Αυξήσεις-σοκ έρχονται στα ασφάλιστρα αυτοκινήτων

 

 

 
Του Γιώργου Κ. Ανδρή
 
Αφετηρία του πρώτου ανατιμητικού κύκλου στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου -και μάλιστα µε διψήφιο ποσοστό- ύστερα από ένα πολυετές πτωτικό σερί φαίνεται ότι θα αποτελέσει το έτος 2019.
Σύµφωνα µε φορείς του κλάδου κάθετη πτώση των ασφαλίστρων κατά την περίοδο της ύφεσης σε ποσοστό που αγγίζει ακόµη και το 50% θα είχε σταματήσει από το 2016, ωστόσο η…προσέλκυση των χιλιάδων ανασφάλιστων οχημάτων που κυκλοφορούσαν στους ελληνικούς δρόµους µε «δέλεαρ» την τιµή ανέβαλε για λίγο την αλλαγή πολιτικής εκ µέρους των ασφαλιστικών οµίλων.
Όπως σημειώνει ο πρόεδρος της Επιτροπής Αυτοκινήτου της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος και πρόεδρος του συστήματος Φιλικού Διακανονισμού, Δηµήτρης Ζορµπάς, μιλώντας στην εφημερίδα «Έθνος», ήδη από το 2016 θα έπρεπε να είχαν σημειωθεί αυξήσεις της τάξης του 9% για να ισορροπήσει η κατάσταση. Ωστόσο, το κυνήγι πελατών, το οποίο χάρισε στις εταιρείες περίπου 780.000 νέα συμβόλαια, είχε ως αποτέλεσµα έναν… αδυσώπητο πόλεµο τιµών που έριξε τα ασφάλιστρα κατά 15%.
Μόνο φέτος οι µειώσεις ανήλθαν σε 10%, ανεβάζοντας το ποσοστό πτώσης στα υφεσιακά χρόνια κοντά στο 50%. Κερδισμένες από τη µάχη αυτή βγήκαν οι Εταιρείες Ελεύθερης Παροχής Υπηρεσιών (ΕΠΥ), οι οποίες κατέχουν περίπου το 11,2% του στόλου, που στο σύνολό του τζιράρει περίπου 1 δισ. ευρώ.
Σηµαντική, βέβαια, ήταν η διείσδυση των online υπηρεσιών (όπως της Anytime της Interamerican, της Hellas Direct, της myDirect, αλλά και των ηλεκτρονικών πλατφορμών των µμεγάλων οµίλων), η οποία συνετέλεσε στη συμπίεση του κόστους ασφάλισης. ?εδοµένου ότι τα ανασφάλιστα οχήματα δεν ξεπερνούν τα 100.000 και ότι οι περισσότερες ασφαλιστικές κινούνται στην κόκκινη γραµµή, η νέα χρονιά αναµένεται να συνοδευτεί µε τις πρώτες ανατιµήσεις στα χρόνια των µνηµονίων, οι οποίες µπορεί να αγγίξουν σε πρώτη φάση ακόµη και διψήφιο ποσοστό.
Οι ζηµιές είναι αναπόφευκτες, εάν οι εταιρείες δεν σταματήσουν τον «πόλεµο» τιµών, µε την ισορροπία να µμεταφράζεται σε µια πιο ορθολογική και αυξητική τιμολόγηση.
Το προφίλ του οδηγού
Σύµφωνα, λοιπόν, µε τον κ. Ζορµπά, από τις αρχές του νέου έτους σταδιακά η αγορά, εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες και µε βάση τις επιµέρους παραμέτρους (που συνδέονται π.χ. µε το προφίλ του οδηγού, τη γεωγραφική περιοχή όπου κινείται το όχηµα κ.λπ.), θα προχωρήσει σε πιθανή αναπροσαρμογή προς τα πάνω, µε τις εκτιµήσεις παραγόντων του κλάδου να κάνουν λόγο για ένα ποσοστό της τάξης του 15%-20%. Όπως υπογραμμίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Συνεταιριστικής Ασφαλιστικής, οι περισσότερες εταιρείες θα καταγράψουν ζηµιές από του χρόνου, εάν δεν αλλάξουν τακτική.
Σε σχετική µελέτη η KPMG αναφέρει ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου έχουν επιδοθεί σε ένα παιχνίδι µμηδενικού αποτελέσματος, στο οποίο δεν φαίνεται να κερδίζει κανένας. Μείωση της κερδοφορίας κυρίως λόγω του έντονου ανταγωνισµού και συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους είναι το αποτέλεσµα του «παιχνιδιού» αυτού, σε µια αγορά η οποία συρρικνώνεται διαρκώς. Δεν είναι τυχαίο ότι από το 2010, οπότε η παραγωγή ασφαλίστρων άγγιξε τα 2 δισ. ευρώ (1,96 δισ.), ακολούθησε µία επταετία συνεχούς πτώσης, η οποία οδήγησε την αγορά κάτω ακόµη και από το 1 δισ. ευρώ, µε τη φετινή χρονιά να αναµένεται να κλείσει και πάλι σε θετικό πρόσηµο (έστω οριακά), λόγω της επανασφάλισης χιλιάδων οχημάτων µε την απειλή «τσουχτερών» προστίµων από την Πολιτεία.
Σύµφωνα µε τα τελευταία στοιχεία που δημοσίευσε η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), στο εννεάμηνο του 2018, ο κλάδος της αστικής ευθύνης οχημάτων διαμορφώθηκε στα 552,7 εκατ. ευρώ (µειωµένος κατά 0,8% από το αντίστοιχο περσινό διάστηµα) και ο κλάδος των χερσαίων οχημάτων ενισχύθηκε κατά 9,8% σε ετήσια βάση, στα 146,86 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγµή, η ανοδική πορεία του Δείκτη Ζηµιών (στα επίπεδα του 80%) αφήνει στο παρελθόν τα µεγάλα περιθώρια κέρδους, ενώ τα «αποθέµατα» κερδών προηγούμενων ετών αναµένεται να εξαντληθούν σύντοµα.
Η KPMG εκτιµά ότι, µόλις εξαντληθούν όλες οι διαθέσιµες «αποθήκες» κέρδους -κάτι το οποίο φαίνεται να γίνεται πραγματικότητα- η αύξηση των τιµολογίων θα γίνει πλέον αναγκαστική, εκτιµώντας ότι ο χρονικός ορίζοντας για την αντίστροφη πορεία των τιµολογίων δεν είναι µακρινός. Δεν πρέπει να ξεχνάµε, εξάλλου, ότι οι εταιρείες έχουν να αντιμετωπίσουν υψηλότερο δείκτη ζηµιών, ο οποίος συνοδεύεται από υψηλές προμήθειες που καταβάλλουν οι ασφαλιστικές στο δίκτυο για την πρόσκτηση εργασιών -στα επίπεδα του 18%, ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό, εάν λάβουµε υπόψη ότι η ασφάλιση για αστική ευθύνη στο αυτοκίνητο αποτελεί υποχρεωτική εκ του νόµου κάλυψη- ένα ποσοστό 4,8% που πηγαίνει στο Επικουρικό, 3%-4% που αφορούν στο αντασφαλιστή κόστος και διάφορα άλλα γενικά έξοδα.
 
