Δελτίο Τύπου της ΕΣΕΕ 12/10/2018
Αθήνα, 12 Οκτωβρίου 2018
Δελτίο Τύπου
Τα 12 σημεία διαλόγου της EuroCommerce για το εμπόριο στην ΕΕ.
Το διήμερο 9 & 10 Οκτωβρίου 2018, διεξήχθη η συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της EuroCommerce στη Βιέννη, λόγω της προεδρίας της Αυστρίας, όπου η Ελλάδα συμμετέχει με την εθνική συμμετοχή της ΕΣΕΕ ως τακτικού μέλους και από φέτος του ΕΒΕΠ, ως συνεργαζόμενου μέλους. Μεταξύ άλλων θεμάτων που συζητήθηκαν, τα παρακάτω τρέχοντα θέματα αποτελούν την βασική ατζέντα διαλόγου για το λιανικό και χονδρικό εμπόριο στην ΕΕ. Τα 12 λοιπόν σημεία διαλόγου στο ΔΣ της EuroCommerce για τις προοπτικές του εμπορίου στην ΕΕ, με τη συμμετοχή του προέδρου της ΕΣΕΕ και του ΕΒΕΠ κ. Βασίλη Κορκίδη είναι τα εξής:
1. Ο διεθνής πολιτικός χώρος
Η διεθνής πολιτική εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από τις αποφάσεις των ΗΠΑ, να κλιμακώσουν την οικονομική πολιτική τους και να επιβάλλουν μονομερώς δασμούς στα κινεζικά προϊόντα και βλέποντας την Κίνα να αντιδρά με περισσότερα δικά της τέλη. Οι Αμερικανοί επιχειρηματίες, μέλη στον NRF επεσήμαναν, με κάποια υποστήριξη από το Κογκρέσο, ότι οι δασμοί καταλήγουν να μετατρέπονται σε φόρο που επιβαρύνει τους Αμερικανούς καταναλωτές. Οι ΗΠΑ έχουν καταλήξει σε συμφωνία με το Μεξικό για μία αναθεωρημένη συμφωνία NAFTA, αλλά έχουν ξεκινήσει έναν πόλεμο Twitter με τον Καναδά για την απροθυμία τους να υπογράψουν μια παρόμοια συμφωνία. Όπως αναφέρθηκε στο τελευταίο συμβούλιο, οι ΗΠΑ ακύρωσαν την πυρηνική συμφωνία με το Ιράν και επέβαλαν εκ νέου κυρώσεις, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών που αγοράζουν πετρέλαιο ή τις τράπεζες που διευκολύνουν αυτό. Η ΕΕ ανταποκρίθηκε με αντίμετρα, συμπεριλαμβανομένης της προτεινόμενης δημιουργίας ενός οχήματος ειδικού σκοπού για την αντικατάσταση αυτού του ρόλου από τις ευρωπαϊκές εταιρείες που επιθυμούν να συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους εκεί. Η ΕΕ και οι ΗΠΑ διεξήγαγαν επίσης διμερείς συνομιλίες σχετικά με μια πιθανή μηδενική δασμολογική συμφωνία για τα εμπορεύματα (εκτός των αυτοκινήτων), η οποία οδήγησε στο να μην επιβάλλονται δασμοί στις εξαγωγές αυτοκινήτων της ΕΕ.
2. Η ευρωπαϊκή πολιτική σκηνή παραμένει περίεργη
Ο Πρόεδρος Macron έχει χάσει λίγη από τη λάμψη του στο γαλλικό εκλογικό σώμα κυρίως μετά τα συμβάντα του καλοκαιριού, αλλά εξακολουθεί να διαδραματίζει ισχυρό διεθνή ρόλο, πιέζοντας όλες τις χώρες (εκτός από τις ΗΠΑ) να εντείνουν την εφαρμογή της συμφωνίας για το κλίμα του Παρισιού στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών. Η ιταλική κυβέρνηση και ο υπουργός Εσωτερικών Σαλβίνι ακολούθησαν μια σκληρή γραμμή για την επιστροφή των μεταναστών, προσελκύοντας έντονες επικρίσεις από άλλες χώρες της ΕΕ, προσκαλώντας τον Ούγγρο Πρωθυπουργό κ. Orban να δημιουργήσει ένα αντιμεταναστευτικό μέτωπο με άλλους στην Αυστρία και την AfD στη Γερμανία. Η νέα κυβέρνηση έχει υποσχεθεί φορολογικές περικοπές και περισσότερες δαπάνες, οι οποίες ενδέχεται να την οδηγήσουν σε πρόωρη σύγκρουση με τις Βρυξέλλες για τα όρια ελλείμματος. Στη Σουηδία, οι εκλογές στις αρχές Σεπτεμβρίου κατέληξαν σε μια ισχυρή εμφάνιση για τους δεξιούς Δημοκρατικούς της Σουηδίας, καθιστώντας τους το τρίτο μεγαλύτερο κόμμα στο κοινοβούλιο, μη επιτρέποντας σε κανένα από τα αριστερά ή τα κεντροδεξιά μπλοκ πλειοψηφία εργασίας. Οι Δημοκρατικοί της Σουηδίας (SD) και μια ομάδα του κεντροδεξιού κόμματος ψήφισαν το Σεπτέμβριο τη σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση υπό την ηγεσία του StefanLofven. Δεν είναι σαφές ποιος θα μπορέσει να σχηματίσει μια νέα κυβέρνηση, με μερικά από τα κεντροδεξιά κόμματα να αρνούνται να υπηρετήσουν σε μια κυβέρνηση με μια ακόμη χαλαρή συμφωνία με το SD. Στη Γερμανία, η θέση της ΆνγκελαΜέρκελ έχει αποδυναμωθεί από διαμάχες σχετικά με ακατάλληλες παρατηρήσεις του επικεφαλής της εγχώριας υπηρεσίας πληροφοριών Hans-GeorgMaa?en μετά από δεξιές εξτρεμιστικές ταραχές στο Chemnitz και την επακόλουθη ανάδειξή του σε επικεφαλής του Υπουργείου Εσωτερικών του κ. Seehofer και την ισχυρή παρουσίαση της AfD σε δημοσκοπήσεις, συμπεριλαμβανομένης της Βαυαρίας, η οποία έχει εκλογές στις 14 Οκτωβρίου. Στα τέλη Σεπτεμβρίου, ο στενός σύμμαχός της, ο VolkerKauder, καταψηφίστηκε ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του κόμματος, το οποίο αποτέλεσε προσωπικό πλήγμα εναντίον της από τους βουλευτές του CDU. Το τρέχον θέμα του Brexit συζητείται στο σημείο 14. Στις Βρυξέλλες ξεκίνησε η συζήτηση για το ποιος θα μπορούσε να αναδειχθεί ως υποψήφιος για Πρόεδρος της Επιτροπής που θα διαδεχθεί τον Juncker. Σύμφωνα με προβλέψεις που δείχνουν ότι τα εξτρεμιστικά κόμματα θα αποδώσουν στις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τα πιο μετριοπαθή κόμματα ενδέχεται να προσπαθήσουν να επηρεάσουν μια τέτοια επιλογή όπως το 2014. Ο Πρόεδρος Macron διαφώνησε δημόσια με την διαδικασία που υπερβαίνει τις εξουσίες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και είναι ασυμβίβαστη με την διαδικασία που προβλέπεται από τη Συνθήκη. Η τοποθέτηση του Προέδρου Juncker σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση τον Σεπτέμβριο παρουσίασε κάποιες φιλόδοξες ιδέες σχετικά με ένα ευρωπαϊκό συνοριακό σώμα της ΕΕ, την πρόοδο της ψηφιακής φορολογίας και μία συμφωνία να αφεθεί στην άκρη η ομοφωνία, την καθιέρωση του ευρώ ως παγκόσμιου νομίσματος, μερικές λέξεις συμπάθειας για το βρετανικό post-Brexit, αλλά ένα σαφές μήνυμα ότι δεν υπάρχει κανένας συμβιβασμός στις βασικές αρχές της ΕΕ ή στα σύνορα Β. Ιρλανδίας-Ιρλανδίας. Ζήτησε επίσης μεγαλύτερη επιβολή των αξιών της ΕΕ βάσει του άρθρου 7 της Συνθήκης. Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας, Βίκτορ Ορμπάν, μίλησε με χαρακτηριστικά ιδιαίτερους όρους για να καταδικάσει την έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στις αρχές Σεπτεμβρίου, μιας έκθεσης που συνιστά κυρώσεις κατά της Ουγγαρίας βάσει του άρθρου 7 της Συνθήκης για την κατάχρηση του κράτους δικαίου. Η Επιτροπή επιδιώκει ενεργά μια τέτοια δράση κατά της Πολωνίας. Άλλες χώρες που θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αντίστοιχα ανάλογες επιπτώσεις είναι η Βουλγαρία, η Κροατία και η Ρουμανία, στην οποία έγιναν μαζικές διαδηλώσεις κατά της διαφθοράς στην κυβέρνηση του σοσιαλδημοκρατικού κόμματος υπό τον Πρωθυπουργό και την πρώην ευρωβουλευτή VioricaDancila.
3. Το πολιτικό μέτωπο
Το ΕΚ, η Επιτροπή και η αυστριακή προεδρία επιδιώκουν να καταλήξουν σε συμφωνία σχετικά με πολλές (ορισμένες αμφιλεγόμενες) προτάσεις πριν κλείσει το παράθυρο για έγκριση, στο τέλος του έτους πριν από τις ευρωπαϊκές εκλογές. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται η οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές επί της οποίας οι επιτροπές του ΕΚ για τη γεωργία, το περιβάλλον, την ανάπτυξη ψήφισαν επάνω σε ορισμένες δυνητικά επιζήμιες τροπολογίες, ιδίως για την υποστήριξη της επέκτασης της πρότασης για την κάλυψη μεγάλων πολυεθνικών κατασκευαστών. Οι τροπολογίες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην πρόταση για τα πλαστικά μιας χρήσης ψηφίστηκαν στην επιτροπή στις 10 Οκτωβρίου. Ορισμένες από αυτές εξακολουθούν να είναι ανεπιθύμητες, αλλά επιτύχαμε να μειώσουμε σημαντικά την έκταση της διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού για τον τομέα μας και μια πιο λογική προσέγγιση για τη χωριστή συλλογή πλαστικών φιαλών. Το Συμβούλιο σημειώνει επίσης πρόοδο και η πρόταση είναι πιθανό να εγκριθεί στις αρχές του 2019 μετά από συζητήσεις τριμερούς διαλόγου. Η Επιτροπή εργάζεται περαιτέρω σχετικά με τους κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμούς για την ενεργειακή σήμανση, ώστε να εφαρμόσει τον κανονισμό που εγκρίθηκε πέρυσι και οι διαπραγματεύσεις άρχισαν για την πρόταση μείωσης των εκπομπών CO2 για τα βαρέα φορτηγά οχήματα και τα φορτηγά, με την αυτοκινητοβιομηχανία να υποστηρίζει ότι εντέλει θα οδηγήσει να επιτρέπονται μόνο τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, για τα οποία η τεχνολογία δεν έχει ακόμη ολοκληρωτικά αναπτυχθεί. Αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα στις παραδόσεις τόσο των εμπόρων λιανικής όσο και των χονδρεμπόρων.
4. Το νέο πακέτο για τους καταναλωτές
Το νέο πακέτο για τους καταναλωτές που ξεκίνησε τον Απρίλιο έχει κερδίσει υποστήριξη στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Αυτό περιλαμβάνει δύο νομοθετικές προτάσεις σχετικά με τη συλλογική έννομη προστασία, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα για πανευρωπαϊκές συλλογικές ενέργειες αποζημίωσης χωρίς επαρκείς διασφαλίσεις εναντίον μιας δράσης τύπου όπως αυτή των ΗΠΑ. Μια άλλη πρόταση είναι τα στοχοθετημένα μέτρα (Omnibus) για την ενίσχυση της επιβολής της νομοθεσίας για τους καταναλωτές επιβάλλοντας πρόστιμα στους εμπόρους που παραβιάζουν το δίκαιο των καταναλωτών στο 4% του κύκλου εργασιών ή περισσότερο. Στο ίδιο πλαίσιο είναι επίσης η διαφάνεια στις διαδικτυακές πλατφόρμες ή η στόχευση απέναντι σε υποτιθέμενες πρακτικές διπλής ποιότητας. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εξέδωσε προκαταρκτική έκθεση σχετικά με την πρόταση Omnibus, με ορισμένα μέτρα που θα μπορούσαν να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στις επιχειρήσεις, για παράδειγμα, απορρίπτοντας τους μεταβαλλόμενους κανόνες επιστροφής προκειμένου να αποφευχθεί η κατάχρηση από τους καταναλωτές. Η συζήτηση του Συμβουλίου υπήρξε επιφυλακτική, ιδίως όσον αφορά την πρόταση περί συλλογικής έννομης προστασίας, η οποία επιφέρει σημαντικές αλλαγές στα δικαστικά συστήματα των κρατών μελών. Το Συμβούλιο είναι απίθανο να καταλήξει σε μια θέση και στις δύο προτάσεις μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, αλλά το ΕΚ μπορεί να το πράξει στα πλαίσια της οδηγίαςOmnibus. Το σχέδιο κανονισμού σχετικά με τη δικαιοσύνη και τη διαφάνεια στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες συζητείται επί του παρόντος στο ΕΚ και στο Συμβούλιο και ο εισηγητής αναζητά συμφωνία με το Συμβούλιο μέχρι το τέλος του έτους. Η πρόταση, όπως αναφέρθηκε τον Ιούνιο, επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στη διαφάνεια των όρων για τους διαδικτυακούς εμπόρους που χρησιμοποιούν μεσάζοντες, στους κανόνες για την επίλυση διαφορών και στη διαμεσολάβηση. Το ΕΚ είναι πιθανό να ολοκληρώσει τη θέση του μέχρι τα τέλη του 2018 και θα προτείνει να προχωρήσει περαιτέρω, π.χ. απαιτώντας (ελαφρώς ασαφείς έννοιες) δικαιοσύνη και αναλογικότητα στους όρους και στις προϋποθέσεις των πλατφορμών. Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο θα μπορούσαν να καταλήξουν σε συμφωνία σχετικά με αυτή την πρόταση προτού το ΕΚ διαλυθεί για τις εκλογές του 2019. Εν τω μεταξύ, ο Επίτροπος Vestager ξεκίνησε μια ανεπίσημη έρευνα ως προς τη χρήση των δεδομένων που παράγονται από τους χρήστες της πλατφόρμας, όπου μια πλατφόρμα ανταγωνίζεται επίσης την πώληση των ίδιων αγαθών.
5. Η επιτροπή φαίνεται να απορρίπτει ένα σύστημα “labeling” για τα αλκοολούχα ποτά
Η Επιτροπή επίσης φαίνεται να απορρίπτει ένα εθελοντικό βιομηχανικό σύστημα για τα αλκοολούχα ποτά και την επισήμανση των συστατικών ως ανεπαρκώς διαφανές και μη ενημερωτικό. Το Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας τον Σεπτέμβριο σημείωσε τις ιδέες που περιέχονται στην ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τον τομέα του λιανικού εμπορίου για τον 21ο αιώνα, αλλά δεν διατύπωσε συστάσεις για συνέχεια. Θα συνεχίσουμε να πιέζουμε την παρούσα και την επόμενη Επιτροπή να ασχοληθούν ενεργά με μερικά από τα βασικά ζητήματα που η επικοινωνία χαρακτηρίζει ως εμπόδια στην ανάπτυξη του τομέα, ειδικότερα τους περιορισμούς εδαφικών προσφορών και την υπερβολική ρύθμιση σε εθνικό (και σε επίπεδο ΕΕ) επίπεδο . Θα απαντήσουμε επίσης σε μια διαβούλευση της Επιτροπής σχετικά με τη λειτουργία της πρωτοβουλίας για τη βελτίωση της νομοθεσίας του 2015, η οποία θα μας δώσει την ευκαιρία να ασκήσουμε πιέσεις για περισσότερες ενέργειες ώστε να σταματήσουμε τις άστοχες και ανεπαρκώς εκτιμημένες προτάσεις και τη συχνή έγκριση τροπολογιών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο χωρίς εκτίμηση επιπτώσεων (π.χ. UTP). Μία νίκη σε αυτό το μέτωπο ήταν η τελική εγκατάλειψη της πρότασης για το εργαλείο πληροφόρησης για την ενιαία αγορά (SMIT), κατά της οποίας εμείς, σε συμμαχία με πολλούς άλλους επιχειρηματικούς φορείς, ασκήσαμε έντονες πιέσεις.
6. Απασχόληση
Στην απασχόληση, συνεργαζόμαστε με άλλους εκπροσώπους της βιομηχανίας για να ασκήσουμε πιέσεις εναντίον περαιτέρω τροποποιήσεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο σχετικά με την πρόταση της Επιτροπής για τις διαφανείς και προβλέψιμες συνθήκες εργασίας, γνωστή ως οδηγία για τις γραπτές δηλώσεις. Αυτό θα μπορούσε να περιορίσει σοβαρά την ικανότητα του τομέα μας να αναπτύσσει με ευελιξία τους ανθρώπινους πόρους σε μια εποχή που οι ψηφιακές πωλήσεις οδηγούν στην ανάγκη για μια τέτοια ευελιξία. Τα πρόσθετα δικαιώματα που συζητούνται θα καθιστούσαν πολύ πιο δύσκολο να διαφοροποιηθούν οι ώρες για τους εργαζόμενους με μερική απασχόληση, ανάλογα με την εποχική ζήτηση ή για την πρόσληψη μαθητών σε ώρες αιχμής.
7. Διεθνές Εμπόριο
Τον Ιούλιο, μετά την επίσκεψη του προέδρου κ. Junckerστον Λευκό Οίκο, οι ΗΠΑ και η ΕΕ εγκαινιάζοντας μια νέα περίοδο στις σχέσεις τους, αποφάσισαν να αναστείλουν την επιβολή πρόσθετων δασμών στα αυτοκίνητα, συγκροτώντας μια εκτελεστική ομάδα εργασίαςγια την υπερατλαντικήσυνεργασία, η οποία είναι επιφορτισμένη να καταλήξει σε μια συμφωνία που θα περιλαμβάνει μηδενικούς δασμούς για τα βιομηχανικά αγαθά πλην των αυτοκινήτων, μείωση των εμποδίων και αύξηση των εμπορικών συναλλαγών στους τομείς των υπηρεσιών, των χημικών, φαρμακευτικών και ιατρικών προϊόντων, όπως επίσης και των προϊόντων που βασίζονται στη σόγια. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με προηγούμενη θέση του Trump, σύμφωνα με την οποία τα αυτοκίνητα έπρεπε να συμπεριλαμβάνονταν σε οποιαδήποτε τέτοια συμφωνία, μέχρι που προφανώς συνειδητοποίησε ότι οι καταναλωτές της ΕΕ είναι απίθανο να επιλέξουν τόσα εισαγόμενα αυτοκίνητα από τις ΗΠΑ όσα επιλέγουν οι καταναλωτές των ΗΠΑ από την ΕΕ. Η ΕΕ συμφώνησε να αυξήσει τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ σε αντάλλαγμα ότι οι ΗΠΑ θα επανεξετάσουν τους δασμούς που επέβαλαν στα προϊόντα χάλυβα και αλουμινίου της ΕΕ.
Εν τω μεταξύ, ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας συνεχίζεται, με τις ΗΠΑνα επιβάλουν πρόσθετους δασμούς σε κινεζικά αγαθά αξίας 50 δις δολαρίων. Η Κίνα επέστρεψε τα πυρά με την επιβολή δασμών σε ισάριθμες εισαγωγές γεωργικών και βιομηχανικών προϊόντων από τις ΗΠΑ, κάτι που είχε ως επακόλουθο στα τέλη Σεπτεμβρίου να υπάρξει αύξηση των δασμών (από 10% σε 25% για το επόμενο έτος) σε κινεζικά προϊόντα αξίας 200 δις δολαρίων. Η Κίνα σε ανταπόδοση των νέων πυρών, επέβαλε πρόσθετους δασμούς ύψους 5 έως 10% σε μια λίστα 5.200 αμερικανικών προϊόντων αξίας 60 δις δολαρίων. Μια κίνηση που προκάλεσε την αντίδραση του Αμερικανού Προέδρου, ο οποίος απείλησε με πρόσθετους δασμούς στις υπόλοιπες εισαγωγές από την Κίνα αξίας 267 δις δολαρίων. Οι εξαγωγές αμερικανικών αγαθών προς την Κίνα είναι περίπου 130 δις δολάρια, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι Κινέζοι θα πρέπει να καταφύγουν σε άλλες ενέργειες προκειμένου να απαντήσουν σε περαιτέρω δασμούς. Στο πλαίσιο αυτό, οι εικασίες που γίνονται περιλαμβάνουν μποϊκοτάζ αμερικανικών εμπορικών σημάτων και υπηρεσιών ή ακόμη και διακοπή των αλυσίδων εφοδιασμού για τις αμερικανικές εταιρείες.
