Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υφυπουργό Μεταφορών κο Μιχάλη Παπαδόπουλο



 

Προς :                                                                                                                                       Καλλιθέα, 18/01/2022
Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών                                                                                           Aρ. πρωτ. : 0058
Υφυπουργό Μεταφορών
κ. Μιχάλη Παπαδόπουλο
 
 
Αξιότιμε κ. Υφυπουργέ,

Αρχικώς θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι στη συνάντησή μας, την 11η-01-2022 στο Υπουργείο, παρουσία σας και του επιτελείου σας με αντιπροσωπεία του Συνδέσμου μας, θεωρούμε ότι έγινε ένας εποικοδομητικός διάλογος όπου τέθηκαν επί τάπητος μια σειρά από ζητήματα κομβικής σημασίας στον χώρο του αυτοκινήτου και αφορούν δεκάδες χιλιάδες επαγγελματίες του κλάδου αλλά και εκατομμύρια καταναλωτές.
 Ανακεφαλαιώνοντας συνοπτικά όσα συζητήθηκαν στην συνάντησή μας, παραθέτουμε συνοπτικά τα κυριότερα σημεία:
 Αναφορικά με τα Πιστοποιητικά Τεχνικού Ελέγχου για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα:
 - Τονίστηκε από την πλευρά μας το γεγονός ότι η απαίτηση προσκόμισης ισχύοντος Πιστοποιητικού Τεχνικού Ελέγχου κατά τη στιγμή της ΔΑΟ (δηλαδή της άφιξης του οχήματος στη χώρα μας) έχει δημιουργήσει πλείστα προβλήματα κατά την εισαγωγή για μια σειρά από λόγους, ο κυριότερος εκ των οποίων αφορά σε ενδεχόμενες καθυστερήσεις κατά την μεταφορά των οχημάτων από τη χώρα του εξωτερικού στη χώρα μας. Συμφωνήθηκε να τροποποιηθεί η απαίτηση για ισχύον Πιστοποιητικό με βάση την ημερομηνία του παραστατικού αγοράς και όχι της ΔΑΟ.
 - Συζητήθηκε το "κενό" που υπάρχει στην ισχύουσα νομοθεσία αναφορικά με το ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη για το ενδεχόμενο απώλειας ή καταστροφής του γνήσιου Πιστοποιητικού Τεχνικού Ελέγχου, από τη στιγμή της αγοράς του οχήματος μέχρι και την ταξινόμησή του οπότε και γίνεται απαιτητή η προσκόμισή του. Η προσκόμιση αντιγράφου γίνεται δεκτή σε κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις και αναλόγως τη χώρα προέλευσης (πχ Ιταλία) αλλά σε άλλες όχι (πχ. Γερμανία). Συζητήθηκε η αναγκαιότητα εξεύρεσης μια ενιαίας λύσης για όλα τα αυτοκίνητα ανεξαρτήτως χώρας προέλευσης, έτσι ώστε να γίνεται δεκτό κάθε αντίγραφο του πρωτότυπου αν αυτό έχει χαθεί, ακόμα και σε ηλεκτρονική μορφή (πχ e-mail) και ταυτοχρόνως να διασταυρώνεται σε αυτές τις περιπτώσεις η γνησιότητα του από τις αντίστοιχες ηλεκτρονικές πλατφόρμες που είναι διαθέσιμες σε κάθε κράτος για το σκοπό αυτό.

Σχετικά με τη διαδικασία ταξινόμησης και πιο συγκεκριμένα την αύξουσα ακολουθία χιλιομέτρων που πρέπει να υφίσταται στα έγγραφα που κατατίθενται (χιλιόμετρα ΚΤΕΟ>Χιλιόμετρατιμολογίου>χιλιόμετρα Πιστοποιητικό Εκτελωνισμού) για την έκδοση αδείας, συζητήθηκε το θέμα της "ελαφρώς διαφοροποιημένης" ή "εύλογης διαφοροποίησης" όπως αυτολεξεί αναφέρεται στην εγκύκλιο με αρ.πρωτ. 70201-2021.

- Η εν λόγω διατύπωση στην ανωτέρω εγκύκλιο που αφορά την επιτρεπτή χιλιομετρική διαφορά μεταξύ των εγγράφων τιμολογίου-ΚΤΕΟ-Πιστοποιητικού εκτελωνισμού έχει δημιουργήσει πολλαπλά κωλύματα στις ταξινομήσεις, καθότι είναι ασαφής και συνεπώς υπόκειται σε υποκειμενικές ερμηνείες από τις κατά τόπους διευθύνσεις μεταφορών. Μάλιστα η συχνότητα που συμβαίνει στη πράξη το φαινόμενο αυτό είναι πραγματικά μεγάλη με αποτέλεσμα η διαδικασία ταξινόμησης να γίνεται εξαιρετικά πολύπλοκη ακόμα και για 5-10 χιλιόμετρα διαφορά. Προς αποφυγή τέτοιων παρερμηνειών προτείνουμε την αποσαφήνιση της επιτρεπτής διαφοράς μεταξύ των εγγράφων, θέτοντας ένα σαφές εύρος απόκλισης με στρογγυλοποίηση στις χιλιάδες είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω. Επί παραδείγματι, αν ένα αυτοκίνητο έχει 75684 χιλιόμετρα στο κοντέρ και άρα και στο Πιστοποιητικό Εκτελωνισμού, ενώ το τιμολόγιο αναγράφει 75000 ή 76000 τότε να μην προκύπτει κώλυμα κατά την ταξινόμηση, αφού θα πρόκειται ουσιαστικά για τυπογραφικό λάθος και όχι για σκόπιμη παραποίηση.

Σχετικά με την αναδρομικότητα στο ιστορικό ελέγχων ΚΤΕΟ:

- Υπενθυμίσαμε ότι η αναδρομικότητα σε βάθος... δέκα και πλέον ετών, στηριζόμενη μάλιστα σε βάσεις δεδομένων αμφιβόλου αξιοπιστίας (μέχρι πρόσφατα δεν φωτογραφίζονταν τα κοντέρ, συνεπώς το ενδεχόμενο καταγραφής λάθος χιλιομέτρων ήταν πολύ αυξημένο χωρίς αυτή τη δικλείδα ασφαλείας) έχει δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα προσπάθησε να λύσει. Στα πρότυπα άλλων κρατών μελών όπως η Ιταλία κ.α. που επίσης δοκίμασαν και εν τέλει απέσυραν την αναδρομικότητα σε βάθος χρόνου προτείνουμε να εξακολουθεί να ισχύει το μέτρο αλλά με την εξής τροποποίηση: Να λαμβάνεται υπόψη η ιστορικότητα από το έτος 2018 και μετά οπότε και οι βάσεις δεδομένων καταγραφής χιλιομέτρων είναι απολύτως αξιόπιστες καθότι οι χιλιομετρητές φωτογραφίζονται και αποθηκεύονται στο αρχείο, συν έναν ακόμα προγενέστερο έλεγχο. Δηλαδή ένα αυτοκίνητο με πρώτη ταξινόμηση το 2008 για παράδειγμα που θα περάσει έλεγχο ΚΤΕΟ το 2022, ο τεχνικός έλεγχος να εμφανίζει το ιστορικό ελέγχων του 2020, του 2018 και του 2016.
 Τέλος, αναφορικά με την πλατφόρμα ΜΕΜΟ που προωθείται από τις αρμόδιες αρχές αναφέρθηκαν τα εξής στη συζήτησή μας:

- Από την πλευρά μας τονίσαμε ότι ο Σύνδεσμος μας είναι πάντοτε θετικός προς οποιαδήποτε μέτρο -στην προκειμένη περίπτωση πλατφόρμα- όταν αυτή χρησιμοποιείται ως εργαλείο για τον έλεγχο της διαφάνειας στον κλάδο της εμπορίας αυτοκινήτων και κατ'επέκταση προς το συμφέρον του καταναλωτή. Ωστόσο θεωρούμε άκρως άδικο να εφαρμόζεται μονομερώς για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα καθότι κάτι τέτοιο εισάγει διακρίσεις μεταξύ ομοειδών προϊόντων και κατά συνέπεια στοχοποιεί όλα τα αυτοκίνητα εισαγωγής και κατ' επέκταση τους εισαγωγείς. Θεωρούμε λοιπόν μονόδρομο η εν λόγω πλατφόρμα εφόσον ισχύσει τελικά να αφορά το σύνολο των κυκλοφορούντων οχημάτων ανεξαρτήτως προέλευσης.

Επί της διαδικασίας αναφορικά με τα δικαιολογητικά που θα απαιτούνται αναφέραμε στον Υπουργό και συμφωνήθηκε ότι το Ιστορικό Ανακλήσεων και το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης πρέπει να εξαιρεθούν από τα απαιτητά έγγραφα, το μεν πρώτο να λαμβάνεται κατευθείαν από τις Αρμόδιες Αρχές χωρίς να επιφορτίζεται την διαδικασία αυτή ο εισαγωγέας, το δε Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης να εξαιρεθεί εντελώς καθότι στις περισσότερες περιπτώσεις είναι άλλωστε αδύνατον να το προμηθευτεί ο εισαγωγέας.

Τέλος, προς αποφυγή άσκοπης γραφειοκρατίας και επειδή το σύνολο των εγγράφων που απαιτούνται στην πλατφόρμα ΜΕΜΟ είναι ακριβώς τα ίδια με τα έγγραφα που κατατίθενται στο τελωνείο και στις διευθύνσεις μεταφορών για ταξινόμηση, προτείνουμε η καταχώρηση των εγγράφων στη ΜΕΜΟ να γίνεται υπηρεσιακά καθότι μετά την ταξινόμηση όλα τα απαιτητά έγγραφα είναι διαθέσιμα στα αρχεία της Περιφέρειας.

 

 
 
                          
                          Με εκτίμηση

                                                                       Εκ μέρους του Δ.Σ.
 
               Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                                               Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


         ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΥΡΑΤΣΟΣ                                                                                        ΚΩΝ/ΝΟΣ ΣΜΠΑΡΟΥΝΗΣ
                                                                                                    



Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.

Σχετικά άρθρα

ΣΕΕΑΕ ΥΜΕ - Επείγον αίτημα συνάντησης, απόφαση Ε.Ε. 01/07/2024 ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα στον Γενικό Γραμματέα ΥΜΕ, κ. Γιάννη Ξιφαρά 10/04/2024 ΣΕΕΑΕ Επείγον αίτημα συνάντησης, απόφαση Ε.Ε. 27/05/2024 ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κο Κ. Καραμανλή. ΣΕΕΑΕ Αίτημα εξαίρεσης προς το Υπουργείο Μεταφορών. ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα στην Διεύθυνση Εποπτείας και Ελέγχου (Δ36), κ. Αργύρη Κουζή Διευκρινήσεις για το ΜΕΜΟ ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα προς ΥΜΕ, Δ/νση Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων & Εγκαταστάσεων, Δ/ντη κο Σκυλλάκο Αριστομένη ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κο Κ. Καραμανλή. ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κο Κ. Καραμανλή. ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κο Κ. Καραμανλή ΣΕΕΑΕ Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υφυπουργό Μεταφορών κο Μιχάλη Παπαδόπουλο ΣΕΕΑΕ Αίτημα συνάντησης με τον Υφυπουργό κ. Μιχάλη Παπαδόπουλο