Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υφυπουργό Μεταφορών κο Γιάννη Κεφαλογιάννη
Προς : Καλλιθέα, 20/01/2021
Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών Aρ. πρωτ. : 0042
Υφυπουργό Μεταφορών
κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη
Αξιότιμε κ. Υφυπουργέ,
Σε συνέχεια της από 26/10/2020 συνάντησής μας όπου τέθηκαν επί τάπητος διάφορα θέματα που αφορούν τον κλάδο της εμπορίας αυτοκινήτων, θα θέλαμε να επαναφέρουμε στο προσκήνιο μερικά εξ αυτών. Πιο συγκεκριμένα σχετικά με τις ταξινομήσεις θα θέλαμε να θέσουμε υπόψιν σας τα παρακάτω ζητήματα τα οποία παραμένουν και για τα οποία είχαμε αναφερθεί λεπτομερώς και στην προαναφερθείσα συνάντηση μας με το επιτελείο σας αλλά και με το σχετικό υπόμνημα που στείλαμε στις 02/11/2020 (επισυνάπτεται).
Α) Σύμφωνα με το ν. 4663/2020 και τις ΑΔΑ ΨΑ34465ΧΘΞ-Δ18/18-2-20 & ΩΥΗ4465ΧΘΞ-ΤΒ3/6-3-20 κατά την ταξινόμηση μεταχειρισμένου αυτοκινήτου στην Ελλάδα, να προσκομίζεται δελτίο περιοδικού τεχνικού ελέγχου της χώρας πρώτης ταξινόμησης, “ΕΦΟΣΟΝ προκύπτει ότι από τη συχνότητα ελέγχου του κράτους μέλους προηγούμενης κυκλοφορίας το όχημα είχε καταστεί υπόχρεο για περιοδικό τεχνικό έλεγχο”.
Όμως υπάρχουν περιπτώσεις που κάποια αυτοκίνητα αποσύρονται από την κυκλοφορία, πριν από την προθεσμία που καθίστανται υπόχρεα για τεχνικό έλεγχο, που για παράδειγμα στη Γερμανία είναι τρία χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία τους. Σε αυτή την περίπτωση τα αυτοκίνητα καθίστανται υπόχρεα για τεχνικό έλεγχο όταν ταξινομηθούν ξανά. Η νέα ταξινόμηση μπορεί να γίνει οποιαδήποτε χρονική στιγμή ακόμα και μετά της συμπλήρωση τριετίας από την αρχική κυκλοφορία.
Στην Γερμανία, είναι σύνηθες και φυσιολογικό, τα αυτοκίνητα να μπαίνουν σε καθεστώς ακινησίας πριν συμπληρώσουν τρία χρόνια κυκλοφορίας στους Γερμανικούς δρόμους. Οι λόγοι, μεταξύ άλλων, μπορεί να είναι για να διακοπεί η ασφάλισή τους καθότι δεν κυκλοφορούν ή για να είναι έτοιμα για εξαγωγή ή ακόμα και για πώληση εντός Γερμανίας αλλά σε διαφορετική περιοχή καθώς κάθε πόλη και κρατίδιο της εν λόγω χώρας εκδίδει τοπικές πινακίδες. Σε κάθε περίπτωση η απόδειξη της μη κυκλοφορίας τους είναι εμφανής, καθώς η πρωτότυπη Γερμανική άδεια σφραγίζεται με κατάλληλη σφραγίδα που αναφέρει τη σχετική ημερομηνία που έγινε η ακινησία.
Προς αποφυγή παρερμηνειών της νομοθεσίας, ζητούμε να ενημερώσετε τις διευθύνσεις συγκοινωνιών που εκδίδουν πινακίδες, ότι δεν χρειάζεται να απαιτούν αλλοδαπό ΚΤΕΟ κατά την ταξινόμηση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ελλάδα, όταν η πρωτότυπη άδεια (η οποία περιλαμβάνεται στα έγγραφα του εκτελωνισμού που προσκομίζονται για την έκδοση Ελληνικής πινακίδας κυκλοφορίας) φέρει σφραγίδα ακινησίας, με ημερομηνία προγενέστερη της ημερομηνίας που το αυτοκίνητο θα καθίστατο υπόχρεο για τεχνικό έλεγχο στην χώρα προέλευσης, καθώς λόγω της ακινησίας τα εν λόγω αυτοκίνητα ουδέποτε κατέστησαν υπόχρεα για περιοδικό τεχνικό έλεγχο στην χώρα προέλευσης.