8. Χονδρικό Εμπόριο
Στο πλαίσιο της εφαρμογής της στρατηγικής για το χονδρικό εμπόριο που εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του Μαρτίου 2018 και της στρατηγικής για την κατάρτιση του προσωπικού της EuroCommerce για την καλύτερη κατανόηση του χονδρικού εμπορίου, διοργανώνεται μια σειρά επισκέψεων σε εταιρείες χονδρικής πώλησης. Έτσι, τα στελέχη της EuroCommerceθα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε άμεση επαφή και να ανταλλάξουν απόψεις με τους επιχειρηματίες του τομέα και να κατανοήσουν τις επιχειρηματικές και καινοτόμες προσεγγίσεις για τη δημιουργία της ζήτησης. Η πρώτη από αυτές διοργανώθηκε τον Σεπτέμβριο από τη Γερμανική Ένωση Χονδρικής (BGA), κατά τη διάρκεια της οποίας οι συμμετέχοντες επισκέφθηκαν οκτώ εταιρείες χονδρικής πώλησης στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία. Στόχος της EuroCommerceείναι από τις αρχές του 2019 να πυκνώσει τις επισκέψεις ώστε όλα τα στελέχη της να καταρτιστούν στον τομέα αυτό.
9. Brexit
Η μελλοντική κατεύθυνση της βρετανικής πολιτικής (ίσως και η τύχη της κ. May) θα μπορούσε να καθοριστεί από τις αποφάσεις του Συνεδρίου του Συντηρητικού Κόμματος (30 Σεπτεμβρίου- 3 Οκτωβρίου). Η αποκαλούμενη συμφωνία “Chequers” αποσκοπούσε στον συμβιβασμό των διαφορετικών απόψεων στο εσωτερικό της κυβέρνησης μεταξύ των σκληροπυρηνικών και των μετριοπαθών “Brexiteers”, που ανησυχούν για ενδεχόμενη ζημία της χώρας από μια έξοδο από την ΕΕ «χωρίς συμφωνία»έχοντας πρόσβαση στην ενιαία αγορά αγαθών αλλά όχι υπηρεσιών. Αυτό οδήγησε στην παραίτηση του υπουργού Εξωτερικών Μπόρις Τζόνσον και του υπουργού BrexitΝτέιβιντ Ντέιβις. Δημοσιεύματα που αφορούσαν στην «ταπείνωση» της κ. May από άλλους ηγέτες της ΕΕ, οι οποίοι της επεσήμαναν ότι τα βρετανικά σχέδια για την επίλυση του προβλήματος των συνοριακών ελέγχων εμπορευμάτων μεταξύ της Δημοκρατίας της Ιρλανδίας και της Ν. Ιρλανδίας (και του Ηνωμένου Βασιλείου και της ηπειρωτικής Ευρώπης γενικότερα), δεν θα λειτουργούσαν και θα υπονόμευαν την ενιαία αγορά, κυριαρχούσαν το προηγούμενο διάστημα στον βρετανικό Τύπο. Αυτό δεν θα έπρεπε να αποτελεί έκπληξη, όπως επαναλαμβάνεται συνεχώς από τον Αύγουστο, αλλά παρόλα αυτά έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση της κ. May, η οποία ισχυρίζεται ότι η πλευρά της ΕΕ δεν ήταν σαφής όσον αφορά στο τι ήθελαν πέρα από το λεγόμενο backstop που περιγράφεται στη συμφωνία που επιτεύχθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο.
10. Αθέμιτες Εμπορικές Πρακτικές
Η Επιτροπή δημοσίευσε στις 12 Απριλίου το σχέδιο οδηγίας της σχετικά με τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων, με τη νομική βάση του άρθρου 43 (Γεωργία). Σύμφωνα με αυτή καταρτίζεται κατάλογος απαγορευμένων πρακτικών, καθώς και πρακτικών που επιτρέπονται υπό περιορισμούς μεταξύ προμηθευτών ΜΜΕ και μεγάλων αγοραστών. Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να προβλέπουν την εξουσιοδότηση να λαμβάνουν εμπιστευτικές καταγγελίες από προμηθευτές ΜΜΕ και να επιβάλλουν πρόστιμα σε περίπτωση παραβίασης. Το σχέδιο οδηγίας δημιουργεί επίσης ένα δίκτυο εθνικών αρχών οι οποίες θα ανταλλάσσουν και θα υποβάλλουν ετήσιες εκθέσεις σχετικά με τις δραστηριότητές τους.
11. Φορολόγηση στην Ψηφιακή Οικονομία
Η ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τη δίκαιη φορολογία της ψηφιακής οικονομίας οδήγησε σε δύο νομοθετικές προτάσεις. Η βραχυπρόθεσμη πρόταση, εν αναμονή της διεθνούς συμφωνίας στον ΟΟΣΑ σχετικά με τον τρόπο φορολόγησης των ψηφιακών εταιρειών, αφορά σε έναν προσωρινό φόρο ψηφιακών υπηρεσιών (DST) που καλύπτει τις κύριες ψηφιακές δραστηριότητες οι οποίες μέχρι στιγμής διαφεύγουν εντελώς τη φορολόγηση στην ΕΕεταιρειών. Η μακροπρόθεσμη πρόταση, στόχος της οποίας ήταν να επηρεάσει τη συζήτηση στον ΟΟΣΑ, αφορά στη μεταρρύθμιση των κανόνων φορολόγησης των εταιρειών ώστε τα κέρδη να καταγράφονται και να φορολογούνται εκεί όπου οι επιχειρήσεις έχουν «σημαντική ψηφιακή παρουσία». Οι συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη σε επίπεδο Συμβουλίου. Η αυστριακή προεδρία ζητεί συμβιβαστική συμφωνία μέχρι το τέλος του έτους. Αρκετές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ιρλανδίας και της Γερμανίας, έχουν επισημάνει επιφυλάξεις σχετικά με την πρόταση για τονφόρο ψηφιακών υπηρεσιών. Η EuroCommerce είχε μια συνάντηση με τον Επίτροπο PierreMoscovici τον Ιούλιο για να συζητήσει τις προτάσεις. Οι συζητήσεις στο Διοικητικό Συμβούλιο της EuroCommerce και στην Επιτροπή για την Φορολογία έδειξαν ότι η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον φόρο ψηφιακών υπηρεσιών δεν υποστηρίζεται από τα μέλη με τη σημερινή της μορφή. Ορισμένα μέλη πρότειναν να επανεξετάσουν την πρόταση, με τρόπο που να συμπεριλαμβάνει τις πωλήσεις αγαθών, ωστόσο αυτό αντιτίθεται στην πλειοψηφία των μελών.
12. Οδηγία για Διαφανείς και Προβλέψιμους Όρους Εργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Η προτεινόμενη Οδηγία για Διαφανείς και Προβλέψιμους Όρους Εργασίας (αναθεώρηση της αποκαλούμενης «Οδηγία για τη Γραπτή Δήλωση»)θέτει μια απειλή στη δυνατότητα εμπορικών επιχειρήσεων λιανικής και χονδρικής να εφαρμόζουν ευέλικτες συνθήκες εργασίας. Καταργεί έναν υφιστάμενο περιορισμό που απαλλάσσει τους εργαζόμενους που εργάζονται το πολύ 8 ώρες την εβδομάδα από τις κύριες διατάξεις της Οδηγίας, καθώς και τον ευρωπαϊκό ορισμό για τον εργαζόμενο, ο οποίος περιορίζει περαιτέρω την απασχόληση των εργαζομένων όταν απαιτείται. Η Επιτροπή Απασχόλησης του Κοινοβουλίου έχει καταθέσει αρκετές δυσμενείς τροπολογίες που επιβάλλουν ελάχιστες ώρες πληρωμής και υποχρεωτικές περιόδους προειδοποίησης. Καθώς αυτές οι τροπολογίες θα επηρεάσουν σημαντικά τις ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας που χρησιμοποιεί ο κλάδος του εμπορίου, ώστε οι εργοδότες να μπορούν, για παράδειγμα, να προσλάβουνμαθητές γυμνασίου και εργαζομένους κατ 'απαίτηση, η EuroCommerce θα συνεχίσει τις προσπάθειές της για άσκηση πίεσης στους υπεύθυνους για τη λήψη αποφάσεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αλλά αυτό θα χρειαστεί και στοχευμένες ενέργειες σε εθνικό επίπεδο ώστε να υπάρξει η απαραίτητη στήριξη για τη θέση της στο Συμβούλιο και στην Ολομέλεια του ΕΚ.