Τοποθέτηση ΣΕΕΑΕ επί του άρθρου 47 του ΥΠΕΝ

 


                                                                                                                                 Καλλιθέα, 14/07/2020                                                                                                                                  Αρ. Πρωτ.: 0030



Θέμα : Τοποθέτηση ΣΕΕΑΕ επί του Άρθρου 47 "Επιβολή Περιβαλλοντικού Τέλους σε παλιά, ρυπογόνα μεταχειρισμένα οχήματα" του Σχεδίου Νόμου " Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών : Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης"
 
- Αρχικώς θέλουμε να τονίσουμε ότι η επιβολή περιβαλλοντικού τέλους σε εισαγόμενα αποκλειστικά μεταχειρισμένα οχήματα είναι ένα άκρως αντικοινοτικό μέτρο που εισάγει διακρίσεις μεταξύ εισαγόμενων και εγχώριων εμπορευμάτων και δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στην ελληνική αλλά και ευρωπαϊκή αγορά.
- Υπάρχει ήδη δεδικασμένο κατά της Ρουμανίας, σας παραπέμπουμε στην απόφαση ΔΕΚ της 07/04/2011, υπόθ. C-402/09, που αναφέρει ρητά ότι απαγορεύεται η επιβολή φόρου λόγω ρύπανσης σε βάρος εισαγόμενων αυτοκινήτων εφόσον αυτό λειτουργεί αποτρεπτικά για την αγορά τους χωρίς να υπάρχουν ανάλογα αποτρεπτικά μέτρα για τα αντίστοιχα εγχώρια.
- Άλλωστε η αντικοινοτικότητα του ανωτέρω σχεδίου νόμου που ήρθε σήμερα για ψήφιση αποτυπώνεται ρητά στο Άρθρο 110 της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) το οποίο και σας παραθέτουμε αυτολεξεί : «Κανένα κράτος μέλος δεν επιβάλλει άμεσα ή έμμεσα στα προϊόντα άλλων κρατών μελών εσωτερικούς φόρους οποιασδήποτε φύσεως, ανωτέρους από εκείνους που επιβαρύνουν άμεσα ή έμμεσα τα ομοειδή εθνικά προϊόντα. Κανένα κράτος μέλος δεν επιβάλλει στα προϊόντα των άλλων κρατών μελών εσωτερικούς φόρους, η φύση των οποίων οδηγεί έμμεσα στην προστασία άλλων προϊόντων»
- Τονίζουμε ότι για τις αντικοινοτικές νομοθεσίας της Πολιτείας στο χώρο του αυτοκινήτου τρέχει ήδη καταγγελία του Συνδέσμου μας στην Κομισιόν η οποία λίαν συντόμως θα εμπλουτιστεί με τα νέα νομοθετικά ατοπήματα του εν λόγω σχεδίου νόμου του Υπ. Περιβάλλοντος αλλά και του έτερου αντικοινοτικού σχεδίου νόμου του Υπ. Οικονομικών που βρίσκεται μέχρι και σήμερα, Τρίτη 14/07/2020 σε δημόσια διαβούλευση και  που αφορά στα τέλη ταξινόμησης επιβατικών και φορτηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης. Θεωρούμε δεδομένη την καταδίκη της χώρας μας στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια και την επιβολή υπέρογκων προστίμων που θα μετακυλήσουν στο φορολογούμενο, αφού παρά τις αλλεπάλληλες προειδοποιήσεις του Συνδέσμου μας στους αρμόδιους φορείς που έφεραν αυτά τα σχέδια νόμου για ψήφιση, δυστυχώς δεν εισακουστήκαμε.
