
ιδ. Αριθμός Πιστοποιητικού ταξινόμησης.
ιε. Ημερομηνία Πιστοποιητικού ταξινόμησης.
ιστ. Ημερομηνία κατάθεσης αίτησης χορήγησης 1ης άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα.
ιζ. Εκκρεμείς ανακλήσεις ασφαλείας (κείμενο με κενό μεταξύ των κωδικών ανακλήσεων, αν υπάρχουν περισσότεροι από ένας). Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν εκκρεμείς ανακλήσεις ασφαλείας υπάρχει η επιλογή «Δεν υπάρχουν».
Βήμα 3: Επισύναψη εγγράφων
H επισύναψη πραγματοποιείται ανά τύπο εγγράφου και υποχρεωτικά σε κάθε κατηγορία ο χρήστης «ΕΙΣΑΓΩΓΕΑΣ» επισυνάπτει τα εξής απαιτούμενα έγγραφα:
1.Βεβαίωση αντιπροσώπου ή άλλης πηγής με πληροφορίες εξοπλισμού, που κατατέθηκε στο τελωνείο.
2.Δελτίο τεχνικού ελέγχου στην αλλοδαπή που κατατέθηκε για την ταξινόμηση στην Ελληνική Αρχή ταξινόμησης. Οι επιλογές του χρήστη είναι: α) επισύναψη και β) δεν απαιτήθηκε για την ταξινόμηση, καθώς το όχημα δεν ήταν υπόχρεο για περιοδικό τεχνικό έλεγχο.
3.Πιστοποιητικό συμμόρφωσης.
4.Παραστατικό πώλησης από τον αλλοδαπό διανομέα.
5.Διαγεγραμμένη άδεια κυκλοφορίας στην αλλοδαπή.
6.Πιστοποιητικό ταξινόμησης.
Βήμα 4: Ολοκλήρωση καταχώρισης και αποδοχή ότι τα δεδομένα που καταχωρήθηκαν από τον χρήστη «ΕΙΣΑΓΩΓΕΑΣ» είναι ακριβή και αληθή.
1.Ο «ΕΙΣΑΓΩΓΕΑΣ» εισάγει στο σύστημα όλα όσα προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις με τη δέσμευση ότι αναλαμβάνει την πλήρη ευθύνη για την ακρίβεια και γνησιότητα των καταχωρημένων στοιχείων.
2.Επιτρέπεται η προσωρινή αποθήκευση. Ο χρήστης μπορεί να δει τις αιτήσεις του και την κατάσταση αυτών (προσωρινά αποθηκευμένη, καταχωρημένη).
3.Κατά την απόπειρα του χρήστη «ΕΙΣΑΓΩΓΕΑΣ» να υποβάλει οριστικά την καταχώρησή του στο Μ.Ε.Μ.Ο. εμφανίζεται μία ή δύο φορές μήνυμα υπενθύμισης ότι πρόκειται να υποβάλει οριστικά την καταχώρησή του και ότι θα πρέπει να προβεί πριν σε επαλήθευση των υποβληθέντων στοιχείων και εγγράφων καθώς μετά την οριστική καταχώριση αυτών δεν μπορεί πλέον να προβεί σε τροποποιήσεις.
4.Μετά την οριστική καταχώριση των υποβληθέντων στοιχείων και εγγράφων εμφανίζεται στον χρήστη ο αριθμός και η ημερομηνία καταχώρισης και δεν μπορεί πλέον να προβεί σε τροποποιήσεις αυτών αλλά μόνο να δει τις αιτήσεις που έχει υποβάλει και το περιεχόμενο αυτών.
Διαδικασία απόκτησης διαπιστεύσεων των χρηστών «ΥπΥΠΜΕ- Ελεγκτής» και «Εθνικός Διανομέας»
1.Όσον αφορά τους χρήστες με τον ρόλο «ΥπΥΠΜΕ- Ελεγκτής»: Η Διεύθυνση Εποπτείας και Ελέγχου, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποστέλλει στην Υπηρεσία Υποστήριξης Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Συστημάτων του εν λόγω Υπουργείου τα στοιχεία των υπαλλήλων της που προτείνει να έχουν πρόσβαση στο Μ.Ε.ΜΟ. προκειμένου να τους αποδοθούν διαπιστεύσεις χρήστη «ΥπΥΠΜΕ- Ελεγκτής».