Πηγή: https://www.movenews.gr/aykshseis-sok-erxontai-sta-asfalistra-autokinhton/

Σχετικά άρθρα

ΣΕΕΑΕ Τελεσίγραφο Κομισιόν στην Ελλάδα για τα αυτοκίνητα -Τι θα αλλάξει; ΣΕΕΑΕ ΕΕ: Στο «σκαμνί» η Ελλάδα για τη φορολογία στα αυτοκίνητα! ΣΕΕΑΕ Αποκάλυψη: Νέα πρόστιμα έρχονται από την Κομισιόν! ΣΕΕΑΕ Νέα πρόστιμα-μαμούθ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! ΣΕΕΑΕ Επιβεβαίωση Newsauto για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! ΣΕΕΑΕ Γλιτώνουν το χαράτσι οι έμποροι εισαγόμενων ΙΧ και φορτηγών! ΣΕΕΑΕ Ξαναλλάζουν όλα στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! ΣΕΕΑΕ Πανάκριβα τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα! ΣΕΕΑΕ Χάος στις εισαγωγές μεταχειρισμένων ΙΧ και φορτηγών! Τι άλλαξε; ΣΕΕΑΕ ΣΕΕΑΕ | Στοχοποίηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ΣΕΕΑΕ ΣΕΕΑΕ: Το κράτος θέλει μονοπώλιο μόνο με μεγάλες εισαγωγικές! ΣΕΕΑΕ Ανακοίνωση του ΣΕΕΑΕ σχετικά με τη λειτουργία του Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων