Η ΕΕ βάζει τέλος στο “Πείραγμα” του Χιλιομετρητή

 

 

Οι εκτιμήσεις της ΕΕ δείχνουν ότι ένα ποσοστό 5% – 12% των αυτοκινήτων στις εθνικές αγορές, αλλά και 30% – 50% στο διασυνοριακό εμπόριο, επηρεάζεται από τους πειραγμένους χιλιομετρητές, με αποτέλεσμα η οικονομική ζημία για το σύνολο της ΕΕ, να κυμαίνεται μεταξύ 5,6 – 9,6 δισ. ευρώ.

Όπως είναι σε όλους γνωστό, ο αριθμός χλμ. που έχει διανύσει ένα αυτοκίνητο προς πώληση, επηρεά­ζει την τιμή του, με αποτέλεσμα πολλοί «πονηροί» ιδιώτες ή και έμποροι μετα­χειρισμένων αυτοκινήτων, να μπαίνουν στον πειρασμό και να βάζουν «χέρι» στο οδόμετρο ή χιλιομετρητή μειώνο­ντας έτσι κατά δεκάδες ή εκατοντάδες χλμ. την ένδειξή του. Η αλλαγή αυτή, ήταν απλή «χειρωνακτική» και εύκολη δουλειά στα αυτοκίνητα πριν το 2000, αλλά σιγά-σιγά με την είσοδο των σύγ­χρονων ηλεκτρονικών αυτοκινήτων έγι­νε δυσκολότερη, χωρίς βέβαια να εκλεί­ψει. Για την ακρίβεια τώρα η… επέμβαση γίνεται στο 90% των περιπτώσεων, είτε από την πρίζα διάγνωσης (ΟBD), είτε μέ­σω της ειδικής υποδοχής που υπάρχει στον πίνακα οργάνων, είτε με απευθεί­ας σύνδεση στον μικροεπεξεργαστή του πίνακα οργάνων. Τέλος δεν μπορούν να πειραχτούν εύκολα οι χιλιομετρικές εν­δείξεις που καταχωρούνται στους κε­ντρικούς υπολογιστές των αυτοκινήτων (Body Computers).

Οι εταιρείες που κατασκευάζουν τα ερ­γαλεία και το λογισμικό παρέμβασης, αιτι­ολογούν την παραγωγή τους ισχυριζόμε­νες ότι τα αυτά προορίζονται για τον έλεγ­χο των οργάνων μετά από επισκευή ή αντι­κατάσταση του ελαττωματικού πίνακα ορ­γάνων με ένα μεταχειρισμένο που δείχνει διαφορετική χιλιομετρική ένδειξη.
Σημειωτέον ό,τι η διάθεση των εργαλεί­ων είναι καθόλα νόμιμη και αν γίνεται κακή χρήση και απάτη με αυτά, δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει τις εταιρείες που τα κα­τασκευάζουν ή τα πουλάνε.  Αυτές τις «μαϊμουδιές» έλαβε υπόψη της (κάλιο αργά παρά ποτέ) η αρμόδια επιτροπή, που συνέταξε την παρακάτω έκθεση προς την ΕΕ και η οποία αυτές τις ημέρες θα αποφασίσει για τα μέτρα που θα παρθούν, ώστε να σταματήσει η απά­τη απόκρυψης δεκάδων ή εκατοντάδων χιλιομέτρων από ένα μεταχειρισμένο αυ­τοκίνητο, προς όφελος του πωλητή.

Η συνέχεια είναι γνωστή. Οι επισκευ­αστές θα πρέπει να βάλλουν το χέρι στη τσέπη και να αγοράσουν τέτοια διαγνω­στικά μηχανήματα ή να αναβαθμίσουν αυτά που έχουν και φυσικά να ενημε­ρώνουν τη βάση δεδομένων. Έτσι οι εν­διαφερόμενοι - κράτος, ΕΕ και φυσικά οι κατασκευαστές των αυτοκινήτων- θα είναι ενήμεροι για την πραγματική χρή­ση του κάθε αυτοκινήτου και θα πράτ­τουν τα δέοντα. Τελικά, όλα δείχνουν πως η εξάρτηση από τους κατασκευα­στές αυτοκινήτων είναι αναπόφευκτη και μάλιστα αυτό θα γίνει σύντομα!