2.Όσον αφορά τους χρήστες με τον ρόλο «Εθνικός Διανομέας»: Οι Εθνικοί Διανομείς οχημάτων την πρώτη φορά που συνδέονται στο Μ.Ε.Μ.Ο., συμπληρώνουν το προφίλ τους (ταχυδρομική διεύθυνση & διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail)) υποχρεωτικά, σταθερό & κινητό τηλέφωνο προαιρετικά) και μετά συμπληρώνουν αίτηση, η οποία είναι αναρτημένη στο εν λόγω Μητρώο, προκειμένου να τους αποδοθούν διαπιστεύσεις χρήστη . Στη συνέχεια, η αίτηση αποστέλλεται συμπληρωμένη στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της Διεύθυνσης Εποπτείας και Ελέγχου (Δ36), του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε ηλεκτρονική μορφή (pdf) ψηφιακά υπογεγραμμένη με συνημμένο το ισχύον καταστατικό της εταιρείας.
3.Το Μ.Ε.Μ.Ο. παράγει έναν μοναδικό, για κάθε χρήστη, κωδικό ο οποίος εμφανίζεται στην οθόνη του, στην περίπτωση που αυτός έχει ολοκληρώσει επιτυχώς την εγγραφή του.
4.Στην οθόνη της διαχείρισης χρηστών εμφανίζονται τα στοιχεία που έχουν καταχωρηθεί από τους χρήστες του Μ.Ε.Μ.Ο. κατά την ηλεκτρονική εγγραφή τους, πλην των διαπιστευτηρίων τους, καθώς και ο μοναδικός κωδικός που έχουν λάβει στην οθόνη τους.
5.Η αποδοχή του εγγεγραμμένου εθνικού διανομέα ως χρήστη του Μ.Ε.Μ.Ο. γίνεται μετά από την «Έγκριση χρήστη».
6.Για την Τροποποίηση προσωπικών στοιχείων χρήστη του Μ.Ε.Μ.Ο.:
α. Οι χρήστες «ΥπΥΠΜΕ- Ελεγκτής» και «Εθνικός Διανομέας» του Μ.Ε.Μ.Ο. δύνανται να τροποποιήσουν τα προσωπικά τους στοιχεία που έχουν καταχωρηθεί κατά την ηλεκτρονική εγγραφή τους, πλην των διαπιστευτηρίων τους [αναγνωριστικό χρήστη (username) και κωδικός πρόσβασης (password)].
β. Σε περίπτωση που οι χρήστες «ΥπΥΠΜΕ- Ελεγκτής» και «Εθνικός Διανομέας» του Μ.Ε.Μ.Ο. επιθυμούν να προβούν σε αλλαγή των διαπιστευτηρίων τους ή έχουν ξεχάσει τα διαπιστευτήρια τους, ακολουθείται η διαδικασία των παρ. 1 και 2, αντίστοιχα, του παρόντος παραρτήματος.
Πιέστε εδώ για να διαβάσετε ολόκληρο τον Οδηγό Χρήσης του ΜΕΜΟ που έχει εκδώσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Τι θα πλήρωναν οι έμποροι για εγγραφή στο ΕΜΠΑ
Συμβάσεις με εταιρείες ανακύκλωσης θα πρέπει να υπογράψουν οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών για να μπορέσουν να ολοκληρώσουν την εγγραφή τους στο Εθνικό Μητρώο Παραγωγών (ΕΜΠΑ) και κατόπιν να εισάγουν οχήματα χωρίς πρόστιμα.
Αρχικά οι έμποροι ΙΧ και φορτηγών θα πρέπει να εισέλθουν στο ΕΜΠΑ και να κάνουν προεγγραφή και κατόπιν υπογράφουν σύμβαση με την ΕΔΟΕ καταβάλλοντας 200 ευρώ, για την ανακύκλωση ελαστικών θα καταβάλλουν 1 ευρώ για κάθε ελαστικό στα οχήματα που έχουν εισάγει τα 3 τελευταία έτη και 0,10 ευρώ για κάθε μπαταρία οχήματος που έχουν εισάγει την προηγούμενη χρονιά. Κατόπιν οι αιτούντες έμποροι αυτοκινήτων και φορτηγών λαμβάνουν κωδικούς αφού πληρώσουν επιπλέον 200 ευρώ εφάπαξ!
Τώρα βέβαια μετά τις τελευταίες εξελίξεις οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών φαίνεται ότι δεν θα πληρώσουν ούτε ευρώ…
Πηγή: Ξαναλλάζουν όλα στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! - Carpress.gr
Πριν καλά καλά ξεκινήσει να λειτουργεί το Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ) αλλάζει και πάλι καθώς διαπιστώθηκε ένα «λάθος» το οποίο και αναμένεται να διορθωθεί άμεσα.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newsauto.gr το πρωί της Τρίτης 17 Ιανουαρίου 2023 πέρασαν το κατώφλι του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αντιπροσωπεία από τον Σύνδεσμο Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) και από το Σωματείο Εμπόρων Μεταχειρισμένων Φορτηγών Αυτοκινήτων του Νομού Τρικάλων!
Τα μέλη τόσο του ΣΕΕΑΕ όσο και του Σωματείου από τα Τρίκαλα εξήγησαν στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα πως δεν είναι «Παραγωγοί» και δεν πρέπει να πληρώνουν τίποτα στο Εθνικό Μητρώο Παραγωγών (ΕΜΠΑ) και πως πρέπει άμεσα να διορθωθεί αυτό το λάθος το οποίο μάλιστα έχει και αναδρομική ισχύ 1 έτος για τις μπαταρίες και 3 χρόνια για τα ελαστικά. Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας σύμφωνα με πληροφορίες έχει ήδη δώσει εντολή να φτιαχτεί η σχετική διάταξη αποσύνδεσης του ΕΜΠΑ από το ΜΕΜΟ και μετά την δημοσίευσή της να μην χρειάζεται οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών να υπογράψουν κάποια σύμβαση με το Εθνικό Μητρώο Παραγωγών και βέβαια να μην πληρώσουν ούτε ένα ευρώ!
Από την άλλη μεριά βέβαια υπάρχουν οι φορείς του ΕΜΠΑ που αντικρούουν τους ισχυρισμούς των εμπόρων και εκτιμούν ότι οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών θα αναγκαστούν στο τέλος να πληρώνουν κανονικά για την ανακύκλωση των ελαστικών και μπαταριών κάθε εισαγόμενου οχήματος όπως επίσης και την ετήσια συνδρομή στην Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ).
Όπως να καταλήξει το θέμα το σίγουρο είναι ότι οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών δεν πρόκειται να πληρώσουν αναδρομικά για το προηγούμενο έτος ή την προηγούμενη τριετία τίποτα στο Εθνικό Μητρώο Παραγωγών ενώ όπως όλα δείχνουν το ΕΜΠΑ θα αποσυνδεθεί τελικά από το Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων!
Να υπενθυμίσουμε πως κάποιος έμπορος για να λάβει κωδικούς του Εθνικού Μητρώου Παραγωγών πρέπει να πληρώσει 1 ευρώ για κάθε ελαστικό εισαγόμενου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου για την προηγούμενη τριετία και 5 ευρώ για κάθε ελαστικό εισαγόμενου μεταχειρισμένου φορτηγού για την τελευταία τριετία.
Παράλληλα για κάθε μπαταρία εισαγόμενου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου και φορτηγού θα πρέπει οι έμποροι να πληρώσουν επίσης 0,10 ευρώ για κάθε όχημα που έχει εισαχθεί πέρυσι.
Επίσης πρέπει οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών να πληρώσουν και την ετήσια συνδρομή ύψους 200 ευρώ στην Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος…
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους η αναδρομική χρέωση των εμπόρων εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών για τα ελαστικά και τις μπαταρίες δεν ευσταθεί καθώς δεν είχαν ενημερωθεί οι έμποροι για την συγκεκριμένη χρέωση ώστε να μπορούν να την μετακυλήσουν στην κατανάλωση ενώ παράλληλα επίσης εκτιμούν ότι οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων δεν είναι παραγωγοί καθώς διακινούν εμπορεύματα τα οποία έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά σε κάποιο άλλο κράτος-μέλος οπότε έχει πληρωθεί το τέλος ανακύκλωσης!
Τι ισχύει από τις 16 Ιανουαρίου 2023
Άλλαξαν τα πάντα από την Δευτέρα 16 Ιανουαρίου στις εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ημιφορτηγών, λεωφορείων και φορτηγών καθώς τόσο οι έμποροι όσο και οι ιδιώτες καταναλωτές που θέλουν να εισάγουν κάποιο όχημα θα πρέπει να αναρτούν τα έγγραφα που απαιτεί η νέα νομοθεσία στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που ονομάζεται Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Αυτοκινήτων (ΜΕΜΟ) ώστε να αποφύγουν την ταλαιπωρία αλλά και τα πρόστιμα χιλιάδων ευρώ.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι με αυτό τον τρόπο θα περιοριστούν στο ελάχιστο τα φαινόμενο παραβατικότητας που έχουν να κάνουν με τον εκτελωνισμό των οχημάτων καθώς πλέον τα δεδομένα θα είναι online διαθέσιμα και θα μπορούν ανά πάσα στιγμή να διασταυρωθούν και να ανακαλυφθούν οι επιτήδειοι έμποροι οι ιδιώτες καταναλωτές που εισάγουν οχήματα προσκομίζοντας πλαστά έγγραφα ώστε να μειώσουν το κόστος εκτελωνισμού.
Άλλωστε στο πρόσφατο παρελθόν η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων δημοσιοποίησε τα στοιχεία από έρευνα που πραγματοποίησε σύμφωνα με τα οποία περίπου στο 37% των ελεγχόμενων φακέλων από εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα διαπιστώθηκαν προβλήματα με τον ΦΠΑ ενώ σε άλλες περιπτώσεις οι Αρχές ανακάλυψαν ότι είχαν προσκομιστεί βεβαιώσεις για τον εξοπλισμό των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων υποδεέστερες από τις πραγματικές ώστε να καταβληθεί χαμηλότερο Τέλος Ταξινόμησης.
Από σήμερα οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αλλά και οι ιδιώτες καταναλωτές θα πρέπει να εισέρχονται στην ηλεκτρονικά πλατφόρμα του ΜΕΜΟ και να αναρτούν τα έγγραφα που ορίζει η νέα νομοθεσία που μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ο αριθμός πλαισίου, η κατηγορία, η μάρκα, το μοντέλο, ο κυβισμός του κινητήρα, οι εκπομπές CO2, η ημερομηνία λήξης του ξένου ΚΤΕΟ, ο αριθμός της Δήλωσης Άφιξης Οχήματος, ο αριθμός και η ημερομηνία του Πιστοποιητικού Ταξινόμησης, η ημερομηνία κατάθεσης αίτησης 1ης Άδειας Κυκλοφορίας στην Ελλάδα και οι εκκρεμείς ανακλήσεις ασφαλείας.
Να υπενθυμίσουμε πως σύμφωνα με Διευκρινιστική Πράξη του Υπουργείου οι εισαγωγείς από 30/12/2022 έως και 27/02/2023 θα έχουν την δυνατότητα καταχώρισης των οχημάτων κατηγοριών Μ και Ν στο ΜΕΜΟ έως και 40 ημέρες μετά την κατάθεση αίτησης χορήγησης άδειας κυκλοφορίας.
Από τις 28 Φεβρουαρίου 2023 και έπειτα η προθεσμία καταχώρισης των οχημάτων των κατηγοριών Μ και Ν στο ΜΕΜΟ μειώνεται σε έως 20 ημέρες μετά την κατάθεση αίτησης χορήγησης άδειας κυκλοφορίας.
Οι εισαγωγείς οχημάτων που ανήκουν στις κατηγορίες Ο1, Ο2 και Ο3 θα υποχρεούνται να καταθέτουν τα στοιχεία των οχημάτων από τις 16 Ιανουαρίου 2024 και θα έχουν προθεσμία καταχώρισης έως 20 ημέρες μετά την κατάθεση αίτησης χορήγησης άδειας κυκλοφορίας.
Η Διεύθυνση Εποπτείας και Ελέγχου, της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία ανά 3 μήνες από την έναρξη της λειτουργίας του θα διενεργεί δειγματοληπτικούς ελέγχους στις καταχωρίσεις και σε περίπτωση διαπίστωσης ανακριβούς καταχώρισης θα επιβάλλει πρόστιμα από 500 έως και 2.000 ευρώ.
