Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υφυπουργό Μεταφορών κο Γιάννη Κεφαλογιάννη
Προς : Καλλιθέα, 02/11/2020
Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών Aρ. πρωτ. : 0035
Υφυπουργό Μεταφορών
κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη
Αξιότιμε κ. Υφυπουργέ,
Μετά τη συνάντησή μας στις 26-10-2020 θα θέλαμε να καταθέτουμε και εγγράφως τις σχετικές προτάσεις/απόψεις μας για όλα τα θέματα τα οποία συζητήθηκαν.
Ταξινομήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων
- Προτείνουμε να αντικατασταθεί η απαίτηση για ΚΤΕΟ της αλλοδαπής εν ισχύ κατά την στιγμή της ΔΑΟ, με απαίτηση για ΚΤΕΟ εν ισχύ κατά τη στιγμή της έκδοσης του τιμολογίου αγοράς του αυτ/του. Αφενός αυτό δε θα αλλάξει στο παραμικρό το πνεύμα της νομοθεσίας, αφετέρου θα λύσει πολλά γραφειοκρατικά ζητήματα που προκύπτουν καθημερινά και αφορούν σε πιθανές καθυστερήσεις μεταξύ της αγοράς ενός οχήματος και της εν τέλει άφιξής τους στη χώρα μας οπότε και μπορεί στο μεταξύ το ΚΤΕΟ να λήξει.
- Αναμένεται η νέα διευκρινιστική εγκύκλιος που θα ξεκαθαρίζει ότι θα γίνεται δεκτό ασπρόμαυρο δελτίο ΚΤΕΟ από χώρα της αλλοδαπής, όπως συζητήθηκε και συμφωνήθηκε στην συνάντηση, έτσι ώστε να αποφεύγονται αυθαίρετες ερμηνείες της νομοθεσίας από τις διάφορες Διευθύνσεις Μεταφορών ανά την Ελλάδα.
- Αναμένεται επίσης, όπως συζητήθηκε στη συνάντηση, νέα διευκρινιστική εγκύκλιος που να ξεκαθαρίζει ότι το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (ΔΤΕ), από τα ΚΤΕΟ της χώρας μας μετά την αναγνώριση ισχύοντος Πιστοποιητικού Τεχνικού Ελέγχου κράτους-μέλους της ΕΕ, θα εκδίδεται μόνο με την κατάθεση του σχετικού εγγράφου χωρίς ταυτόχρονη παρουσία του οχήματος και με κόστος όχι μεγαλύτερο των 5 ευρώ.
- Προτείνουμε να υπάρξει μέριμνα για τις ατυχείς περιπτώσεις κατά τις οποίες για τον οποιονδήποτε λόγο το έγγραφο του ΚΤΕΟ της αλλοδαπής, χαθεί ή καταστραφεί πριν την ταξινόμηση του οχήματος. Εφόσον έχει πρακτικά αποδειχτεί σε πολλές περιπτώσεις από δύσκολη έως και αδύνατη (νομοθεσία περί προσωπικών δεδομένων) η επανέκδοση του εγγράφου σε περίπτωση απώλειας ή καταστροφής του, προτείνουμε για αυτές τις περιπτώσεις να γίνονται δεκτές σκαναρισμένες εκδόσεις του εγγράφου, ή ακόμα και ευκρινείς φωτογραφίες του εγγράφου, συνοδεία υπεύθυνης δήλωσης από τον αγοραστή ότι το εικονιζόμενο έγγραφο είναι το πρωτότυπο και ουδεμία αλλοίωση έχει υποστεί. Άλλωστε στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, του λόγου το αληθές αποδεικνύεται από τα σχετικά αυτοκόλλητα που μπαίνουν στις αλλοδαπές άδειες κυκλοφορίας και πιστοποιούν τον επιτυχή έλεγχο ΚΤΕΟ και τη γνησιότητα αυτού.
- Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία αν ένα όχημα έχει ΚΤΕΟ εν ισχύ από ένα κράτος της ΕΕ αλλά εισαχθεί από άλλο, δεύτερο κράτος της ΕΕ, τότε το έγγραφο δεν γίνεται δεκτό και πρέπει το όχημα να περάσει υποχρεωτικά νέο έλεγχο ΚΤΕΟ στο κράτος αυτό πριν εισαχθεί στην Ελλάδα. Αφενός αυτό δεν έχει λογική ενόψει της ενοποίησης των ΚΤΕΟ πανευρωπαϊκά, αφετέρου δίνει το έναυσμα σε επιτήδειους να χρησιμοποιούν τρίτες χώρες ώστε να "μαγειρεύουν" πρώτα τα χιλιόμετρα και κατ' επέκτασιν τα ΚΤΕΟ πριν τα εισάγουν στην Ελλάδα (πχ. αρκετές περιπτώσεις οχημάτων από Βουλγαρία). Προτείνουμε κάθε ΚΤΕΟ κράτους της ΕΕ εφόσον είναι σε ΙΣΧΥ να γίνεται δεκτό χωρίς περαιτέρω απαιτήσεις.
Απόσυρση Παλαιών Οχημάτων από Φορολογικές Αποθήκες
- Προτείνουμε να υπάρξει μέριμνα για τις σπάνιες αλλά υπολογίσιμες σε αριθμό περιπτώσεις οχημάτων εισαγωγής κυρίως παλιάς τεχνολογίας τα οποία βρίσκονται για καιρό σε φορολογικές αποθήκες και είναι ατελώνιστα, ρυπογόνα και άνευ ουσιαστικής εμπορικής αξίας, έτσι ώστε αυτά να μπορούν να αποσυρθούν χωρίς να χρειάζεται ο ιδιοκτήτης τους να τα εκτελωνίσει πρώτα, αφού άλλωστε δεν πρόκειται να τεθούν σε κυκλοφορία.
