Υπόμνημα του ΣΕΕΑΕ προς τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Α. Βεσυρόπουλο.

 



Προς:                                                                                                                                      Καλλιθέα  30/01/2020
Υπουργείο Οικονομικών                                                                                                       Aρ. πρωτ. : 0009
Υφυπουργό                                                                                                     
κο Α. Βεσυρόπουλο
Κοινοποίηση:
Γενικό Δ/ντή Τελωνείων και Ε.Φ.Κ.
κ. Κ. Μουρτίδη

 

Θέμα: Η κατάσταση της αγοράς του αυτ/του εν όψη της αλλαγής του τελωνειακού κώδικα.

Τους τελευταίους μήνες η αγορά του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου και ειδικά του εισαγόμενου είναι καθηλωμένη, ενόψει των επικείμενων αλλαγών στον τρόπο φορολόγησης και εκτελωνισμού οχημάτων που έχει στα σκαριά το Υπουργείο Οικονομικών. Αν και οι προτάσεις του Συνδέσμου μας είναι κατατεθειμένες εδώ και καιρό στους αρμόδιους φορείς, δυστυχώς μέχρι και σήμερα δεν έχει έρθει κανένα νομοσχέδιο προς ψήφιση στη Βουλή με αποτέλεσμα να εξακολουθεί να συντηρείται ένα κλίμα αβεβαιότητας ως προς το περιεχόμενο των αλλαγών, που με τη σειρά του έχει επιπτώσεις στην αγορά και κατ' επέκταση στα κρατικά ταμεία.
Αποτέλεσμα αυτού του κλίματος αβεβαιότητας είναι να έχουν μειωθεί δραστικά οι εισαγωγές όλο αυτό το διάστημα, καθώς εύλογα οι εισαγωγείς έμποροι δε ρισκάρουν να αγοράσουν κάποιο όχημα από το εξωτερικό, αφού ελλοχεύει ο κίνδυνος να εφαρμοστεί στο μεσοδιάστημα μέχρι την άφιξή του στη χώρα μας ένα νέο φορολογικό πλαίσιο που θα κάνει τον εκτελωνισμό του ασύμφορο. Κατά συνέπεια έχει δημιουργηθεί ένα "πάγωμα" στην αγορά με ολέθριες συνέπειες για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην εισαγωγή μεταχειρισμένων, αλλά και στα ταμεία του κράτους που λόγω της ραγδαίας μείωσης των εισαγωγών τους τελευταίους μήνες χάνει σημαντικά έσοδα. Ο ΣΕΕΑΕ τονίζει εκ νέου την επιτακτική ανάγκη να εφαρμοστεί το νέο φορολογικό πλαίσιο ΑΜΕΣΑ έτσι ώστε να μπορέσει η αγορά να επιστρέψει στους φυσιολογικούς της ρυθμούς το συντομότερο και να συνεχιστεί απρόσκοπτα η εισαγωγή.
Φυσικά, για να γίνει αυτό δεν αρκεί μόνο η άμεση εφαρμογή του νέου φορολογικού πλαισίου, αλλά θα πρέπει και το ίδιο το περιεχόμενό του να είναι προσανατολισμένο στα πρότυπα των οδηγιών της ΕΕ, δηλαδή προς μια λογική διευκόλυνσης της εισαγωγής και φοροελάφρυνσης για πιο νέα και φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα σε σχέση με όσα εισάγονται μέχρι σήμερα. Όπως έχει διευκρινίσει σε συναντήσεις με τους αρμόδιους φορείς κατά το πρόσφατο παρελθόν, ο ΣΕΕΑΕ είναι απολύτως σύμφωνος με το να δοθούν φορολογικά κίνητρα στους εμπόρους εισαγωγείς ώστε να έρθουν πιο σύγχρονα αυτοκίνητα στην Ελλάδα και να αναβαθμιστεί ο γερασμένος εγχώριος στόλος μεταχειρισμένων.
Κάτι τέτοιο μπορεί κάλλιστα να γίνει με μείωση των δασμών στα "φρέσκα" αυτοκίνητα τελευταίας γενιάς και με την ενοποίηση της οδηγίας EURO 6 κατά πρώτο λόγο και της EURO 5 κατά δεύτερο, καθώς το ισχύον σύστημα κατακερματισμού σε υποκατηγορίες είναι παράλογο και άδικο. (υπάρχουν περιπτώσεις EURO 6 που πληρώνουν αυξημένους δασμούς κατά 300% όπως ένα EURO 1.....) Με αυτό τον τρόπο θα μειωθεί σε μεγάλο βαθμό το κόστος για αυτοκίνητα τέτοιας ηλικίας και συνεπώς θα αυξηθεί κατακόρυφα η εισαγωγή τους στη χώρα μας.
Βέβαια, η μετάβαση σε ένα νεότερο στόλο μεταχειρισμένων πανελλαδικά μπορεί να γίνει μόνο σταδιακά και προϊόντος του χρόνου και μόνο μέσω χορήγησης φορολογικών κινήτρων στους εμπόρους εισαγωγείς συνοδεία ίσως και κάποιας λογικής αύξησης των δασμών σε αυτοκίνητα πολύ παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας ώστε να μειωθεί η αθρόα εισαγωγή τους.
Στην τελευταία συνάντησή μας κ. Υφυπουργέ ακούστηκαν εξωφρενικά ποσοστά προσαύξησης των συντελεστών ταξινόμησης έως και 500% για τα EURO 4. Ευελπιστούμε ότι τέτοιες σκέψεις θα μείνουν απλά σκέψεις, διότι τυχόν υλοποίηση τους θα κάνει αυτομάτως την εισαγωγή αυτοκινήτων τέτοιας οδηγίας απαγορευτική και όπως έχουμε ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους, ο ΣΕΕΑΕ είναι κάθετα αντίθετος με την ενδεχόμενη εφαρμογή παράλογων και οριζόντιων αντικινήτρων για αυτοκίνητα (πχ οδηγίας EURO 4) που έχουν κατά τα άλλα όλα τα εχέγγυα για να εισαχθούν ως μεταχειρισμένα καλής ποιότητας στη χώρα μας. (σχετικά πρόσφατα μοντέλα, απειροελάχιστες έως μηδενικές διαφορές στις εκπομπές ρύπων σε σχέση με EURO 5 ή ΕURO 6 σε πολλές περιπτώσεις κτλ).
Επιπλέον, πρέπει να γίνει κατανοητό από τους αρμόδιους φορείς ότι το εγχώριο μεταχειρισμένο δεν επαρκεί για να καλύψει την τεράστια ζήτηση που υπάρχει για αυτοκίνητα χαμηλότερου κόστους, συνεπώς δε θα πρέπει σε καμία περίπτωση να καταστεί απαγορευτική η εισαγωγή τέτοιων οχημάτων που αποτελούν άλλωστε και τη μεγαλύτερη δεξαμενή κρατικών εσόδων.
Ο ΣΕΕΑΕ ξεκαθαρίζει για άλλη μια φορά τη θέση του και δηλώνει ευθέως ότι θα βρεθεί με όλους τους τρόπους που παρέχονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, απέναντι σε κάθε μέτρο που θα επιχειρήσει να καταστήσει απαγορευτική ή παντελώς ασύμφορη την εισαγωγή οχημάτων οδηγίας EURO 4 στη χώρα μας, κατά παράβαση των κοινοτικών οδηγιών της ΕΕ.
Υ.Γ. Σε κάθε περίπτωση και όποια μορφή και αν έχει τελικά το νέο φορολογικό καθεστώς, θα πρέπει να μην εφαρμοστεί σε οχήματα που έχουν ήδη αγοραστεί κατά την ημερομηνία που θα τεθεί σε λειτουργία το νέο πλαίσιο, εκτός αν είναι επιθυμία του ιδιοκτήτη το όχημα να συμπεριληφθεί σε αυτό.

 
 

 

Με εκτίμηση
Εκ μέρους του Δ.Σ.

 
                   Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                                                 Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
       

               ΚΥΡΑΤΣΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ                                                                                         ΣΜΠΑΡΟΥΝΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ
 
 Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.