- Θεωρούμε ότι το πραγματικό έρισμα πίσω από το περιβαλλοντικό πρόσχημα που παρουσίασε το Υπ. Περιβάλλοντος είναι, όπως άλλωστε ήταν ανέκαθεν, η διακοπή της εισαγωγής μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία με τα νομοθετήματα που συνδυαστικά έρχονται στη Βουλή από τα 2 Υπουργεία, ουσιαστικά είναι πιο κοντά από ποτέ στο να γίνει πραγματικότητα, προς όφελος αποκλειστικά και μόνο συγκεκριμένων επιχειρηματικών κύκλων οι οποίοι έχουν άκρως ανταγωνιστικά συμφέροντα με τους ανεξάρτητους εμπόρους εισαγόμενων οχημάτων αφού τους αφαιρούν μερίδιο από την πίτα της αγοράς.
- Καταγγέλλουμε ότι η διαδικασία της ανοικτής διαβούλευσης όπως αυτή πραγματοποιήθηκε για διάστημα 14 ημερών, από τις 17-6-20 έως και την 1-7-20, κρίνεται από περίεργη στην καλύτερη περίπτωση έως και ύποπτη καθότι παρατηρήσαμε το εξής φαινόμενο. Ενώ επί πολλές ημέρες η ροή των σχολίων επί του Άρθρου 47 ήταν σταθερή τόσο αριθμητικά όσο και στις επί της ουσίας τοποθετήσεις, ξαφνικά τις τελευταίες δύο ημέρες ο όγκος των συνολικών σχολίων υπερτριπλασιάστηκε από υποτίθεται "αγανακτισμένους πολίτες" που προέτρεπαν την Κυβέρνηση να αυστηροποιήσει ακόμα περισσότερο το νομοθετικό πλαίσιο για τις εισαγωγές. Με μια απλή ανάγνωση των εν λόγω σχολίων μπορεί εύκολα ακόμα και ένα παιδί να παρατηρήσει ότι μιλάμε για μια συντονισμένη ενέργεια εμπλουτισμού των φιλοκυβερνητικών σχολίων, αφού άλλωστε ο τρόπος γραφής αλλά και τα "επιχειρήματα" ανακυκλώνονται με λίγο διαφορετικά λόγια, ανά λίγα σχόλια. Ακολούθησαν 1-2 άρθρα σε ειδησεογραφικά site του χώρου του αυτοκινήτου που τάχα μου "αφουγκράζονται" τον Έλληνα πολίτη και την αγανάκτησή του και έτσι όλως τυχαίως Σάββατο ξημερώματα έγινε γνωστό ότι το σχέδιο νόμου θα έρθει στη Βουλή με ακόμα χειρότερους όρους από ότι ήταν πριν, αφού πλέον μπαίνουν στο κάδρο (με περιβ. τέλος 1.000 ευρώ) ακόμα και τα ελαφρώς μεταχειρισμένα αυτοκίνητα οδηγίας EURO 5, τα οποία στο σύνολο τους είναι απολύτως κατάλληλα για κυκλοφορία και καθόλου ρυπογόνα, εξάλλου εγχώρια τέτοια μεταχειρισμένα αυτ/τα κυκλοφορούν ελεύθερα στον εσωτερικό δακτύλιο της Αθήνας. Αμφιβάλλουμε ανοικτά για τη διαφάνεια της συγκεκριμένης ανοικτής διαβούλευσης και το πως αυτή διενεργήθηκε και επιφυλασσόμαστε να το διερευνήσουμε περαιτέρω.
- Είναι λυπηρό για μια δημοκρατική κυβέρνηση να δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες αγοράς πανάκριβων ηλεκτρικών οχημάτων που απευθύνονται στα γερά… πορτοφόλια, και παράλληλα να στερεί από τον μέσο Έλληνα καταναλωτή που ζει με το βασικό μισθό την δυνατότητα να αντικαταστήσει το παμπάλαιο εγχώριο και ρυπογόνο αυτοκίνητό του με ένα πολύ πιο σύγχρονο και πολύ λιγότερο ρυπογόνο 8ετίας, εισαγωγής για παράδειγμα αυτ/το.
- Οι πολιτικές που προτείνουν οριζόντιες απαγορεύσεις και η λογική των δυσβάσταχτων αντικινήτρων δεν έχουν αντίκρισμα και λογική σε μια χώρα που λειτουργεί σε Ευρωπαϊκά Πρότυπα και δημιουργεί αδιέξοδα στην αγορά.  Η αδιέξοδη λογική των αντικινήτρων θα έπρεπε πολύ απλά να αντικατασταθεί με τη ευρωπαϊκή λογική των ...κινήτρων στον καταναλωτή ώστε να μπορέσει να αντικαταστήσει το παλιό του όχημα με κάποιο νεότερο. Ένα μέρος από το μεγάλο ποσό που προορίζεται για την επιδότηση της ηλεκτροκίνησης για αυτ/τα που κοστολογούνται τουλάχιστον 25-30.000 τα φθηνότερα, θα έπρεπε να δινόταν ως κίνητρο αγοράς ενός καλύτερου οχήματος σε ιδιοκτήτες πολύ παλαιών οχημάτων. Με αυτό τον τρόπο και ο γερασμένος στόλος μεταχειρισμένων στη χώρα μας θα εκσυγχρονιζόταν και θα είχε την ευκαιρία η αγορά να προσαρμοστεί σιγά σιγά στα νέα δεδομένα και γιατί όχι σε μερικά χρόνια να μπει σε τροχιά ...ηλεκτροκίνησης.