Πινακίδες ΔΟΚ
Πάνω στο νέο σχέδιο Νόμου που μας παρουσιάστηκε έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:
- Θεωρούμε δόκιμο να μπορούν τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα και ατελώνιστα οχήματα να κυκλοφορούν με πινακίδες ΔΟΚ για πρακτικούς λόγους (ελέγχους ή επισκευές σε συνεργεία, καθαρισμούς, εφοδιασμούς σε πρατήρια κτλ) έως την 15ή μέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα άφιξης, οπότε και καθορίζεται άλλωστε από την νομοθεσία ως τελική ημερομηνία για τον εκτελωνισμό του οχήματος.
- Στο ίδιο πλαίσιο, να μπορούν τα ίδια οχήματα να κυκλοφορήσουν με πινακίδες ΔΟΚ από το σημείο άφιξης του οχήματος στη χώρα (πχ. σχετική ΔΑΟ) μέχρι την δηλωθείσα έδρα του αγοραστή σε εύλογο χρονικό διάστημα.
- Σε περίπτωση παράβασης να βεβαιώνονται μεν πρόστιμα, αλλά αυτά να εναρμονίζονται με τη βαρύτητα που αρμόζει στη συγκεκριμένη παράβαση και να μην επιβάλλονται εξοντωτικά πρόστιμα της τάξης των 15.000 ευρώ όπως γίνεται σήμερα και παραπέμπουν σε βαρύτατα αδικήματα και όχι απλώς παράτυπη χρήση πινακίδων ΔΟΚ.
Νομοθεσία περί ιστορικού ελέγχων ΚΤΕΟ
Κάνοντας μια ασφαλή πλέον αποτίμηση προϊόντος του χρόνου ως επαγγελματίες του χώρου για την έως τώρα επίδραση της σχετικής νομοθεσίας στην αγορά αυτοκινήτου, μπορούμε να πούμε ότι ουσιαστικά τα μόνα που κατόρθωσε είναι να γίνει άνω κάτω η αγορά (μηνύσεις, καταγγελίες κτλ), και να χαθεί η εμπορική αξία χιλιάδων εμπορευμάτων με την συντριπτική πλειοψηφία των κατόχων να μην είναι υπεύθυνοι και να έχουν πλήρη άγνοια για την αλλοίωση του χιλιομετρητή του οχήματός τους. Επί της ουσίας δεν επίλυσε θεωρούμε σε καμία περίπτωση τη μάστιγα της αλλοίωσης χιλιομέτρων καθότι αυτή είχε ήδη σε πολύ μεγάλο βαθμό επιλυθεί τα τελευταία χρόνια που προστέθηκαν οι φωτογραφήσεις του κοντέρ στον τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ και επομένως το όχημα δεν μπορούσε να περάσει επιτυχή έλεγχο αν ο αμέσως προηγούμενος έλεγχος δεν ανέγραφε λιγότερα χιλιόμετρα, διαδικασία που άλλωστε ακολουθείται στις περισσότερες χώρες της ΕΕ (πχ Γερμανία, Ιταλία).
Παράλληλα θεωρούμε ότι αδίκως στοχοποιήθηκε και κατ' επέκτασιν στιγματίστηκε ένας ολόκληρος κλάδος επιχειρηματιών για λίγους επιτήδειους, και μάλιστα σχεδόν αποκλειστικά αφού δεν αποδόθηκαν ανάλογες ηθικές και ποινικές ευθύνες και σε άλλους φορείς/κλάδους που αποδεδειγμένα συμμετείχαν ή είχαν κέρδος από το φαινόμενο αυτό (ΚΤΕΟ, Εταιρείες Leasing και Ενοικίασης κτλ)
Για τους ανωτέρω λόγους προτείνουμε τα κάτωθι :
- Να εκδίδεται όλο το ιστορικό των ελέγχων μόνο κατόπιν αίτησης του ιδιοκτήτη.
- Σε κάθε περίπτωση το ιστορικό των ελέγχων να συνοδεύεται από την υποσημείωση "Με κάθε επιφύλαξη για τυχόν λάθη στη βάση δεδομένων/παραλείψεις κτλ", κάτι που άλλωστε έχει συμβεί ουκ ολίγες φορές.
- Υποχρεωτική αναγραφή της ένδειξης του χιλιομετρητή στο πίσω μέρος της άδειας κυκλοφορίας σε κάθε μεταβίβαση.
- ΚΤΕΟ κάθε χρόνο σε όσα καινούρια οχήματα προορίζονται για Leasing ή ενοικίαση με ταυτόχρονη προσκόμιση σχετικών μισθωτηρίων με χρονολογική σειρά όπου θα πιστοποιείται η αύξουσα αρίθμηση της ένδειξης του χιλιομετρητή, σε κάθε έλεγχο ΚΤΕΟ.
Με εκτίμηση
Εκ μέρους του Δ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΥΡΑΤΣΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΣΜΠΑΡΟΥΝΗΣ
Κοινοποίηση: Γραφείο Υπουργού
κ. Κων/νου Καραμανλή
Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.