Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κο Κ. Καραμανλή



 

Προς :                                                                                                                                      Καλλιθέα, 15/03/2022
Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών                                                                                          Aρ. πρωτ. : 0069
Υπουργό κ. Κων/νο Καραμανλή                                                                                         
 
 


Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Με αφορμή την επικείμενη συνάντηση αντιπροσωπείας του ΣΕΕΑΕ μαζί σας στο Υπουργείο στις 21/03/2022, παραθέτουμε συνοπτικά τα φλέγοντα θέματα που θα πρέπει να συζητηθούν:

Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (Μ.Ε.Μ.Ο.)

Αρχικώς να τονίσουμε ότι ο Σύνδεσμος μας είναι πάντοτε θετικός σε οποιαδήποτε νέο εργαλείο όταν αυτό χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της διαφάνειας στον κλάδο της εμπορίας αυτοκινήτων και κατ' επέκταση προς το συμφέρον του καταναλωτή. Ωστόσο θεωρούμε άκρως άδικο να εφαρμόζεται μονομερώς για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα καθότι κάτι τέτοιο εισάγει διακρίσεις μεταξύ ομοειδών προϊόντων και κατά συνέπεια στοχοποιεί όλα τα αυτοκίνητα εισαγωγής και κατ' επέκταση τους ίδιους τους εισαγωγείς. Θεωρούμε λοιπόν μονόδρομο για λόγους ισονομίας η εν λόγω πλατφόρμα εφόσον ισχύσει τελικά να αφορά το σύνολο των κυκλοφορούντων οχημάτων ανεξαρτήτως προέλευσης.

Ακολούθως σας παραθέτουμε μερικά μόνο από τα κατά τη γνώμη μας ανυπέρβλητα εμπόδια που καθιστούν ουσιαστικά αδύνατη την εφαρμογή του Μ.Ε.Μ.Ο. τουλάχιστον με τους όρους που έχει παρουσιαστεί μέχρι τώρα:

- Ο εισαγωγέας (ιδιώτης ή έμπορος) πλέον αναγκάζεται να απευθυνθεί σε ένα ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΦΟΡΕA ανταγωνιστικών συμφερόντων ώστε να προμηθευτεί κάποιο/α από τα έγγραφα ή τις βεβαιώσεις που αναφέρονται ως προαπαιτούμενα (πχ.  Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης). Τούτο αυτομάτως δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ φορέων με ανταγωνιστικά συμφέροντα με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

- Η συντριπτική πλειοψηφία των εισαγόμενων οχημάτων (όπως άλλωστε και ΟΛΑ τα εγχώρια) δεν συνοδεύονται από Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης, συνεπώς θα πρέπει για τα οχήματα αυτά ο εισαγωγέας να αιτείται (με το αζημίωτο) το σχετικό έγγραφο στους αντιπροσώπους εισαγωγείς, την ίδια στιγμή που υπάρχουν επίσημες απαντήσεις σε σχετικά αιτήματα που δηλώνεται επισήμως και εγγράφως ότι δεν έχουν τη δυνατότητα έκδοσης-διάθεσης τέτοιου αντιγράφου! Πως λοιπόν θα καταθέτει στο ΜΕΜΟ ο εισαγωγέας ένα έγγραφο που δεν μπορεί καν να το προμηθευτεί;

- Δεν καθορίζεται ο τρόπος που θα προμηθεύεται εγγράφως ο εκάστοτε εισαγωγέας το ιστορικό ανακλήσεων από τον επίσημο αντιπρόσωπο, ενώ δεν μπορούμε να αντιληφθούμε με πιο σκεπτικό θα πρέπει η ευθύνη αυτή να επιβαρύνει τον εισαγωγέα και να μη γίνεται αυτόματη ενημέρωση του ΜΕΜΟ από την αντίστοιχη αντιπροσωπεία; 

Προτείνουμε:

Επί της διαδικασίας αναφορικά με τα δικαιολογητικά που θα απαιτούνται συνολικά, το Ιστορικό Ανακλήσεων και το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης  να εξαιρεθούν από τα απαιτητά έγγραφα, το μεν πρώτο να λαμβάνεται κατευθείαν από τις Αρμόδιες Αρχές χωρίς να επιφορτίζεται την διαδικασία αυτή ο εισαγωγέας, το δε Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης να εξαιρεθεί εντελώς και να γίνεται απαιτητό ΜΟΝΟ στις περιπτώσεις οχημάτων που κατατέθηκε (δηλαδή χρειάστηκε) κατά τον εκτελωνισμό του.

Τέλος, προς αποφυγή άσκοπης γραφειοκρατίας και επειδή το σύνολο των εγγράφων που απαιτούνται στην πλατφόρμα ΜΕΜΟ είναι ακριβώς τα ίδια με τα έγγραφα που κατατίθενται στο τελωνείο και στις διευθύνσεις μεταφορών για ταξινόμηση, προτείνουμε η καταχώρηση των εγγράφων στη ΜΕΜΟ να γίνεται υπηρεσιακά καθότι μετά την ταξινόμηση όλα τα απαιτητά έγγραφα είναι διαθέσιμα στα αρχεία της Περιφέρειας.

Άλλα θέματα

- Επαναλαμβάνουμε την πάγια θέση μας ότι η απαίτηση για ισχύον Πιστοποιητικό Τεχνικού Ελέγχου κατά τη στιγμή της ΔΑΟ δημιουργεί σοβαρά προβλήματα κυρίως εξ αιτίας καθυστερήσεων ή πιθανόν ατυχημάτων μέχρι το όχημα να εισαχθεί στη χώρα μας. Εναλλακτικά προτείνουμε να αντικατασταθεί η απαίτηση για ισχύον Πιστοποιητικό Τεχνικού Ελέγχου με βάση την ημερομηνία του παραστατικού πώλησης και όχι με βάση τη ΔΑΟ.

-Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την περίπτωση απώλειας ή καταστροφής του πρωτότυπου πιστοποιητικού Τεχνικού Ελέγχου ειδικά στην περίπτωση των αυτοκινήτων από τη Γερμανία. Προτείνουμε για τα οχήματα που προέρχονται από το εν λόγω κράτος-μέλος να ελέγχονται κατά τον ίδιο τρόπο (ηλεκτρονικά) που ελέγχονται και τα αυτοκίνητα που προέρχονται από χώρες όπως η Ιταλία έτσι ώστε να μην απαιτείται το πρωτότυπο έγγραφο απαραιτήτως αλλά και ένα απλό αντίγραφο αυτού (υπάρχει σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα που μπορεί να επαληθευτεί η εγκυρότητα ή όχι του εγγράφου).

-Είναι σημαντικό να προσδιοριστεί σαφώς η επιτρεπτή χιλιομετρική διαφορά μεταξύ των εγγράφων τιμολογίου, Πιστοποιητικού Τεχνικού Ελέγχου και Πιστοποιητικού Ταξινόμησης. Προτείνουμε προς αποφυγή παρερμηνειών στις διάφορες διευθύνσεις μεταφορών κατά τη διαδικασία της ταξινόμησης να αντικατασταθεί η φράση "ελαφρώς διαφοροποιημένης" ή "εύλογης διαφοροποίησης" όπως αυτολεξεί αναφέρεται στην σχετική εγκύκλιο, με ένα σαφές περιθώριο απόκλισης ± 1.000 χιλιομέτρων μεταξύ των εγγράφων.

-Θεωρούμε τέλος ότι είναι παράλογο εφόσον απαιτείται ισχύον πιστοποιητικό τεχνικού ελέγχου από τη χώρα προέλευσης να ζητείται επιπλέον αναγνώριση (που κοστίζει όσο ένας κανονικός τεχνικός έλεγχος) αλλά επίσης και νέα κάρτα καυσαερίων (που επίσης είναι επιπλέον κόστος) ανεξαρτήτως αν προκύπτει χρονικά αναγκαιότητα έκδοσής της ή όχι. Κατά τη γνώμη μας αυτό δεν εξυπηρετεί κανέναν άλλον εκτός από τα ταμεία των ελληνικών ΚΤΕΟ, και απλώς προσθέτει ένα επιπλέον κόστος και βάρος στον εισαγωγέα.

                          
                            Με εκτίμηση

                                                                         Εκ μέρους του Δ.Σ.
 
          Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                                             Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


    ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΥΡΑΤΣΟΣ                                                                                      ΚΩΝ/ΝΟΣ ΣΜΠΑΡΟΥΝΗΣ
                                                                                                    
 
Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.