Αναλυτικά η διαδικασία καταχώρισης δεδομένων οχήματος
Αρχικά οι χρήστες θα πρέπει να συνδεθούν στον ηλεκτρονικό υπερσύνδεσμο https://memo.yme.gov.gr, προκειμένου να καταχωρίσουν τα στοιχεία των εν λόγω οχημάτων.
Κατά την καταχώριση των δεδομένων οχήματος εισαγωγής όλα τα πεδία είναι υποχρεωτικά εκτός εάν αναφέρεται διαφορετικά:
Βήμα 1: Είσοδος του χρήστη «ΕΙΣΑΓΩΓΕΑΣ» στην εφαρμογή μέσω Taxisnet.
Βήμα 2: Καταχώριση δεδομένων οχήματος εισαγωγής:
Κάθε καταχώριση οχήματος εισαγωγής στο M.E.M.O. παίρνει ένα μοναδικό αριθμό καταχώρισης και την ημερομηνία καταχώρισης.
Τα δεδομένα που καταχωρούνται είναι τα εξής:
α. Αριθμός πλαισίου οχήματος (ο μοναδιαίος αριθμός)
-Πραγματοποιείται έλεγχος αν το πλαίσιο υπάρχει ήδη καταχωρημένο στο M.E.M.O.. Αν υπάρχει τότε εμφανίζεται μήνυμα λάθους και ερώτηση για συμπλήρωση νέας εισαγωγής ή έξοδο. Αν δεν υπάρχει τότε προχωρά στον έλεγχο που περιγράφεται στο επόμενο εδάφιο.
-Πραγματοποιείται έλεγχος, με web service στο ΠΣΑΚ (κλήση με αριθμό πλαισίου), αν το όχημα κυκλοφορεί ήδη στην Ελλάδα. Αν υπάρχει, εμφανίζεται μήνυμα λάθους στον Χρήστη και ερώτηση για συμπλήρωση νέας εισαγωγής ή έξοδο. Αν δεν υπάρχει ο χρήστης οδηγείται στην καταχώριση και των λοιπών στοιχείων.
β. Κατηγορία οχήματος (επιλογή από προκαθορισμένη λίστα: Μ1, Μ2, Μ3, Ν1, Ν2, Ν3,Ο1, Ο2, Ο3).
γ. Κατασκευαστικός οίκος (Μάρκα, επιλογή από προκαθορισμένη λίστα).
Στην περίπτωση που δεν υπάρχει ο κατασκευαστικός οίκος ο χρήστης επιλέγει «άλλο» και του επιτρέπεται να καταχωρήσει τη Μάρκα.
γ.2 Για τα λεωφορεία Μ2-Μ3, κατασκευαστικός οίκος του πλαισίου (Μάρκα, επιλογή από προκαθορισμένη λίστα).
δ. Στοιχεία οχήματος:
δ.1. Μοντέλο.
δ.2. Τύπος.
δ.3 Παραλλαγή.
δ.4. Έκδοση.
ε. Κυβισμός κινητήρα ( ή KWh στα ηλεκτρικά οχήματα).
στ. Μέγιστο επιτρεπόμενο μικτό βάρος (υποχρεωτικό, αν ανήκει σε κάποια από τις κατηγορίες οχήματος Ν1, Ν2, Ν3, Ο1, Ο2,Ο3).
ζ. Θέσεις καθημένων (υποχρεωτικό, αν πρόκειται για όχημα κατηγορίας Μ1, Μ2, Μ3).
η. Αντιρρυπαντική τεχνολογία (επιλογή από προκαθορισμένη λίστα).
θ. Οι σταθμισμένες και συνδυασμένες εκπομπές CO2 (υποχρεωτικό για κατηγορίες Μ1 & Ν1).
ι. Ημερομηνία 1ης κυκλοφορίας στην αλλοδαπή.
ια. Ημερομηνία λήξης δελτίου Τεχνικού Ελέγχου στην αλλοδαπή (εφόσον απαιτήθηκε να κατατεθεί στην Ελλάδα).
ιβ. Αριθμός ΔΑΟ (Δήλωση Άφιξης Οχήματος).
ιγ. Ημερομηνία ΔΑΟ.
ιδ. Αριθμός Πιστοποιητικού ταξινόμησης.
ιε. Ημερομηνία Πιστοποιητικού ταξινόμησης.
ιστ. Ημερομηνία κατάθεσης αίτησης χορήγησης 1ης άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα.
ιζ. Εκκρεμείς ανακλήσεις ασφαλείας (κείμενο με κενό μεταξύ των κωδικών ανακλήσεων, αν υπάρχουν περισσότεροι από ένας). Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν εκκρεμείς ανακλήσεις ασφαλείας υπάρχει η επιλογή «Δεν υπάρχουν».
Βήμα 3: Επισύναψη εγγράφων
H επισύναψη πραγματοποιείται ανά τύπο εγγράφου και υποχρεωτικά σε κάθε κατηγορία ο χρήστης «ΕΙΣΑΓΩΓΕΑΣ» επισυνάπτει τα εξής απαιτούμενα έγγραφα:
1.Βεβαίωση αντιπροσώπου ή άλλης πηγής με πληροφορίες εξοπλισμού, που κατατέθηκε στο τελωνείο.
2.Δελτίο τεχνικού ελέγχου στην αλλοδαπή που κατατέθηκε για την ταξινόμηση στην Ελληνική Αρχή ταξινόμησης. Οι επιλογές του χρήστη είναι: α) επισύναψη και β) δεν απαιτήθηκε για την ταξινόμηση, καθώς το όχημα δεν ήταν υπόχρεο για περιοδικό τεχνικό έλεγχο.
3.Πιστοποιητικό συμμόρφωσης.
4.Παραστατικό πώλησης από τον αλλοδαπό διανομέα.
5.Διαγεγραμμένη άδεια κυκλοφορίας στην αλλοδαπή.
6.Πιστοποιητικό ταξινόμησης.
Βήμα 4: Ολοκλήρωση καταχώρισης και αποδοχή ότι τα δεδομένα που καταχωρήθηκαν από τον χρήστη «ΕΙΣΑΓΩΓΕΑΣ» είναι ακριβή και αληθή.
1.Ο «ΕΙΣΑΓΩΓΕΑΣ» εισάγει στο σύστημα όλα όσα προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις με τη δέσμευση ότι αναλαμβάνει την πλήρη ευθύνη για την ακρίβεια και γνησιότητα των καταχωρημένων στοιχείων.
2.Επιτρέπεται η προσωρινή αποθήκευση. Ο χρήστης μπορεί να δει τις αιτήσεις του και την κατάσταση αυτών (προσωρινά αποθηκευμένη, καταχωρημένη).
3.Κατά την απόπειρα του χρήστη «ΕΙΣΑΓΩΓΕΑΣ» να υποβάλει οριστικά την καταχώρησή του στο Μ.Ε.Μ.Ο. εμφανίζεται μία ή δύο φορές μήνυμα υπενθύμισης ότι πρόκειται να υποβάλει οριστικά την καταχώρησή του και ότι θα πρέπει να προβεί πριν σε επαλήθευση των υποβληθέντων στοιχείων και εγγράφων καθώς μετά την οριστική καταχώριση αυτών δεν μπορεί πλέον να προβεί σε τροποποιήσεις.
4.Μετά την οριστική καταχώριση των υποβληθέντων στοιχείων και εγγράφων εμφανίζεται στον χρήστη ο αριθμός και η ημερομηνία καταχώρισης και δεν μπορεί πλέον να προβεί σε τροποποιήσεις αυτών αλλά μόνο να δει τις αιτήσεις που έχει υποβάλει και το περιεχόμενο αυτών.
Διαδικασία απόκτησης διαπιστεύσεων των χρηστών «ΥπΥΠΜΕ- Ελεγκτής» και «Εθνικός Διανομέας»
1.Όσον αφορά τους χρήστες με τον ρόλο «ΥπΥΠΜΕ- Ελεγκτής»: Η Διεύθυνση Εποπτείας και Ελέγχου, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποστέλλει στην Υπηρεσία Υποστήριξης Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Συστημάτων του εν λόγω Υπουργείου τα στοιχεία των υπαλλήλων της που προτείνει να έχουν πρόσβαση στο Μ.Ε.ΜΟ. προκειμένου να τους αποδοθούν διαπιστεύσεις χρήστη «ΥπΥΠΜΕ- Ελεγκτής».
