Σοκ! Δεν καταργούνται τεκμήρια και Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης





Του
 Γιώργου Κ. Ανδρή
 




 

Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να αναβληθεί η εφαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης και κατ’ επέκταση και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης το 2021 «αδειάζοντας» με αυτό τον τρόπο άλλα κυβερνητικά στελέχη που είχαν ανακοινώσει επίσημα τον Σεπτέμβριο του 2020 την κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης και κατ’ επέκταση και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης από το 2021.
Ωστόσο η διάψευση του υπουργού Οικονομικών αφορούσε σε δημοσιεύματα του Τύπου τα οποία έκαναν λόγο για αναβολή των τεκμηρίων διαβίωσης μόνο το 2021 εξαιτίας του κορωνοϊού και όχι για την κατάργησή τους που είχε αποκαλύψει το Newsauto.gr.
Ειδικότερα ο υπουργός Οικονομικών μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό MEGA έδωσε διευκρινήσεις για τα νέα μέτρα στήριξης που ανακοίνωσε το ΥΠΟΙΚ ενώ μίλησε και για την πορεία της οικονομίας εν μέσω πανδημίας και πως έχει αλλάξει τα δεδομένα.
Μάλιστα μεταξύ των μέτρων που έχει επηρεάσει ο κορωνοϊός περιλαμβάνεται και η κατάργηση των τεκμήριων διαβίωσης και κατ’ επέκταση και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης καθώς ο υπουργός Οικονομικών ανέφερε χαρακτηριστικά ότι: «Αυτή τη στιγμή με τα δεδομένα που υπάρχουν στην οικονομία δεν υπάρχει τέτοια σκέψη, ούτε το έχουμε εξετάσει ως οικονομικό επιτελείο. Θέλω να είναι πολύ ειλικρινής, ποιες είναι οι δυνατότητες που έχει η ελληνική οικονομία, ποιες είναι οι προτεραιότητες του οικονομικού επιτελείου και πώς δρομολογούμε τα επόμενα βήματα. Προφανώς όλα αξιολογούνται, θα δούμε την κατάσταση ξανά τον επόμενο μήνα στο τρίμηνο, στο εξάμηνο και ούτω καθ΄εξής».
Με αυτό τον τρόπο ο υπουργός Οικονομικών βάζει στο «ψυγείο» τις παλαιότερες εξαγγελίες κυβερνητικών στελεχών σύμφωνα με τις οποίες το 2021 θα ξεκινούσε η σταδιακή κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης και κατ’ επέκταση του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης.
Αν αλλάξουν τα δεδομένα στην οικονομία τότε είναι πολύ πιθανό να ενεργοποιηθεί και πάλι στο σχέδιο κατάργησης των τεκμηρίων διαβίωσης αλλά και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης.
Μέχρι να συμβεί όμως αυτό οι ιδιοκτήτες οχημάτων και σκαφών είναι αναγκασμένοι να καλύπτουν φορολογικά τα υπέρογκα τεκμήρια διαβίωσης και βέβαια όσοι έχουν οχήματα με κινητήρες άνω των 1.929 κ. εκ. θα πρέπει να καταβάλουν για 10 ολόκληρα χρόνια Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.
Άλλωστε σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ προκύπτει ότι πάνω από 1,9 εκατ. φορολογούμενοι «παγιδεύτηκαν» στα τεκμήρια διαβίωσης και πλήρωσαν έξτρα φόρο για μεγαλύτερα εισοδήματα περίπου 6,5 δισ. ευρώ!
Αυτά είναι τα τεκμήρια διαβίωσης των ΙΧ
Στα επιβατικά αυτοκίνητα το τεκμήριο διαβίωσης ορίζεται ως εξής:
* Για αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.ε., σε 4.000 ευρώ.
* Για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 1.200 κ.ε. και μέχρι 2.000 κ.ε., προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
* Για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.ε. και μέχρι 3.000 κ.ε., προστίθενται 900 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
* Για αυτοκίνητα άνω των 3.000 κ.ε., προστίθενται 1.200 ευρώ ανά 100 κυβικά εκατοστά.
Τα παραπάνω ποσά μειώνονται ανάλογα με την παλαιότητα του αυτοκινήτου, η οποία υπολογίζεται από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα, κατά ποσοστό 30% για χρονικό διάστημα κυκλοφορίας πάνω από 5 και μέχρι 10 έτη και κατά ποσοστό 50% για χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.
Το τεκμήριο διαβίωσης δεν εφαρμόζεται για επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα που διαθέτουν πιστοποιητικό αυθεντικότητας, καθώς και για επιβατικά αυτοκίνητα ειδικά διασκευασμένα για κινητικά ανάπηρους, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%.




ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΙΧ 
                                         Πρώτη Άδεια Κυκλοφορίας



Κυβισμός
2020-2016
2015-2011
>2011


Έως 1.249
4000
2800
2000
 


1250-1349
4600
3220
2300
 


1350-1449
5200
3640
2600
 


1450-1549
5800
4060
2900
 


1550-1649
6400
4480
3200
 


1650-1749
7000
4900
3500
 


1750-1849
7600
5320
3800
 


1850-1949
8200
5740
4100
 


1950-2049
8800
6160
4400
 


2050-2149
9700
6790
4850
 


2150-2249
10600
7420
5300
 


2250-2349
11500
8050
5750
 


2350-2449
12400
8680
6200
 


2550-2649
13300
9310
6650
 


2650-2749
15100
10570
7550
 


2750-2849
16000
11200
8000
 


2850-2949
16900
11830
8450
 


2950-3049
17800
12460
8900
 


3050-3149
19000
13300
9500
 


3150-3249
20200
14140
10100
 


3250-3349
21400
14980
10700
 


3350-3649
22600
15820
11300
 


3650-3749
23800
16660
11900
 


3750-3849
27400
19180
13700
 


3850-3949
28600
20020
14300
 


3950-4049
29800
20860
14900
 


4050-4149
31000
21700
15500
 


4150-4249
32200
22540
16100
 


4250-4349
33400
23380
16700
 


4350-4449
34600
24220
17300
 


4450-4549
35800
25060
17900
 


4550-4649
37000
25900
18500
 


4650-4749
38200
26740
19100
 



 
Τα τεκμήρια στα σκάφη αναψυχής
Στα σκάφη αναψυχής τα τεκμήρια διαβίωσης ή οι «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης» κλιμακώνονται ως εξής:
* Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου χωρίς χώρο ενδιαίτησης (ταχύπλοα και μη) ολικού μήκους μέχρι 5 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ανέρχεται στο ποσό των 4.000 ευρώ. Για όσα έχουν μήκος πάνω από 5 μέτρα, το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ το μέτρο.
* Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρους ενδιαίτησης, ολικού μήκους μέχρι και 7 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ορίζεται στο ποσό των 12.000 ευρώ. Για τα ίδια σκάφη με μήκος πάνω από 7 και μέχρι 10 μέτρα προστίθενται 3.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 10 μέτρων και μέχρι 12 μέτρα, προστίθενται 7.500 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 12 μέτρων και μέχρι 15 μέτρα, προστίθενται 15.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 15 μέτρων και μέχρι 18 μέτρα, προστίθενται 22.500 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 18 και μέχρι 22 μέτρα, προστίθενται 30.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Τέλος, για σκάφη πάνω από 22 μέτρα, προστίθενται 50.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέτρο μήκους.
Τα ποσά της περίπτωσης αυτής μειώνονται 50% για τα πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπων «τρεχαντήρι», «βαρκαλάς», «πέραμα», «τσερνίκι» και «λίμπερτυ», που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση.
Η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» κάθε σκάφους μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του κατά ποσοστό 15% αν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα πάνω από 5 και μέχρι δέκα 10 έτη από τη χρονιά που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και κατά 30% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη. Τα παραπάνω ποσά του πίνακα μειώνονται κατά 50% για τα ιστιοφόρα σκάφη.
Για σκάφη με μόνιμο ναυτολογημένο πλήρωμα για ολόκληρο ή μέρος του έτους, στην παραπάνω δαπάνη προστίθεται και η αμοιβή του πληρώματος, ενώ τα σκάφη επαγγελματικής χρήσης δεν λαμβάνονται υπόψη για την επαγγελματική δαπάνη.
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα αυτοκίνητα
Ο φόρος υπολογίζεται ως ποσοστό του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης ωστόσο από την στιγμή που θα καταργηθούν τα τεκμήρια διαβίωσης αυτομάτως καταργείται και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης.
Για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά ο φόρος πολυτελείας ανέρχεται στο 5% της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο διαβίωσης). Για τα αυτοκίνητα από 2.501 κυβικά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 13% επί του τεκμηρίου διαβίωσης.
Από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας.
Η παλαιότητα των οχημάτων μετρά, και εδώ, από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του οχήματος και όχι από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας στην Ελλάδα.
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα Σκάφη
Με ποσοστό 13% υπολογίζεται και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης στους κατόχους σκαφών, πάνω από 5 μέτρα.
 
Πηγή: https://www.carpress.gr/sok-den-katargountai-tekmiria-kai-foros-polytelous-diaviosis/

Σχετικά άρθρα

ΣΕΕΑΕ Τελεσίγραφο Κομισιόν στην Ελλάδα για τα αυτοκίνητα -Τι θα αλλάξει; ΣΕΕΑΕ ΕΕ: Στο «σκαμνί» η Ελλάδα για τη φορολογία στα αυτοκίνητα! ΣΕΕΑΕ Αποκάλυψη: Νέα πρόστιμα έρχονται από την Κομισιόν! ΣΕΕΑΕ Νέα πρόστιμα-μαμούθ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! ΣΕΕΑΕ Επιβεβαίωση Newsauto για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! ΣΕΕΑΕ Γλιτώνουν το χαράτσι οι έμποροι εισαγόμενων ΙΧ και φορτηγών! ΣΕΕΑΕ Ξαναλλάζουν όλα στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! ΣΕΕΑΕ Πανάκριβα τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα! ΣΕΕΑΕ Χάος στις εισαγωγές μεταχειρισμένων ΙΧ και φορτηγών! Τι άλλαξε; ΣΕΕΑΕ ΣΕΕΑΕ | Στοχοποίηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ΣΕΕΑΕ ΣΕΕΑΕ: Το κράτος θέλει μονοπώλιο μόνο με μεγάλες εισαγωγικές! ΣΕΕΑΕ Ανακοίνωση του ΣΕΕΑΕ σχετικά με τη λειτουργία του Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων