Εγκύκλιος για Εκλογικές Διαδικασίες στους Εμπορικούς Συλλόγους

 

 
 
                                       Αθήνα, 10 Σεπτεμβρίου 2020
                                       Αρ. πρωτ: ΓΑ 8104  
 
Προς
-Ομοσπονδίες μέλη ΕΣΕΕ
-Εμπορικούς Συλλόγους της χώρας
Έδρες τους
 
Ε  Γ  Κ  Υ  Κ  Λ  Ι  Ο  Σ
ΕΚΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ

Ποια είναι η θητεία του Διοικητικού Συμβουλίου;
Η διάρκεια της θητείας του Διοικητικού μας Συμβουλίου ορίζεται από το καταστατικό και μπορεί να φτάσει, σύμφωνα με τον νόμο, το ανώτατο όριο των τριών χρόνων.  Η μεγάλη πλειοψηφία των καταστατικών ορίζει ως θητεία την τριετία, υπάρχουν όμως και εξαιρέσεις που ορίζουν ως διάρκεια θητείας την διετία.
Η θητεία αρχίζει με την υπογραφή του πρακτικού της εφορευτικής επιτροπής, μετά τις εκλογές.
Λήγει τρία (ή δύο αναλόγως με το καταστατικό) χρόνια μετά και κατά την αμέσως προηγούμενη ημέρα.  Έτσι, εάν Σύλλογος πραγματοποίησε εκλογές στις 29 Σεπτεμβρίου 2017, η θητεία του ΔΣ (εφόσον είναι τριετής) αρχίζει την ίδια ημέρα και λήγει στις 28 Σεπτεμβρίου 2020.

Σημαντική σημείωση
Η ακριβής διάρκεια της θητείας του ΔΣ είναι πολύ σημαντική, καθώς μετά την πάροδο της τελευταίας ημέρα της θητείας του, δεν μπορεί πλέον νόμιμα να προκηρύξει εκλογές και πρέπει να οριστεί προς τούτο προσωρινή διοίκηση από το αρμόδιο Δικαστήριο.  Σημειώνεται ότι, η πρακτική που έχει καταγραφεί να ακολουθείται από ορισμένους Συλλόγους, ήτοι να επεκτείνουν την θητεία του Διοικητικού Συμβουλίου με απόφαση τακτικής (και όχι εκλογικής) Γενικής Συνέλευσης είναι παράνομη και δεν γίνεται δεκτή, ούτε από τα δικαστήρια, ούτε από τις δημόσιες αρχές (όπως ο ΟΑΕΔ).


Τι ισχύει με τις παρατάσεις των θητειών κατά την διάρκεια της πανδημίας του Covid-19;
Κατά την διάρκεια της πανδημίας και με πρωτοβουλία του Υπουργείου Εργασίας, αποφασίστηκε να παραταθούν οι θητείες των οργάνων διοίκησης των εργατικών και εργοδοτικών οργανώσεων για την αποφυγή διάδοσης της πανδημίας.  Η πρώτη παράταση δόθηκε μέχρι τις 10 Ιουνίου (άρθρο 12 ΠΝΠ της 13ης Απριλίου 2020) και η δεύτερη μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2020 (άρθρο 28 ν. 4690/2020).  Στο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας που συζητείται αυτές τις ημέρες στην Βουλή έχει περιληφθεί διάταξη που παρατείνει τις θητείες των οργάνων διοίκησης μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2020.

Σημαντική σημείωση
Ρητά αναφέρεται στο νόμο ότι, οι ως άνω παρατάσεις αφορούν μόνο στις διοικήσεις οι θητείες των οποίων έληξαν κατά την διάρκεια ισχύος των έκτακτων μέτρων για τον περιορισμό της πανδημίας, δηλαδή κυρίως από τις 25 Φεβρουαρίου και μετά (ημερομηνία δημοσίευσης της πρώτης πανελλήνιας ισχύος ΠΝΠ). Εφόσον υφίσταται θητεία οργάνων διοίκησης που έληξε πριν την ημερομηνία αυτή δεν καλύπτεται από την παράταση και στο συγκεκριμένο σωματείο καλό είναι να κατατεθεί αίτηση στο αρμόδιο δικαστήριο για τον ορισμό προσωρινής διοίκησης.


Ποιες είναι οι διαδικασίες για την σύγκληση της εκλογικής Γενικής Συνέλευσης;
Ως προς τις τυπικές απαιτήσεις και προϋποθέσεις δεν υπάρχει διαφορά από τις άλλες τακτικές Γενικής Συνελεύσεις.  Πρέπει και εδώ να τηρηθούν οι όροι του νόμου και του καταστατικού, δηλαδή κανονική αποστολή της πρόσκλησης με τα θέματα της ημερήσιας διάταξης, σύγκληση πρώτης ΓΣ, ενδεχόμενη αναβολή αυτής λόγω έλλειψης απαρτίας, σύγκληση δεύτερης ΓΣ, νέα ενδεχόμενη αναβολή αυτής για τον ίδιο λόγο και σύγκληση τρίτης ΓΣ με πραγματοποίηση εκλογών ανεξαρτήτως παρουσιών.

Ποια η διαδικασία που ακολουθεί η απερχόμενη διοίκηση μέχρι την ημερομηνία των εκλογών;
Η διαδικασία περιγράφεται λεπτομερώς στα καταστατικά των Συλλόγων.  Γενικότερα, στα μέλη πρέπει να διατίθενται από το Διοικητικό Συμβούλιο αιτήσεις υποψηφιότητας οργάνων διοίκησης του Συλλόγου ή Αντιπροσώπων στην Ομοσπονδία, οι οποίες καλό είναι να αποστέλλονται μαζί με τις προσκλήσεις της Γενικής Συνέλευσης, που περιλαμβάνουν και την ημερήσια διάταξη.
Συνήθως οι υποψηφιότητες υποβάλλονται μερικές ημέρες (εργάσιμες ή μη, ανάλογα με το τι λέει το κάθε καταστατικό) προ των εκλογών, ώστε να μπορεί έγκαιρα η απερχόμενη διοίκηση να φροντίσει για την σύνταξη των ψηφοδελτίων που θα χρησιμοποιηθούν στις εκλογές.

Τι κάνουμε με τα μέλη μας που δεν έχουν καταβάλλει την συνδρομή τους;
Τους καλούμε κανονικά και τους δίνουμε την ευκαιρία να καταβάλλουν την συνδρομή τους είτε πριν τις εκλογές, είτε κατά τη διάρκεια των εκλογών.   
Δεν επιτρέπεται να συμμετέχουν τα μη ενήμερα μέλη στις εκλογές.  Σε αντίθετη περίπτωση, κινδυνεύει η εγκυρότητα των αρχαιρεσιών.

Εάν θέλουμε να πραγματοποιήσουμε εκλογές, μπορούμε να τις διενεργήσουμε με ηλεκτρονική ψηφοφορία;
Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 28 ν. 4690/2020, δίνεται το δικαίωμα στις οργανώσεις που το επιθυμούν να συγκαλούν Γενικές Συνελεύσεις με τη χρήση ψηφιακών μέσων απομακρυσμένης συμμετοχής των μελών τους. Την σύγκληση αποφασίζει κανονικά το Διοικητικό Συμβούλιο, σύμφωνα με το καταστατικό και τις διατάξεις του νόμου.

Σημαντική σημείωση
Σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 5α του ν. 1712/1987, η ψηφοφορία είναι μυστική όταν αναφέρεται σε εκλογές διοικητικού συμβουλίου, ελεγκτικής και εφορευτικής επιτροπής και αντιπροσώπων σε δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια επαγγελματική οργάνωση.  Η αυστηρή τήρηση της μυστικότητας της ψηφοφορίας είναι αναγκαστικού δικαίου διάταξη του νόμου και δεν μπορεί να παρακαμφθεί ή να αναιρεθεί με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου ή της Γενικής Συνέλευσης.  Χρειάζεται επομένως ιδιαίτερη προσοχή στην χρήση των ηλεκτρονικών μέσων για τις εκλογές των Συλλόγων και των Ομοσπονδιών, ώστε να μην τεθούν θέματα εγκυρότητας των αρχαιρεσιών, καθώς με αυτά τα μέσα, δεν μπορεί εύκολα να εξασφαλιστεί η μυστικότητα της ψήφου που επιτάσσει ο ν. 1712/1987.  Εάν δεν εξασφαλιστεί πειστικά η μυστικότητα της ψηφοφορίας, τότε το ελάττωμα των αρχαιρεσιών είναι απόλυτο κατ’ άρθρο 180 του Αστικού Κώδικα.  Αυτό σημαίνει ότι, η απόφαση της Γενικής Συνέλευσης είναι εξ’ υπαρχής άκυρη και όχι ακυρώσιμη και κατά συνέπεια δεν θεραπεύεται, ούτε ισχυροποιείται με την πάροδο των προθεσμιών που τάσσει ο νόμος και το καταστατικό.  Συνακόλουθα, το ελάττωμα μπορεί να προβληθεί από οποιονδήποτε (ακόμα και αυτόν που έχει έμμεσο και όχι άμεσο νομικό συμφέρον) και σε οποιοδήποτε χρονικό σημείο. 

Μπορούμε να πραγματοποιήσουμε δημόσιες εκλογές δια ψηφοδελτίων κατά την διάρκεια της πανδημίας του Covid-19;
Η παράταση των θητειών των οργάνων διοίκησης δεν είναι αναγκαστική και άρα δεν αναιρεί το δικαίωμα των Συλλόγων να προχωρήσουν σε εκλογές, με την συνήθη δημόσια διαδικασία, εφόσον το επιθυμούν.  Πρέπει ωστόσο, να τηρηθούν ορισμένες σημαντικές προϋποθέσεις:
·        Να πραγματοποιηθεί η εκλογική διαδικασία σε περισσότερες από μία ημέρες.  Με τον τρόπο αυτό, μπορεί να ελεγχθεί πολύ καλύτερα η προσέλευση των ψηφοφόρων, λόγω των πολύ περισσότερων ωρών που παραμένει η κάλπη ανοιχτή και διαθέσιμη.
·        Να παραληφθεί για φέτος η δημόσια συνεδρίαση της Γενικής Συνέλευσης.  Ως γνωστόν, οι εκλογές του κάθε Συλλόγου γίνονται στα πλαίσια της Γενικής Συνέλευσης.  Της εκλογικής διαδικασίας, συνήθως προηγείται δημόσια συνεδρίαση (γνωστή ως «εκλογοαπολογιστική»), όπου είθισται η απερχόμενη διοίκηση να γνωστοποιεί το έργο της και να μιλούν οι επικεφαλής των συνδυασμών, οι υποψήφιοι και τα μέλη.  Η συγκεκριμένη δημόσια συνεδρίαση συνήθως είναι άτυπη και –αν και προβλέπεται από ορισμένα καταστατικά- εντούτοις δεν προβλέπεται από το νόμο.  Ενόψει λοιπόν του δεύτερου κύματος της πανδημίας, συστήνεται να αποφευχθεί η δημόσια συνεδρίαση, η οποία δεν απαιτείται ως τυπικό μέρος της εκλογικής διαδικασίας για να αποφευχθεί η μεγάλη συγκέντρωση ατόμων σε κλειστό χώρο, που δεν μπορεί να ελεγχθεί και μπορεί να εκθέσει τον Σύλλογο.  Ακόμα και εκεί που απαιτείται από το καταστατικό, θεωρώ με βεβαιότητα ότι, κανείς δικαστής δεν πρόκειται να ακυρώσει την σχετική διαδικασία επειδή δεν πραγματοποιήθηκε η δευτερεύουσα διαδικασία της δημόσιας συνεδρίασης.
·        Να πραγματοποιηθεί η εκλογή Εφορευτικής Επιτροπής πριν την κεντρική εκλογική διαδικασία.  Κατά τα πρότυπα της ΕΣΕΕ, τα οποία είναι γνωστά σε όλους, η εκλογή της Εφορευτικής Επιτροπής μπορεί να γίνει με ελεγχόμενη προσέλευση, πριν την έναρξη της διαδικασίας και με την παρουσία του Δικαστικού Αντιπροσώπου.  Μετά την εκλογή της Εφορευτικής Επιτροπής, αυτή θα αναλάβει την θέση της υπό την προεδρεία του Δικαστικού Αντιπροσώπου για να πραγματοποιήσει αρχαιρεσίες.
·        Να επιλεγεί μία ευρύχωρη αίθουσα και να ελεγχθεί η προσέλευση των ψηφοφόρων.  Μέσα στην αίθουσα, θα πρέπει να αποφεύγεται η μόνιμη παραμονή, πέραν της Εφορευτικής Επιτροπής και 1-2 εκλογικών αντιπροσώπων.  Αντίστοιχα, η Εφορευτική Επιτροπή θα πρέπει να  μεριμνήσει  για την επίβλεψη/ρύθμιση της προσέλευσης ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να εξασφαλίζεται η τήρηση των απαιτούμενων μέτρων προστασίας, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας και τις αποφάσεις των αρμόδιων φορέων.

Σημαντικές σημειώσεις
-         Μέχρι και τις 15 Σεπτεμβρίου 2020 (ημερομηνία που αναμένεται να πάρει παράταση) και εντός των ορίων: α) των Περιφερειών Αττικής,  Κρήτης και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, β) των Περιφερειακών Ενοτήτων Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Λάρισας, Κέρκυρας, Καρδίτσας, Πέλλας, Πιερίας, Λέσβου και Ημαθίας και γ) των Δήμων Μυκόνου, Πάρου, Θήρας, Βόλου, Κατερίνης, Ρόδου, Αντιπάρου, Ζακύνθου, Κω τίθεται ανώτατο όριο 50 συμμετεχόντων σε οποιαδήποτε δημόσια ή κοινωνική εκδήλωση, ανεξαρτήτως του αν αυτή πραγματοποιείται σε ιδιωτικούς ή δημόσιους, εσωτερικούς ή εξωτερικούς χώρους.  Άρα, ακόμα και όταν η αίθουσα επιτρέπει μεγαλύτερη χωρητικότητα, το ανωτέρω όριο θα πρέπει να τηρηθεί ως προς την ταυτόχρονη παρουσία των ψηφοφόρων. 
-         Για τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας, συστήνουμε να τηρούνται οι απαιτήσεις για την πραγματοποίηση συνεδρίων, που προβλέπουν α) μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό συμμετεχόντων τα 50 άτομα και β) για κάθε συμμετέχοντα, να τηρείται η αναλογία 2,2 τ.μ./ανά άτομο.
-         Σε όλους τους χώρους της Γενικής Συνέλευσης (ανοιχτούς και κλειστούς) θα πρέπει να τηρείται η γενικώς προβλεπόμενη απόσταση του 1,5 μέτρου μεταξύ των ατόμων.

 
·        Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας να γίνει υποχρεωτική χρήση μάσκας από όλους.  Χρήση λοιπόν, πρέπει να γίνεται τόσο από τους παρευρισκόμενους στη διαδικασία (Δικαστικό Αντιπρόσωπο, Εφορευτική Επιτροπή , Εκπροσώπους Συνδυασμών και Υποψηφίων)  όσο και των ψηφοφόρων.

Σημαντική σημείωση
Όταν θα κάνουμε εκλογές, θα προσέξουμε το τυχόν έκτακτο και ειδικό νομικό πλαίσιο που ισχύει για τον περιορισμό της πανδημίας στην περιοχή μας.