Β) Επαναλαμβάνουμε ότι θεωρούμε εύλογο να αντικατασταθεί η απαίτηση για προσκόμιση ισχύοντος πιστοποιητικού ελέγχου από χώρα της αλλοδαπής κατά τον χρόνο της ΔΑΟ, με απαίτηση για ισχύον πιστοποιητικό κατά τον χρόνο έκδοσης του παραστατικού αγοράς του οχήματος. Αφενός αυτό δεν αλλάζει στο ελάχιστο το πνεύμα της νομοθεσίας, αφετέρου προλαβαίνει δυσάρεστες καταστάσεις (δηλαδή να λήξει η ισχύς του πιστοποιητικού μέχρι να έρθει στη χώρα μας) που μπορεί να προκύψουν από πιθανές καθυστερήσεις στις μεταφορές οχημάτων από τη χώρα προέλευσης στη χώρα μας με ό,τι συνεπάγεται αυτό.
Γ) Αναμένουμε ακόμα, όπως άλλωστε είχε συζητηθεί και συμφωνηθεί, μια νέα εγκύκλιο που θα ξεκαθαρίζει ότι θα γίνεται δεκτό ασπρόμαυρο δελτίο τεχνικού ελέγχου από χώρα της αλλοδαπής (πχ Ιταλία), ώστε να αποφεύγονται παρερμηνείες της νομοθεσίας από τις διάφορες Διευθύνσεις Μεταφορών. Σε χώρες όπως η Ιταλία το πιστοποιητικό τεχνικού ελέγχου συνήθως παρέχεται σε εκτυπωμένη μορφή συνήθως ασπρόμαυρη. Επίσης, σπανίως συντηρείται μαζί με τα υπόλοιπα έγγραφα του αυτοκινήτου αφού όλες οι απαραίτητες πληροφορίες βρίσκονται στο αυτοκόλλητο που υπάρχει στο πίσω μέρος της άδειας κυκλοφορίας. Συνεπώς, για να εισαχθεί στη χώρα μας είναι πολύ συχνή η ανάγκη επανέκδοσής του από το αντίστοιχο ιδιωτικό ΚΤΕΟ της Ιταλίας, όπου όμως παρέχεται με μια απλή επανεκτύπωση και μόνο εφόσον αίτησης του πωλητή/κατόχου.
Δ) Υπενθυμίζουμε επίσης την αναγκαιότητα να υπάρξει μέριμνα για τις περιπτώσεις κατά τις οποίες για τον οποιονδήποτε λόγο το έγγραφο του δελτίου ελέγχου της αλλοδαπής, χαθεί ή καταστραφεί προ της ταξινόμησης του οχήματος, αλλά και σε κάθε άλλη περίπτωση που για λόγους ανωτέρας βίας (πχ νομοθεσία περί προσωπικών δεδομένων) είναι αδύνατη η επανέκδοση του εγγράφου από τον αντίστοιχο φορέα του εξωτερικού. Είναι παγκόσμια πρωτοτυπία να παρέχεται η δυνατότητα αντικατάστασης-επανέκδοσης του συνόλου των συνοδευτικών εγγράφων ενός οχήματος σε περίπτωση απώλειας (άδειες, πιστοποιητικά συμμόρφωσης, κτλ) αλλά όχι για το δελτίο τεχνικού ελέγχου, τη στιγμή μάλιστα που είναι αυταπόδεικτη η εγκυρότητα του, εφόσον στις πρωτότυπες άδειες σφραγίζονται ή τοποθετούνται αυτοκόλλητα που πιστοποιούν ότι το όχημα έχει περάσει επιτυχώς τεχνικό έλεγχο και που αναγράφονται τόσο η ημερομηνία αλλά και η ένδειξη του χιλιομετρητή κατά τον έλεγχο.
Σε κάθε περίπτωση ο ΣΕΕΑΕ, σε πνεύμα συνεργασίας με την Πολιτεία και πάντα με γνώμονα την εύρυθμη και επί ίσοις όροις λειτουργία της αγοράς και την ευημερία του κλάδου είναι στη διάθεση των αρμοδίων φορέων ανά πάσα στιγμή, ώστε να τεθούν επί τάπητος όλα τα ανοικτά θέματα και να βρεθούν οι βέλτιστες λύσεις προς όφελος όλων των επαγγελματιών του κλάδου, των καταναλωτών και κατ' επέκταση και των εσόδων της Πολιτείας, σε μια χρονική συγκυρία που η σύμπνοια μεταξύ των ανθρώπων της αγοράς και της Πολιτείας φαντάζει μονόδρομος.
Με εκτίμηση
Εκ μέρους του Δ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΥΡΑΤΣΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΣΜΠΑΡΟΥΝΗΣ
Κοινοποίηση: Γραφείο Δ/ντη Υφυπουργού
κ. Δημητρίου Μαρίτσα
Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.