Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς Υπουργείο Οικονομικών.


 
Προς:                                                                                                                                          Καλλιθέα  15/02/2022        

Α.  Δ/ντη Ε.Φ.Κ. & Φ.Π.Α.                                                                                             Αρ. πρωτ.: 0063
Β.  ΑΑΔΕ, Διοικητή κ. Γεώργιο Πιτσιλή


Γ.   Γεν. Δ/ντη Τελωνείων & Ε.Φ.Κ. κ. Κων. Μουρτίδη                                                          
Κοινοποίηση :                                                                                                    
Α. Υπουργό Οικονομικών
     κ. Χρήστο Σταϊκούρα

Β. Υφυπουργό Οικονομικών
     κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο

 
Θέμα:  Έγγραφο σας, με Αριθ. Πρωτ.: ΔΕΦΚΦ Δ 1009713 ΕΞ 2022.
Σχετ.: Έγγραφο της επίσημης αντιπροσωπείας αυτ/των Renault

Αξιότιμε κ. Διευθυντά,

Με την παρούσα θα θέλαμε να τοποθετηθούμε σχετικά με την πρόσφατη εντολή από τη Διεύθυνσή σας με Αριθ. Πρωτ.: ΔΕΦΚΦ Δ 1009713 ΕΞ/ 8-2-2022 και θέμα «Πιστή τήρηση των νομοθετικών διατάξεων για τα μεταχειρισμένα επιβατικά και φορτηγά αυτοκίνητα», με την οποία τονίζεται η υποχρέωση προσκόμισης πιστοποιητικού συμμόρφωσης ως απαραίτητο έγγραφο για τον εκτελωνισμό εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων.

Αρχικώς, δεδομένου ότι οι Εγκύκλιοι έχουν χαρακτήρα ερμηνευτικό και όχι ρυθμιστικό και είναι ιεραρχικά κατώτερες των Υπουργικών Αποφάσεων και των νομοθετικών διατάξεων, θα πρέπει να ενημερώσετε με ποιά διάταξη καταργείται η ΚΥΑ 5015968/2915/2009-ΦΕΚ 798/Β'/29.4.2009 που εκδόθηκε κατ εξουσιοδότηση της παρ. 8 του άρθρου 121 του νόμου 2960/2001. Στην σχετική εγκύκλιο 5018199/3366/11-05-2009 με την οποία κοινοποιείται η ανωτέρω ΚΥΑ, αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι σε χώρες κράτη μέλη της ΕΕ, όπως για παράδειγμα η Ιταλία, οι αρμόδιες υπηρεσίες ταξινόμησης ΔΕΝ παραδίδουν το πιστοποιητικό συμμόρφωσης του οχήματος και συνεπώς για αυτές τις περιπτώσεις οχημάτων προβλέπεται το εξής: "Επομένως για να υπαχθεί ένα μεταχειρισμένο επιβατικό όχημα στην ειδική περίπτωση γ του άρθρου 3, στην Ειδική Δήλωση/Διασάφηση θα προσαρτάται υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη του οχήματος, στην οποία θα δηλώνεται ότι από τη χώρα προέλευσης του οχήματος δεν του παραδόθηκε πιστοποιητικό συμμόρφωσης και η πιστοποίηση της Οδηγίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας από τις υπηρεσίας θα ενεργείται με βάση τα δικαιολογητικά της περίπτωσης γ της παραγράφου 2 του άρθρου 4 της κοινοποιούμενης ΚΥΑ."

Επιπλέον, σύμφωνα με την οδηγία 2007/46/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορά στην ταξινόμησή νέων οχημάτων αναφέρεται επανειλημμένως ότι το πιστοποιητικό συμμόρφωσης απαιτείται αποκλειστικά και μόνο για την έκδοση άδειας κυκλοφορίας όταν το όχημα ταξινομείται για πρώτη φορά ως καινούριο. Κατά συνέπεια στα περισσότερα κράτη μέλη της ΕΕ όπως άλλωστε και στην Ελλάδα το πιστοποιητικό συμμόρφωσης δε συνοδεύει το αυτοκίνητο πέραν της πρώτης ταξινόμησής του οπότε και κατατίθεται στο φάκελό του στο Υπουργείο. Δεν συνοδεύει το αυτοκίνητο στο υπόλοιπο της κυκλοφορίας του και σε πιθανές μεταβιβάσεις του, συνεπώς είναι αδύνατον να προσκομιστεί, εφόσον δεν είναι προσβάσιμο.

Εξάλλου, όπως είναι άλλωστε γνωστό και στις Τελωνειακές Αρχές, το πιστοποιητικό συμμόρφωσης δεν περιέχει κάποια επιπρόσθετη πληροφορία για τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου σε σχέση με τα όσα αναγράφονται συνδυαστικά στις κοινοτικές άδειες κυκλοφορίας οχημάτων του εξωτερικού και στην έγκριση τύπου που προσκομίζονται κατά τον εκτελωνισμό. Κατά συνέπεια το πιστοποιητικό συμμόρφωσης είναι χρήσιμο ΜΟΝΟ όταν δεν μπορούν να ταυτοποιηθούν τα στοιχεία του οχήματος, δηλαδή όταν η έγκριση τύπου ή το δελτίο κοινοποίησης έγκρισης τύπου δεν υπάρχει και ταυτοχρόνως τα στοιχεία στην άδεια κυκλοφορίας είναι επίσης ανεπαρκή, πράγμα εξαιρετικά σπάνιο.

Σε κάθε περίπτωση είναι και στην πράξη αδύνατον να προσκομίζεται από τον εισαγωγέα πιστοποιητικό συμμόρφωσης από τη στιγμή που αποδεδειγμένα δεν υπάρχει τρόπος να το προμηθευτεί. Σας επισυνάπτουμε σχετική απάντηση αντιπροσωπείας σε αίτημα εισαγωγέα για έκδοση αντίγραφου στο οποίο απαντήθηκε ξεκάθαρα αδυναμία έκδοσης του Πιστοποιητικού. Η εν λόγω αντιπροσωπεία δεν είναι η μοναδική που δεν εκδίδει πιστοποιητικά συμμόρφωσης, απλώς παραθέτουμε την επίσημη απάντησή της ως χαρακτηριστικό παράδειγμα.

Επιπλέον, ακόμα και στις περιπτώσεις που το πιστοποιητικό συμμόρφωσης μπορεί να επανεκδοθεί, πρόκειται για ένα κόστος 150-300 ευρώ που θα επιβαρύνει τον εισαγωγέα προς όφελος ιδιωτικών φορέων και μάλιστα ανταγωνιστικών συμφερόντων εν σχέση με τους εισαγωγείς μεταχειρισμένων, κάτι που αναπόφευκτα προκαλεί αθέμιτο ανταγωνισμό. Παράλληλα δεν προβλέπεται καμία χρονική δέσμευση αναφορικά με την έκδοσή του. Ενδεικτικά, ο μέσος όρος έκδοσης πιστοποιητικού μετά από σχετικά αιτήματα στις Αντιπροσωπείες είναι από 30 έως 60 ημέρες, χρονικό διάστημα πολύ μεγάλο όταν μιλάμε για μια δυναμική και ρευστή αγορά όπως είναι αυτή του αυτοκινήτου. Παράλληλα, δεν προβλέπεται και καμία κύρωση ή δέσμευση για πιθανές επιπλέον καθυστερήσεις από την πλευρά των Αντιπροσωπειών.

Προς αποφυγή των ανωτέρω, και ως ταχύτερη και πιο άμεση λύση προτείνουμε απλώς στο επίμαχο σημείο της σχετικής νομοθεσίας να τροποποιηθεί η φράση "με βάση την έγκριση τύπου που προσκομίζεται σε αυτήν ή το δελτίο κοινοποίησης έγκρισης τύπου και το αντίστοιχο πιστοποιητικό συμμόρφωσης του οχήματος."
σε
"με βάση την έγκριση τύπου που προσκομίζεται σε αυτήν ή το δελτίο κοινοποίησης έγκρισης τύπου ή το αντίστοιχο πιστοποιητικό συμμόρφωσης του οχήματος."

Η εκτίμηση του ΣΕΕΑΕ είναι ότι τα αλλεπάλληλα εμπόδια που μπαίνουν στη διαδικασία εισαγωγής σε κάθε επίπεδο (γραφειοκρατία, υπερφορολόγηση, διάκριση έναντι του εγχώριου) γίνονται στα πλαίσια μιας ενορχηστρωμένης επίθεσης εναντίον του εισαγόμενου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου και των επαγγελματιών του κλάδου που έχει πάρει διαστάσεις επιδημίας τον τελευταίο καιρό. Εφόσον το κράτος δε μεριμνήσει αναλόγως αυτό θα έχει ως μοναδικό αποτέλεσμα την καθιέρωση μονοπωλιακής αγοράς και την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων κύκλων συμφερόντων που διαχρονικά λειτουργούν με γνώμονα το ιδιωτικό συμφέρον τους και ΜΟΝΟ.

Το κράτος ωστόσο πρέπει να λειτουργεί ως δίκαιος νομοθέτης και με γνώμονα την επί ίσοις όροις μεταχείριση των επαγγελματιών κάθε κλάδου, προς όφελος της οικονομίας συνολικά και της απρόσκοπτης λειτουργίας του εμπορίου χωρίς γραφειοκρατικά αναχώματα. Βάσει όλων των προηγούμενων σας καλούμε να αντιμετωπίσετε με τη δέουσα σοβαρότητα το φλέγον αυτό ζήτημα και να ανακαλέσετε άμεσα την ανωτέρω διαταγή προτού προκληθούν βαρύτατες ζημίες στα κρατικά ταμεία και στον κλάδο τη στιγμή που χιλιάδες οχήματα παραμένουν ατελώνιστα.


 



Με εκτίμηση
Εκ μέρους του Δ.Σ.

 
                   Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                                           Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
       

               ΚΥΡΑΤΣΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ                                                                                  ΣΜΠΑΡΟΥΝΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ
 
 Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.
Για να δείτε το έγγραφο της επίσημης αντιπροσωπείας αυτ/των Renault, παρακαλώ πατήστε εδώ.

Σχετικά άρθρα

ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υφυπουργό κ. Χρήστο Δήμα 05/11/2024 ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα στον Υφυπουργό Οικονομικών, κ. Χρήστο Δήμα με θέμα "Προβλήματα του κλάδου εμπορίας – εισαγωγής αυτοκινήτου". 15/07/2024 ΣΕΕΑΕ Επείγον αίτημα συνάντησης, απόφαση Ε.Ε. 01/07/2024 ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα προς ΑΑΔΕ - Βεβαίωση εξοπλισμού οχήματος 21/11/2023 ΣΕΕΑΕ Επείγον αίτημα συνάντησης, απόφαση Ε.Ε. 27/05/2024 ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υφυπουργό Χάρη Θεοχάρη 27/03/2024 ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υφυπουργό Χάρη Θεοχάρη 30/11/2023 ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Χάρη Θεοχάρη 23/10/2023 ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Χάρη Θεοχάρη 31/07/2023 ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υφυπουργό Χάρη Θεοχάρη 06/07/2023 ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υφυπουργό Α. Βεσυρόπουλο. ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Διοικητή της ΑΑΔΕ, Κ. Πιτσιλή.