 
·        Μέσα στην αίθουσα θα πρέπει να υπάρχουν σε εμφανές σημείο οδηγίες με τα μέτρα προστασίας.   Προτείνουμε να τοιχοκολληθούν τα έντυπα των αρμόδιων Υπουργείων και του ΕΟΔΥ για την ορθή τήρηση των αποστάσεων, την χρήση της μάσκας, το πλύσιμο των χεριών κλπ. (επισυνάπτονται).
·        Τι πρέπει να προσέξουμε γενικώς για την αποφυγή μετάδοσης της πανδημίας.  Η διαμόρφωση του εσωτερικού χώρου να είναι τέτοια ώστε να τηρείται κενό ανάμεσα στα καθίσματα, εξασφάλιση επαρκούς φυσικού αερισμού του χώρου και περιορισμένη χρήση ανεμιστήρων ή κλιματιστικών.  Επίσης, να υπάρχουν αν είναι δυνατόν περισσότερα παραβάν, πολλά στυλό, χρήση φακέλου με αυτοκόλλητο και να παρέχονται τα κατάλληλα μέσα καθαρισμού και απολύμανσης και σε επαρκή ποσότητα.  Να γίνεται συχνός και επιμελής καθαρισμός των χώρων και των επιφανειών εργασίας, του εξοπλισμού εργασίας καθώς και των συσκευών και αντικειμένων που χρησιμοποιούνται.  Να εφοδιάσετε το χώρο με σκεπαστούς κάδους απορριμμάτων, όπου απορρίπτονται αμέσως μετά τη χρήση τους τα ΜΑΠ μιας χρήσης, καθώς και τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν για την απολύμανση και τα είδη προσωπικής υγιεινής.  Μπορείτε να αναζητήσετε περισσότερα για οργανωτικά και περιβαλλοντικά μέτρα κατά του Covid-19 στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις https://eody.gov.gr, https://ypakp.gr, https://sepenet.grhttps://www.elinyae.gr, https://www. civilprotection.gr, https://www.who.int/

Καλούμε στις αρχαιρεσίες Δικαστικό Αντιπρόσωπο;
Οπωσδήποτε.  Το επιτάσσει ο νόμος για την εξασφάλιση της νομιμότητας των διαδικασιών.  Εξαιρούνται μόνο οι Σύλλογοι που στην έδρα τους δεν έχουν ειρηνοδικείο και στο μητρώο τους είναι εγγεγραμμένα λιγότερα από 50 μέλη.

Σημαντική Σημείωση
Πλέον, μετά τις τροποποιήσεις του άρθρου 52 ν. 4446/2016, ως Δικαστικός Αντιπρόσωπος, αντί για δικαστής όπως ήταν παλιότερα, πλέον ορίζεται δικηγόρος με επαγγελματική εμπειρία τουλάχιστον 4 ετών, εφόσον πρόκειται για δευτεροβάθμιες και τριτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις.  Αυτονόητα, η 4ετής εμπειρία δεν απαιτείται για τις εκλογές των Συλλόγων, που είναι πρωτοβάθμιες οργανώσεις.  Ο Δικαστικός Αντιπρόσωπος ορίζεται μετά από αίτηση του Συλλόγου προς τον οικείο Δικηγορικό Σύλλογο της έδρας του, ο οποίος και έχει αποκλειστική αρμοδιότητα να ορίσει τον Δικαστικό Αντιπρόσωπο (ήτοι δεν μπορεί να έρθει στις εκλογές των Συλλόγων δικηγόρος από άλλη περιοχή). 
Προσοχή:  Ο δικηγόρος, για να είναι έγκυρα Δικαστικός Αντιπρόσωπος, θα πρέπει να οριστεί με την τυπική διαδικασία από τον τοπικό Δικηγορικό Σύλλογο.  Αν απλώς του ανατεθεί η εποπτεία των εκλογών (κατά την συνήθη σχέση δικηγόρου - πελάτη), οι εκλογές δεν θα είναι νομότυπες και θα πάσχουν ακυρότητα.

Εξασφαλίζουμε την νομιμότητα αν με κάποιον τρόπο διορίσουμε ως Δικαστικό Αντιπρόσωπο, τον ειρηνοδίκη της περιοχής ή συμβολαιογράφο;
Όχι. Ο δικαστικός αντιπρόσωπος πρέπει, σύμφωνα με τον νόμο να είναι δικηγόρος και να ορισθεί από τον οικείο Δικηγορικό Σύλλογο με τις διαδικασίες που ορίζει ο νόμος.

Είναι απαραίτητη η παρουσία του Δικαστικού Αντιπροσώπου σε όλες τις εκλογικές διαδικασίες;
Η παρουσία του Δικαστικού Αντιπροσώπου είναι απαραίτητη μόνο για εκλογή Διοικητικού Συμβουλίου, Ελεγκτικής Επιτροπής και Αντιπροσώπων.  Δεν είναι απαραίτητη για την εκλογή των  μελών της Εφορευτικής Επιτροπής, εκτός αν το αναφέρει το καταστατικό.  Στην πράξη και επειδή ορισμένοι Οργανισμοί το ζητούν, προτείνουμε να πραγματοποιείτε και εκλογές της Εφορευτικής Επιτροπής με την παρουσία του Δικαστικού Αντιπροσώπου.

