Χάος στις εισαγωγές μεταχειρισμένων ΙΧ και φορτηγών! Τι άλλαξε;
Πολλές χιλιάδες ευρώ θα καλεστούν να πληρώσουν οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και φορτηγών από σήμερα 16 Ιανουαρίου 2023 ώστε να μπορούν να εισάγουν οχήματα χωρίς προβλήματα και χωρίς να κινδυνεύουν να επιβαρυνθούν με υπέρογκα πρόστιμα ύψους από 500 έως και 2.000 ευρώ.
Ειδικότερα σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newsauto.gr η ενεργοποίηση του Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Αυτοκινήτων (ΜΕΜΟ) προβλέπει την εγγραφή των εισαγωγέων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στο Εθνικό Μητρώο Παραγωγών (ΕΜΠΑ).
Ωστόσο ενώ τα πράγματα φαίνονταν ότι εξελίσσονται ομαλά και εύκολα τελικά αποδείχθηκε ότι οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πληρώσουν το κόστος του ΕΜΠΑ ενώ παράλληλα θα πρέπει να πληρώνουν και ετήσια συνδρομή ύψους 300 ευρώ στην Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδας (ΕΔΟΕ).
Μάλιστα όπως αποκαλύπτει το Newsauto.gr ο κάθε εισαγωγέας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα πρέπει να πληρώνει 1 ευρώ για κάθε ελαστικό που φέρει το όχημα που εισάγει (4 στα αυτοκίνητα, 2 στα δίκυκλα και από 4 ελαστικά και πάνω για τα φορτηγά) και επιπλέον 0,10 ευρώ για την μπαταρία του κάθε εισαγόμενου οχήματος. Αν βέβαια φέρει πάνω από μία μπαταρία (φορτηγά) τότε το κόστος αυξάνεται.
Το μεγάλο πρόβλημα ωστόσο έχει εντοπιστεί στην αναδρομικότητα των χρεώσεων και σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων για να εγγραφούν στο ΕΜΠΑ θα πρέπει να πληρώσουν για τα αυτοκίνητα, φορτηγά ή δίκυκλα που έχουν εισάγει την τελευταία 3ετία προσκομίζοντας μάλιστα και τις πωλήσεις των εταιρειών τους για την περίοδο 2020, 2021 και 2022! Ωστόσο κάποιοι έμποροι ήδη έχουν διαμαρτυρηθεί καθώς φαίνεται ότι τους ζήτησαν τις πωλήσεις της τελευταίας 7ετίας!
Να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ την τελευταία τριετία στην Ελλάδα έχουν εισαχθεί πάνω από 260.000 αυτοκίνητα, φορτηγά και δίκυκλα με αποτέλεσμα ο «λογαριασμός» της τελευταίας 3ετίας να υπολογίζεται σε πάνω από 1,3 εκατ. ευρώ τον οποίο και θα επιμεριστούν περίπου 6.000 εισαγωγικές επιχειρήσεις από τον κλάδο των αυτοκινήτων, φορτηγών και δίκυκλων.
Βέβαια ο επιμερισμός θα γίνει αναλογικά και όσα περισσότερα οχήματα έχει εισάγει κάποιος επαγγελματίας του κλάδου τόσο αυξημένο θα είναι και το ποσό που θα καλεστεί να πληρώσει για να εγγραφεί στο ΕΜΠΑ.
Χαρακτηριστικά θα αναφέρουμε πως αν κάποιος έμπορος εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην τελευταία τριετία έχει εισάγει 12.000 αυτοκίνητα τότε για να εγγραφεί στο ΕΜΠΑ θα πρέπει να πληρώσει 48.000 ευρώ μόνο για τα ελαστικά (1 ευρώ το ελαστικό) και 1.200 ευρώ για τις μπαταρίες (0,10 ανά μπαταρία) και επιπλέον 900 ευρώ για την ΕΔΟΕ (300 ευρώ η ετήσια συνδρομή). Δηλαδή μόνο για την τελευταία 3ετία ο συγκεκριμένος έμπορος εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα πρέπει να πληρώσει 50.100 ευρώ!