2.Όσον αφορά τους χρήστες με τον ρόλο «Εθνικός Διανομέας»: Οι Εθνικοί Διανομείς οχημάτων την πρώτη φορά που συνδέονται στο Μ.Ε.Μ.Ο., συμπληρώνουν το προφίλ τους (ταχυδρομική διεύθυνση & διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail)) υποχρεωτικά, σταθερό & κινητό τηλέφωνο προαιρετικά) και μετά συμπληρώνουν αίτηση, η οποία είναι αναρτημένη στο εν λόγω Μητρώο, προκειμένου να τους αποδοθούν διαπιστεύσεις χρήστη . Στη συνέχεια, η αίτηση αποστέλλεται συμπληρωμένη στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της Διεύθυνσης Εποπτείας και Ελέγχου (Δ36), του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε ηλεκτρονική μορφή (pdf) ψηφιακά υπογεγραμμένη με συνημμένο το ισχύον καταστατικό της εταιρείας.
3.Το Μ.Ε.Μ.Ο. παράγει έναν μοναδικό, για κάθε χρήστη, κωδικό ο οποίος εμφανίζεται στην οθόνη του, στην περίπτωση που αυτός έχει ολοκληρώσει επιτυχώς την εγγραφή του.
4.Στην οθόνη της διαχείρισης χρηστών εμφανίζονται τα στοιχεία που έχουν καταχωρηθεί από τους χρήστες του Μ.Ε.Μ.Ο. κατά την ηλεκτρονική εγγραφή τους, πλην των διαπιστευτηρίων τους, καθώς και ο μοναδικός κωδικός που έχουν λάβει στην οθόνη τους.
5.Η αποδοχή του εγγεγραμμένου εθνικού διανομέα ως χρήστη του Μ.Ε.Μ.Ο. γίνεται μετά από την «Έγκριση χρήστη».
6.Για την Τροποποίηση προσωπικών στοιχείων χρήστη του Μ.Ε.Μ.Ο.:
α. Οι χρήστες «ΥπΥΠΜΕ- Ελεγκτής» και «Εθνικός Διανομέας» του Μ.Ε.Μ.Ο. δύνανται να τροποποιήσουν τα προσωπικά τους στοιχεία που έχουν καταχωρηθεί κατά την ηλεκτρονική εγγραφή τους, πλην των διαπιστευτηρίων τους [αναγνωριστικό χρήστη (username) και κωδικός πρόσβασης (password)].
β. Σε περίπτωση που οι χρήστες «ΥπΥΠΜΕ- Ελεγκτής» και «Εθνικός Διανομέας» του Μ.Ε.Μ.Ο. επιθυμούν να προβούν σε αλλαγή των διαπιστευτηρίων τους ή έχουν ξεχάσει τα διαπιστευτήρια τους, ακολουθείται η διαδικασία των παρ. 1 και 2, αντίστοιχα, του παρόντος παραρτήματος.
Πιέστε εδώ για να διαβάσετε ολόκληρο τον Οδηγό Χρήσης του ΜΕΜΟ που έχει εκδώσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Τι θα πλήρωναν οι έμποροι για εγγραφή στο ΕΜΠΑ
Συμβάσεις με εταιρείες ανακύκλωσης θα πρέπει να υπογράψουν οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών για να μπορέσουν να ολοκληρώσουν την εγγραφή τους στο Εθνικό Μητρώο Παραγωγών (ΕΜΠΑ) και κατόπιν να εισάγουν οχήματα χωρίς πρόστιμα.
Αρχικά οι έμποροι ΙΧ και φορτηγών θα πρέπει να εισέλθουν στο ΕΜΠΑ και να κάνουν προεγγραφή και κατόπιν υπογράφουν σύμβαση με την ΕΔΟΕ καταβάλλοντας 200 ευρώ, για την ανακύκλωση ελαστικών θα καταβάλλουν 1 ευρώ για κάθε ελαστικό στα οχήματα που έχουν εισάγει τα 3 τελευταία έτη και 0,10 ευρώ για κάθε μπαταρία οχήματος που έχουν εισάγει την προηγούμενη χρονιά. Κατόπιν οι αιτούντες έμποροι αυτοκινήτων και φορτηγών λαμβάνουν κωδικούς αφού πληρώσουν επιπλέον 200 ευρώ εφάπαξ!
Τώρα βέβαια μετά τις τελευταίες εξελίξεις οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών φαίνεται ότι δεν θα πληρώσουν ούτε ευρώ…
Πηγή: Ξαναλλάζουν όλα στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! - Carpress.gr