Μπορούμε να τυπώσουμε ενιαία ψηφοδέλτια που να περιλαμβάνουν όλους τους υποψηφίους για Διοικητικό Συμβούλιο, Ελεγκτική Επιτροπή και Αντιπροσώπους;
Κανονικά όχι.  Η ένταξη των υποψηφίων για Διοικητικό Συμβούλιο, Ελεγκτική Επιτροπή και Αντιπροσώπους σε ένα ψηφοδέλτιο δεν συνιστάται ακόμη και στα ενιαία ψηφοδέλτια, καθώς κάποιος ψηφοφόρος μπορεί να θέλει πχ. να ψηφίσει για ΔΣ ή Αντιπροσώπους και να θέλει να ρίξει άκυρο ή λευκό ψηφοδέλτιο για Ελεγκτική Επιτροπή.  Σε αυτήν την υποθετική περίπτωση, με το ένα και μοναδικό ψηφοδέλτιο αυτή η δυνατότητα του αφαιρείται.  Το νομότυπο λοιπόν είναι  να γίνουν τρείς ψηφοφορίες με τρία ψηφοδέλτια και τρεις κάλπες.  Το ένα και μοναδικό ψηφοδέλτιο δεν συνιστάται παρά μόνο στις εκλογές των Συλλόγων που δεν υπάρχουν διαφορές και αντεγκλήσεις.

Πως μπαίνουν τα ονόματα στα ψηφοδέλτια;
Αλφαβητικά.  Αν το επιθυμεί, ο επικεφαλής του συνδυασμού, που έχει δηλώσει την ιδιότητά του αυτή, μπορεί να προταχθεί των λοιπών, οι οποίοι μετά μπαίνουν αλφαβητικά.

Αφού θα γίνουν τρεις ψηφοφορίες πρέπει να τηρήσουμε τρεις πίνακες ψηφισάντων;
Θα τηρήσουμε δύο πίνακες ψηφισάντων, έναν για Διοικητικό Συμβούλιο και Ελεγκτική Επιτροπή και έναν για τους Αντιπροσώπους.  Ο λόγος είναι ότι, στον πίνακα ψηφισάντων για Διοικητικό Συμβούλιο και Ελεγκτική Επιτροπή περιλαμβάνονται όλα τα μέλη του μητρώου, ενώ για Αντιπροσώπους περιλαμβάνονται μόνο τα μέλη που έχουν επιλέξει τον Σύλλογο ως κύριο για την εκπροσώπησή τους στην Ομοσπονδία.

Σημαντική σημείωση
Σύμφωνα με τον ν. 1712/1987, κάθε έμπορος έχει το δικαίωμα να είναι μέλος όχι μόνο σε έναν αλλά σε δύο Συλλόγους, οι οποίοι ανήκουν είτε στην αυτή είτε σε διαφορετικές ομοσπονδίες.  Ο έμπορος λοιπόν που είναι μέλος σε δύο Συλλόγους επιλέγει τον ένα (κύριο Σύλλογο), από όπου και ψηφίζει (ή ψηφίζεται) για αντιπροσώπους στην Ομοσπονδία που αυτός ανήκει.  Σε ότι αφορά τον άλλο Σύλλογο που ανήκει (τον δευτερεύοντα), έχει δικαίωμα να ψηφίσει και να ψηφιστεί μόνο για Διοικητικό Συμβούλιο και Ελεγκτική Επιτροπή αλλά δεν έχει δικαίωμα να ψηφίσει ή να ψηφιστεί στην κάλπη των αντιπροσώπων.

Μπορεί κάποιος να είναι υποψήφιος για το Διοικητικό Συμβούλιο, την Ελεγκτική Επιτροπή και ως Αντιπρόσωπος ταυτόχρονα;
Μπορεί να είναι υποψήφιος είτε για Διοικητικό Συμβούλιο και ως Αντιπρόσωπος, είτε για Ελεγκτική Επιτροπή και ως Αντιπρόσωπος.  Δεν μπορεί να είναι κάποιος υποψήφιος για Διοικητικό Συμβούλιο και Ελεγκτική Επιτροπή ταυτόχρονα.

Μπορεί κάποιος να είναι υποψήφιος για Διοικητικό Συμβούλιο, Ελεγκτική Επιτροπή ή ως Αντιπρόσωπος και ταυτόχρονα να αποτελέσει μέλος της εφορευτικής επιτροπής που θα πραγματοποιήσει τις αρχαιρεσίες;
Όχι.  Απαγορεύεται ρητά από τον νόμο.  Αν συμβεί κάτι τέτοιο, κινδυνεύει η εγκυρότητα της όλης διαδικασίας.

Πόσους σταυρούς βάζουμε στο κάθε ψηφοδέλτιο;
1.      Για Διοικητικό Συμβούλιο μπορούμε να βάλουμε τόσους σταυρούς όσες είναι και οι θέσεις στο όργανο.  Π.χ. αν ένα ΔΣ είναι επταμελές, βάζουμε έως 7 σταυρούς.
2.      Για Εφορευτική και Ελεγκτική Επιτροπή ισχύουν τα ίδια. Αν μία Εφορευτική ή Ελεγκτική Επιτροπή είναι τριμελής βάζουμε έως 3 σταυρούς.
3.      Για Αντιπροσώπους, η σταυροδοσία είναι ελεύθερη ως προς τον αριθμό της και δεν περιορίζεται.  Αυτό συμβαίνει γιατί ο αριθμός των αντιπροσώπων θα προκύψει στο τέλος από τον οριστικό αριθμό των ψηφισάντων.

Σημαντική Σημείωση
Αν δεν ξέρουμε ή δεν θυμόμαστε το μέτρο της Ομοσπονδίας, επικοινωνούμε με την Ομοσπονδία αμέσως, ώστε να μας πληροφορήσει επακριβώς για το μέτρο εκπροσώπησης, το οποίο αναφέρεται στο καταστατικό της.  Σε αντίθετη περίπτωση μπορεί να γίνουν σφάλματα στα αποτελέσματα των εκλογών.
Στην περίπτωση που διαπιστωθούν λάθη στην εκλογή Αντιπροσώπων, πχ. ο Δικαστικός Αντιπρόσωπος έχει εκλέξει 6 αντιπροσώπους αντί για τους 3 που δικαιούται ο Σύλλογος, η οικεία Ομοσπονδία έχει το δικαίωμα να επέμβει στο πρακτικό, να κάνει επανακαταμέτρηση και να καλέσει στην Γενική της Συνέλευση τους κατά σειρά εκλεγμένους Αντιπροσώπους του Συλλόγου που πράγματι αντιστοιχούν στους ψηφίσαντες των εκλογών του.  Σε αντίθετη περίπτωση, κινδυνεύει η εγκυρότητα των Γενικών Συνελεύσεων των Ομοσπονδιών.

Τι πρέπει να έχουμε μαζί μας για να ψηφίσουμε;
Την αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο ή δίπλωμα οδήγησης και το ασφαλιστικό μας βιβλιάριο, το οποίο παρωχημένα ζητάει ακόμη ο ν. 1712/1987.

Πως λαμβάνονται αποφάσεις επί των ενστάσεων;
Επί των ενστάσεων αποφαίνεται η Εφορευτική Επιτροπή κατά πλειοψηφία.  Σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του Δικαστικού Αντιπροσώπου.

Πως υπολογίζουμε τα αποτελέσματα;
Με το σύστημα της απλής αναλογικής συν ένα, όπως λεπτομερέστατα περιγράφεται στις παραγράφους 7 έως 20 του άρθρου 7 ν. 1712/87, όπως ισχύει.


Σημαντική Σημείωση
Υπάρχουν ορισμένα καταστατικά παλαιών κυρίως Συλλόγων, τα οποία ακόμη και σήμερα δεν είναι εναρμονισμένα με τον ν. 1712/1987.  Σε αυτά τα σωματεία, άσχετα με το εκλογικό σύστημα που αναφέρει το καταστατικό τους και εφόσον υπάρχουν υποψήφιοι κατά συνδυασμούς, θα εφαρμοστούν υποχρεωτικά οι διατάξεις του άρθρου 7 ν. 1712/1987, όπως ισχύει.  Σε αντίθετη περίπτωση δεν εξασφαλίζεται η ομοιοτυπία και άρα η ισότητα εκπροσώπησης ανάμεσα στους Συλλόγους.  Συνακόλουθα, όπου έχει εφαρμοστεί άλλο εκλογικό σύστημα από αυτό που ορίζει ο νόμος, τα σχετικά πρακτικά δεν θα πρέπει να γίνουν δεκτά από την Ομοσπονδία.
Τα παραπάνω εννοείται ότι δεν ισχύουν όταν δεν υπάρχουν συνδυασμοί αλλά ενιαίο ψηφοδέλτιο.  Στο ενιαίο ψηφοδέλτιο, οι υποψήφιοι εκλέγονται πάντοτε πλειοψηφικά και γίνονται δεκτοί σε κάθε περίπτωση.

Μετά το τέλος της ψηφοφορίας τι ζητούμε από τον Δικαστικό Αντιπρόσωπο;
Να καταθέσει τα πρακτικά των εκλογών και τον πίνακα ψηφισάντων στην γραμματεία του Πρωτοδικείου της έδρας του Συλλόγου.  Από την γραμματεία, θα μπορέσουμε μετά από μερικές ημέρες να πάρουμε επικυρωμένα αντίγραφα των πρακτικών, προκειμένου να τα καταθέσουμε στην Ομοσπονδία, στην Τράπεζα, στον ΟΑΕΔ και αλλού. 

Σημαντική σημείωση
Η λήψη επικυρωμένων αντιγράφων από το αρμόδιο Πρωτοδικείο είναι πλέον απαραίτητη, ενόψει όχι μόνο των νομιμοποιήσεων του Συλλόγου αλλά και της καταχώρισής τους στο ΕΡΓΑΝΗ, στο πλαίσιο της συγκρότησης των μητρώων εργοδοτικών οργανώσεων.  Πρόχειρα αντίγραφα, φωτοτυπίες και αλλοιώσεις δεν επιτρέπονται για κανένα λόγο.  Οι ποινές του νόμου είναι πολύ αυστηρές και φτάνουν ακόμα και μέχρι την φυλάκιση (παρ. 21 και 22 άρθρου 7 ν. 1712/1987).

Και μετά τις εκλογές τι κάνουμε;
Πρέπει, αμέσως μετά την συγκρότηση σε σώμα του νέου Διοικητικού Συμβουλίου μας, να στείλουμε στην Ομοσπονδία που ανήκουμε τα εξής:
1.      Την νέα σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου μετά την συγκρότησή του σε σώμα, μαζί με τα στοιχεία των εκλεγέντων μελών και των μελών του νέου Προεδρείου (διεύθυνση, τηλέφωνο, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο).
2.      Την νέα σύνθεση του σώματος των Αντιπροσώπων προς την Ομοσπονδία, με τα στοιχεία των εκλεγέντων μελών (διεύθυνση, τηλέφωνο, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο).
3.      Αντίγραφο του πρακτικού εφορευτικής επιτροπής, με την υπογραφή του Δικαστικού Αντιπροσώπου και την σφραγίδα του Πρωτοδικείου/ Ειρηνοδικείου.
4.      Αντίγραφο του πίνακα ψηφισάντων για Διοικητικό Συμβούλιο και ελεγκτική επιτροπή, με την υπογραφή του Δικαστικού Αντιπροσώπου και την σφραγίδα του Πρωτοδικείου/ Ειρηνοδικείου.
5.      Αντίγραφο του πίνακα ψηφισάντων για Αντιπροσώπους, με την υπογραφή του Δικαστικού Αντιπροσώπου και την σφραγίδα του Πρωτοδικείου/ Ειρηνοδικείου.
 
 
                            Για το Νομικό Τμήμα της ΕΣΕΕ

         Αντώνης Μέγγουλης