«Φρένο» στους μεθυσμένους οδηγούς επιχειρεί να βάλει η ΕΕ
Της Μαρίας Μόσχου
mariam@movenews.gr
Συσκευή που εγκαθίσταται στο όχημα και δεν ξεκινά αν εντοπίσει αυξημένη ποσότητα αλκοόλ στην αναπνοή αναμένεται να γίνει σύντομα υποχρεωτική από την ΕΕ στα Δ.Χ φορτηγά και ΙΧ.
Η εγκατάσταση του συστήματος εντοπισμού μέθης με το οποίο θα «κλειδώνει» το όχημα και δεν θα επιτρέπει στον οδηγό να το μετακινήσει αναμένεται να προβλεφθεί σύντομα σε οδηγία της ΕΕ. Στόχος να μειωθούν τα ατυχήματα που προκαλούνται από μεθυσμένους οδηγούς και να αποφευχθούν συμβάντα όπως αυτό στην χώρα μας πριν από λίγες ημέρες, που κόστισε τη ζωή σε δύο ανθρώπους όταν οδηγός νταλίκας, υπό την επήρεια αλκοόλ, στην εθνική οδό έχασε τον έλεγχο και μπήκε στο αντίθετο ρεύμα.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) προτείνει να εγκατασταθεί το σύστημα Intelock υποχρεωτικά στους οδηγούς επαγγελματικών οχημάτων αλλά και στους καθ’ εξακολούθηση παραβάτες, πρόταση που αναμένεται να γίνει δεκτή τις επόμενες ημέρες, στην ανασκόπηση της νομοθεσίας για την ασφάλεια των οχημάτων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (EC).
Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό σύστημα, το οποίο δεν επιτρέπει στο όχημα να ξεκινήσει εάν ο οδηγός βρεθεί να έχει καταναλώσει αλκοόλ, μετά από σχετικό έλεγχο ανίχνευσης αλκοόλ μέσω εκπνεόμενου αέρα.
Ειδικότερα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) κάνει δύο βασικές συστάσεις μέσα από μία έκθεση που εξετάζει τους τρόπους μείωσης του αριθμού των θανάτων που συνεχίζουν να προκαλούνται από την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ στην Ευρωπαϊκή Ένωση κάθε χρόνο:
Η ΕΕ θα πρέπει να απαιτήσει την εγκατάσταση του συστήματος Interlock σε όλα τα καινούργια επαγγελματικά οχήματα
Ανάλογη απαίτηση να υπάρξει και σε αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται από οδηγούς που επανειλημμένα παραβαίνουν το νόμο και οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ.
Με βάση μία νέα έκθεση, περισσότεροι από 5.000 θάνατοι στην Ευρώπη εξακολουθούν να προκαλούνται από την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ σε ετήσια βάση.
Ήδη η γαλλική κυβέρνηση με δέσμη μέτρων αποφάσισε ότι όλοι οι οδηγοί-παραβάτες που επανειλημμένα οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, θα είναι υποχρεωμένοι να εγκαταστήσουν στο αυτοκίνητό τους το σύστημα Interlock. Όλα τα λεωφορεία στη Γαλλία είναι υποχρεωμένα να έχουν ήδη εγκατεστημένες τις συσκευές αυτές.
Το Σεπτέμβριο του περασμένου έτους, η Αυστρία ξεκίνησε ένα εθνικό πρόγραμμα αποκατάστασης για τους οδηγούς υπό την επήρεια αλκοόλ, το οποίο τους προσφέρει τη δυνατότητα να γυρίσουν ξανά πίσω στο τιμόνι πριν λήξει γι’ αυτούς η απαγόρευση οδήγησης, εφόσον εγκαταστήσουν ένα σύστημα Interlock στο αυτοκίνητό τους.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Σουηδίας που πλέον περισσότερα από 5000 οχήματα είναι εξοπλισμένα με το σύστημα Interlock και από το 2012 έχει προτείνει όλα τα καινούρια αυτοκίνητα να έχουνε εγκατεστημένο το Interlock.
Το Βέλγιο, η Δανία, η Φινλανδία, οι Κάτω Χώρες και η Πολωνία έχουν εισαγάγει παρόμοια προγράμματα όπως και η πλειονότητα των ΗΠΑ. Το Συμβούλιο αναφέρει ότι τα προγράμματα αυτά αποδείχτηκαν στην πράξη ως μερικά από τα πιο αποτελεσματικά μέτρα για την αντιμετώπιση της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, και θα πρέπει να επεκταθούν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η έκθεση επισημαίνει επίσης την πρόοδο που σημείωσαν οι χώρες της ΕΕ, όπως η Εσθονία, η Λετονία και η Δανία, όπου οι θάνατοι που οφείλονται στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ μειώνονται ταχύτερα από άλλους θανάτους στο δρόμο. Στην Εσθονία, οι θάνατοι από οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ μειώθηκαν κατά 90% την τελευταία δεκαετία, εν μέρει λόγω των περισσότερων αλκοτέστ στους δρόμους της ΕΕ, καθώς και την εισήγηση της μηδενικής ανοχής (0,2 g / l) όριο περιεκτικότητας σε αλκοόλ αίματος (BAC) για όλους τους οδηγούς.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία ΕΤSC που παρουσιάστηκαν τον Φεβρουάριο του 2018, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι η 4η αιτία θανάτου στην ΕΕ.
Το 25% των ατυχημάτων που συμβαίνουν στον δρόμο οφείλονται στο ότι ο οδηγός ήταν υπό την επήρεια αλκοόλ.
Τι είναι το INTERLOCK
Το INTERLOCK είναι μια συσκευή ανάλυσης αναπνοής με κλείδωμα κινητήρα σε περίπτωση μέθης, η οποία εμποδίζει το άτομο που βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ να θέσει σε λειτουργία το όχημα.
Πως λειτουργεί
Πριν την εκκίνηση του οχήματος, ο οδηγός εκπνέει σε ένα επιστόμιο της συσκευής και εάν η συγκέντρωση αλκοόλης που προκύπτει είναι μεγαλύτερη από τα επιτρεπτά όρια η συσκευή εμποδίζει την εκκίνηση του κινητήρα.
Ελλάδα
Στην Ελλάδα το σύστημα έχει ήδη εγκατασταθεί από ορισμένες ιδιωτικές εταιρείες σε επαγγελματικά οχήματα από την εταιρεία Dräger, θυγατρική της γερμανικής ομώνυμης εταιρείας.
«Στην πιο δύσκολη οικονομική συγκυρία για την χώρα μας, η Dräger τόλμησε και επένδυσε και συνεχίζει να επενδύει στην Ελλάδα, μένοντας πιστή από το 1889 στην κατευθυντήρια αρχή της «Τεχνολογία για τη Ζωή» παρέχοντας άμεση πρόσβαση στην τεχνογνωσία του Ομίλου Dräger και για τους Έλληνες χρήστες των προϊόντων μας», αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος κ. Μανώλης Σιδηρουργός.
Η Dräger δραστηριοποιείται στον τομέα των Ιατρικών Μηχανημάτων και στον τομέα της Τεχνικής Ασφάλειας αναπτύσσοντας πρωτοποριακές συσκευές και λύσεις.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=BmBs-1MsNxw
Πηγή: https://www.movenews.gr/freno-stous-meuysmenous-odhgous-epixeirei-na-balei-h-ee/