- Δυστυχώς όμως σε αυτή τη φάση η ως έχει εφαρμογή του εν λόγω σχεδίου νόμου το μόνο που θα καταφέρει άμεσα θα είναι η τεράστια απώλεια εσόδων για τα κρατικά ταμεία αφού αφενός θα σταματήσει η εισαγωγή οχημάτων EURO 4 και της μεγάλης πλειοψηφίας των EURO 5 που μέχρι και τώρα απέφεραν τεράστια έσοδα στα κρατικά ταμεία μέσω των τελωνείων, των τελών κυκλοφορίας κτλ, αφετέρου θα προκαλέσει ντόμινο αρνητικών εξελίξεων και λουκέτων σε ένα ήδη δοκιμαζόμενο κλάδο από τον οποίο "ζουν" πολλά συναφή επαγγέλματα και απασχολούνται δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι.
- Άλλωστε ο ουσιαστικός στόχος της ανανέωσης του στόλου και δήθεν της προστασίας του περιβάλλοντος δεν πρόκειται να επιτευχθεί με την εφαρμογή του εν λόγω σχεδίου νόμου αφού οι κάτοχοι πολύ παλιών οχημάτων ουσιαστικά δε θα μπορούν να τα αντικαταστήσουν με νεότερα, με αποτέλεσμα να αναγκαστούν να τα κρατήσουν και να τα συντηρούν με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τοξικότητα προς το περιβάλλον αλλά και την οδική ασφάλεια.
- Επιπλέον η αγορά θα κινηθεί από εδώ και στο εξής σε μια πλήρως μονοπωλιακή λογική όπου τα μόνα μεταχειρισμένα αυτ/τα που θα είναι απαλλαγμένα από δασμούς θα είναι τα αυτοκίνητα των μεγάλων εισαγωγικών εταιρειών και των θυγατρικών τους εταιρειών ενοικίασης. Αποτέλεσμα αυτού, εκτός των ολέθριων συνεπειών στο ελεύθερο εμπόριο θα είναι ο καταναλωτής να βρεθεί λίαν συντόμως με πολύ περιορισμένες επιλογές για να αντικαταστήσει το παλιό όχημά του, και αναπόφευκτα θα αγοράζει τα αυτοκίνητα αυτά ελλείψει ανταγωνισμού σε εξωφρενικές τιμές.
- Καλούμε την Κυβέρνηση, έστω και την ύστατη ώρα, πριν νομοθετήσει για άλλη μια φορά εις βάρος των πολλών για χάρη των λίγων, να αναλογιστεί το κοινωνικό και πολιτικό κόστος που φέρνουν τέτοιες νομοθεσίες που δημιουργούν ανισότητες και να λειτουργήσει ως κράτος, δηλαδή ως δίκαιος νομοθέτης με γνώμονα το γενικό συμφέρον. Αυτός άλλωστε είναι ο δρόμος που ακολουθείται στα πρότυπα ευρωπαϊκά κράτη και αποτελεί μονόδρομο για την κοινωνική ευημερία και την οριστική έξοδο από την ύφεση.







 



Με εκτίμηση
Εκ μέρους του Δ.Σ.

 
                   Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                                           Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
       

               ΚΥΡΑΤΣΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ                                                                                  ΣΜΠΑΡΟΥΝΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ
  



 Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.