Η Αιτιολογική Έκθεση τη ΕΕ

Η παραποίηση των δεδομένων του με­τρητή διανυθέντων χιλιομέτρων είναι ένα ευρέως διαδεδομένο φαινόμενο που συνιστά σοβαρή απειλή για την οδι­κή ασφάλεια, στρεβλώνει την ομαλή λει­τουργία της εσωτερικής αγοράς και επι­βάλλει άδικο πρόσθετο κόστος στους καταναλωτές, τις ασφαλιστικές εταιρεί­ες, τους εμπόρους μεταχειρισμένων αυ­τοκινήτων, τις εταιρείες χρονομίσθωσης και τους κατασκευαστές.  Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι επηρεάζε­ται ένα ποσοστό μεταξύ 5% και 12% των αυτοκινήτων στις εθνικές αγορές αλλά και μεταξύ 30% και 50% των αυ­τοκινήτων στο διασυνοριακό εμπόριο. Η οικονομική ζημία για το σύνολο της ΕΕ εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 5,6 και 9,6 δισ. ευρώ. Κατά συνέπεια, η εμπι­στοσύνη στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είναι η χαμηλότερη μεταξύ όλων των αγορών αγαθών στην ΕΕ. Τα εργαλεία της λεγόμενης «προσαρ­μογής» ή «διόρθωσης» μετρητή διανυ­θέντων χιλιομέτρων είναι εύκολα διαθέ­σιμα και ξεκινούν από πολύ χαμηλές τι­μές. Σε υψηλότερες τιμές είναι διαθέσι­μα περισσότερο περίπλοκα μέσα, με συνδρομές επικαιροποίησης λογισμικού, που μπορούν να αποσβεστούν γρήγορα, όταν η υπηρεσία προσφέρεται σε εμπο­ρική βάση. Τα κέρδη είναι αξιοσημείω­τα, καθώς η τεχνητή αύξηση της οικονο­μικής αξίας του οχήματος – ανάλογα με την κατηγορία του – κινείται κατά μέσο όρο μεταξύ 2.000 και 5.000 ευρώ.

Υπάρχει επίσης μια άνιση κατανομή της πιθανότητας αγοράς αυτοκινήτου με παραποίηση των δεδομένων μετρητή δι­ανυθέντων χιλιομέτρων, τόσο από γεω­γραφική όσο και από κοινωνική άποψη. Στις χώρες της ΕΕ, τα προβλήματα που συνδέονται με την παραποίηση των δε­δομένων μετρητή διανυθέντων χιλιομέ­τρων αναφέρονται συχνότερα από ό,τι σε άλλα κράτη μέλη. Η παραποίηση των δεδομένων των μετρητών διανυθέντων χιλιομέτρων πλήττει επίσης δυσανάλο­γα τις κοινωνικές ομάδες με χαμηλό δι­αθέσιμο εισόδημα.

Εκτός από τις οικονομικές συνέπειες, υπάρχουν σοβαρές αρνητικές συνέπει­ες και στην οδική ασφάλεια. Λόγω της εσφαλμένης καταγραφής διανυθέντων χιλιόμετρων, ο ιδιοκτήτης του αυτοκινή­του θα ακολουθήσει εσφαλμένο σχέδιο συντήρησης και ελέγχου, που με τη σει­ρά του μπορεί να οδηγήσει σε καθυστε­ρημένη ή εσφαλμένη αντικατάσταση εξαρτημάτων και κατασκευαστικών στοι­χείων. Η πρόωρη φθορά οδηγεί σε αύ­ξηση των αναγκών συντήρησης και επι­σκευής και λόγω των απρόβλεπτων δα­πανών -τις οποίες πολλοί άνθρωποι δεν είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν-στην κυκλοφορία λιγότερο ασφαλών οχημάτων στους δρόμους.

Επιπλέον, οι περιβαλλοντικές επιδό­σεις των εν λόγω οχημάτων είναι χειρό­τερες από ό, τι αναμενόταν και οι εκπο­μπές ρύπων αυξάνονται. Συνεπώς, τα αυτοκίνητα με παραποιημένα τα δεδο­μένα των μετρητών διανυθέντων χιλιο­μέτρων μπορεί απροσδόκητα να μην πε­ράσουν τις δοκιμές εκπομπών ρύπων κατά τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο. Άλ­λες συνέπειες της παραποίησης μπορεί επίσης να επηρεάσουν τους κατασκευ­αστές. Πράγματι, ο κανονισμός 715/2007 καθορίζει απαιτήσεις για τη διάρκεια ζωής των διατάξεων ελέγχου της ρύπανσης ωστόσο, ένα αυτοκίνητο το οποίο συμμορφώνεται στην πραγμα­τικότητα με τον κανονισμό, με παραποί­ηση των δεδομένων του μετρητή διανυ­θέντων χιλιομέτρων μπορεί να παρου­σιάζει μειωμένες ικανότητες ελέγχου των εκπομπών και κατά συνέπεια, να έχει αρνητική επίδραση στις επιδόσεις του κατασκευαστή.
Συζήτηση για τα αντίμετρα