Αν άλλος έμπορος στην 3ετία έχει εισάγει 6.000 αυτοκίνητα τότε ο λογαριασμός βγαίνει στις 25.050 ευρώ.
Αν πάλι κάποιος άλλος έμπορος έχει εισάγει 3.000 αυτοκίνητα στην 3ετία τότε το κόστος μειώνεται σε 12.525 ευρώ και αν έχει εισάγει 1.500 οχήματα στην τριετία τότε ο λογαριασμός μειώνεται ακόμη περισσότερο σε 6.262 ευρώ.
Ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες καταγγελίας της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να ακυρωθεί η διαδικασία εγγραφής των εμπόρων εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στο ΕΜΠΑ και στην ΕΔΟΕ και ετοιμάζει μπαράζ ανακοινώσεων ενόψει και των εκλογών ώστε να τοποθετηθούν επί του θέματος όλα τα πολιτικά κόμματα.
Κίνδυνος να αυξηθεί το «μαύρο» εμπόριο
Ένα από τα θέματα που είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει πολύ μεγάλες δυσλειτουργίες στην αγορά με την ενεργοποίηση του ΜΕΜΟ έχει να κάνει με τους «πειρατές» εμπόρους που δραστηριοποιούνται μέσω των social media ή μέσω των ιστοσελίδων με αγγελίες πώλησης μεταχειρισμένων ΙΧ καθώς το νέο σύστημα πραγματικά τους… ευνοεί!
Ειδικότερα οι παράνομες εμπορίες εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων δεν χρειάζεται να εισέλθουν σε κανένα ΜΕΜΟ για να δηλώσουν την εισαγωγή του οχήματος και βέβαια δεν πληρώνουν ούτε ένα ευρώ στο Εθνικό Μητρώο Παραγωγών (ΕΜΠΑ) αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο τον αθέμιτο ανταγωνισμό που προκαλούν σε νόμιμες εμπορίες του κλάδου.
Από την άλλη μεριά υπάρχει ο κίνδυνος ακόμη και οι νόμιμες επιχειρήσεις εμπορίας του κλάδου να προτείνουν στους πελάτες τους να φαίνονται εκείνοι ως εισαγωγείς των οχημάτων για να μειώσουν την τιμή απόκτησης κάποιου οχήματος.
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι πολύ πιθανό να είναι τελικά να μην πληρώνει κανείς για το ΕΜΠΑ αφού θα φαίνονται ιδιώτες καταναλωτές ως εισαγωγείς!
Όσον αφορά στο ΜΕΜΟ που πρέπει και οι ιδιώτες να δηλώνουν την εισαγωγή του οχήματός τους στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι όλα αυτά θα τα αναλάβουν τα εκτελωνιστικά γραφεία με ένα μικρό κόστος…
Χάος στα φορτηγά
Η ενεργοποίηση του ΜΕΜΟ ισχύει και για τα φορτηγά ενώ μόνο για όσα ανήκουν στην κατηγορία Ο (Ρυμουλκούμενα περιλαμβανομένων των ημιρυμουλκουμένων) το σύστημα θα ενεργοποιηθεί μετά τον Ιανουάριο του 2024.
Ωστόσο στα μεγάλα φορτηγά, πούλμαν και ειδικές κατασκευές δεν υπάρχουν Πιστοποιητικά Συμμόρφωσης ή βεβαιώσεις ανάκλησης οπότε η κατάθεση των συγκεκριμένων εγγράφων θα είναι εξαιρετικά δύσκολη…
Πηγή: Χάος στις εισαγωγές μεταχειρισμένων ΙΧ και φορτηγών! Τι άλλαξε; - Carpress.gr