Λόγω του εύρους της παραποίησης των δεδομένων του μετρητή διανυθέ­ντων χιλιομέτρων και των αρνητικών της επιπτώσεων στην οδική ασφάλεια, στο περιβάλλον, την οικονομία και τους κατα­ναλωτές, ορισμένα κράτη μέλη ασχολή­θηκαν με το πρόβλημα και θέσπισαν μέ­τρα για την αντιμετώπισή της. Στόχος εί­ναι η δημιουργία νομικών, τεχνικών και επιχειρησιακών εμποδίων προκειμένου η παραποίηση να γίνει είτε αδύνατη είτε τόσο χρονοβόρα, πολύπλοκη και δαπα­νηρή ώστε να μην είναι πλέον επικερδής.

Το Βέλγιο και οι Κάτω Χώρες έχουν θεσπίσει συστήματα βάσεων δεδομέ­νων που αποθηκεύουν καταγραφές δι­ανυθέντων χιλιομέτρων από ΠΤΕ και επισκέψεις σε συνεργεία για συντήρη­ση και έλεγχο. Ως αποτέλεσμα, ο αριθ­μός των αυτοκινήτων με παραποιημέ­να τα δεδομένα των μετρητών διανυ­θέντων χιλιομέτρων μειώθηκε σημα­ντικά και το φαινόμενο έχει σχεδόν εξαφανιστεί. Ωστόσο, αυτό ισχύει μό­νο για τις εσωτερικές πωλήσεις μετα­χειρισμένων αυτοκινήτων. Ο αριθμός όμως των αυτοκινήτων με παραποιη­μένα τα δεδομένα των μετρητών πα­ραμένει σταθερός στις διασυνοριακές πωλήσεις. Προκειμένου να έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα στο διασυνοριακό εμπόριο, τρία στοιχεία είναι καθοριστι­κής σημασίας: πρέπει να συλλέγονται δεδομένα, τα δεδομένα αυτά πρέπει να είναι ορθά και πρέπει να είναι δυνατή η διασυνοριακή πρόσβαση σε αυτά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μια ευ­ρωπαϊκή βάση δεδομένων θα μπορούσε να συμβάλει στη συλλογή δεδομένων με ομοιόμορφο τρόπο, κάνοντας έτσι δυνατή τη διασυνοριακή ανταλλαγή τους. Η χρή­ση ως βάσης των υπαρχουσών δομών όπως το EUCARIS (το ευρωπαϊκό σύστη­μα πληροφοριών για τα αυτοκίνητα και τις άδειες οδήγησης) θα ήταν μια αποδοτική ως προς το κόστος προσέγγιση.  Δεδομένου ότι στις βάσεις δεδομέ­νων αποθηκεύονται μόνο τα διανυθέντα χιλιόμετρα από την πρώτη καταγραφή και μετά – η οποία, στη χειρότερη πε­ρίπτωση, γίνεται στον πρώτο ΠΤΕ (Πε­ριοδικός Τεχνικός Έλεγχος) μετά από τέσσερα έτη – τα δεδομένα του μετρη­τή θα μπορούσαν να παραποιηθούν πριν από την ημερομηνία αυτή. Κατά συνέπεια, ο εσφαλμένος αριθμός δια­νυθέντων χιλιομέτρων θα καταγράφε­ται επισήμως και, ως εκ τούτου, θα «νομιμοποιείται». Προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος αυτός, πολλοί ενδιαφερόμενοι υποστηρί­ζουν μια λύση εντός του οχήματος. Συγκε­κριμένα μέρη των μονάδων ηλεκτρονικού ελέγχου (ΜΗΕ) του οχήματος έχουν επί­πεδο ασφάλειας υψηλότερο απ’ ό,τι άλλα μέρη ή προστατεύονται ειδικά από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση. Οι λεγόμε­νες «ενότητες ασφάλειας λογισμικού» εί­ναι ήδη εν χρήσει για το σκοπό αυτόν και, κατά την άποψη διαφόρων παραγόντων, αποτελούν μια φθηνή και αποτελεσματική λύση που θα πρέπει να εφαρμόσουν οι κα­τασκευαστές. Θα ήταν μια λύση για να τε­θεί ήδη εξαρχής ένα πρόσθετο εμπόδιο στην παραποίηση. 
Προτεινόμενες λύσεις

Το πρόβλημα της παραποίησης των δεδομένων του μετρητή διανυθέντων χι­λιομέτρων θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με μια πολυεπίπεδη προσέγγιση. Το να επιβληθεί στους κατασκευαστές να εξα­σφαλίσουν ειδικά τον μετρητή κατά της παραποίησης είναι ένα πρώτο βήμα ώστε να προστατευτούν καλύτερα όλα τα νέα αυτοκίνητα που εισέρχονται στην αγορά. Η δημιουργία μιας ευρωπαϊκής βάσης δεδομένων θα καλύπτει όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν καθώς και όλα τα αυτοκίνητα του μέλλοντος.

Με μια ματιά στην τεχνολογική πρόοδο, τόσο στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχα­νίας όσο και σε εκείνον της πληροφορι­κής, δείχνει ότι ο συνδυασμός των συνδε­δεμένων αυτοκινήτων και της τεχνολογί­ας blockchain μπορεί να αποτελέσει μα­κροπρόθεσμη λύση. Τα συνδεδεμένα αυ­τοκίνητα είναι ήδη στους ευρωπαϊκούς δρόμους και ο αριθμός τους θα αυξηθεί περαιτέρω. Οι κατασκευαστές αρχικού εξοπλισμού λαμβάνουν ήδη σύνολα δεδο­μένων από τα οχήματα αυτά, μεταξύ άλ­λων και τον τρέχοντα αριθμό διανυθέντων χιλιομέτρων. Ως εκ τούτου, τα σχετικά δε­δομένα και η τεχνολογία αυτόματης διαβί­βασής τους είναι ήδη σε χρήση.

Αντί της αποστολής των εν λόγω δε­δομένων σε μια κλασσική βάση δεδομέ­νων, όπου η τροποποίηση και η διαγρα­φή τους δεν μπορεί να αποκλεισθεί, μια τεχνολογία blockchain θα μπορούσε να αποτελέσει μια σίγουρη, ασφαλή και οι­κονομικά αποδοτική εναλλακτική λύση. Οι εφαρμογές blockchain είναι σχεδια­σμένες ώστε να είναι ανθεκτικές στην τροποποίηση των δεδομένων. Μακρο­πρόθεσμα, η αυτοματοποιημένη διαβί­βαση δεδομένων του μετρητή διανυθέ­ντων χιλιομέτρων σε μια ευρωπαϊκή blockchain θα μπορούσε να θέσει τέρ­μα στην παραποίηση των δεδομένων των μετρητών αυτών.
 

Πηγή: https://infoservice.com.gr/auto/i-ee-vazi-telos-sto-piragma-tou-chiliometriti/

Σχετικά άρθρα

ΣΕΕΑΕ Τελεσίγραφο Κομισιόν στην Ελλάδα για τα αυτοκίνητα -Τι θα αλλάξει; ΣΕΕΑΕ ΕΕ: Στο «σκαμνί» η Ελλάδα για τη φορολογία στα αυτοκίνητα! ΣΕΕΑΕ Αποκάλυψη: Νέα πρόστιμα έρχονται από την Κομισιόν! ΣΕΕΑΕ Νέα πρόστιμα-μαμούθ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! ΣΕΕΑΕ Επιβεβαίωση Newsauto για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! ΣΕΕΑΕ Γλιτώνουν το χαράτσι οι έμποροι εισαγόμενων ΙΧ και φορτηγών! ΣΕΕΑΕ Ξαναλλάζουν όλα στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! ΣΕΕΑΕ Πανάκριβα τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα! ΣΕΕΑΕ Χάος στις εισαγωγές μεταχειρισμένων ΙΧ και φορτηγών! Τι άλλαξε; ΣΕΕΑΕ ΣΕΕΑΕ | Στοχοποίηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ΣΕΕΑΕ ΣΕΕΑΕ: Το κράτος θέλει μονοπώλιο μόνο με μεγάλες εισαγωγικές! ΣΕΕΑΕ Ανακοίνωση του ΣΕΕΑΕ σχετικά με τη λειτουργία του Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων