Φόροι-σοκ στα εταιρικά Mercedes και BMW – Οι χρήστες απαιτούν να τα επιστρέψουν

 

 

Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@movenews.gr
 

«Φόρμουλα» επιστροφής των πολυτελών μοντέλων από τις Mercedes-Benz αλλά και BMW αναζητούν χιλιάδες χρήστες εταιρικών αυτοκινήτων καθώς η υψηλή φορολογία επηρεάζει αρνητικά τα εισοδήματά τους.
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του movenews.gr οι γερμανικές θυγατρικές εταιρείες τα τελευταία χρόνια έχουν επιδοθεί σε ένα απίστευτο μπαράζ προσφορών που αφορούν εταιρικά αυτοκίνητα με σκοπό να αυξήσουν τις πωλήσεις τους στην ελληνική αγορά.
Αποτέλεσμα των παραπάνω πρακτικών ήταν να αποκτήσουν χιλιάδες πολυτελή γερμανικά μοντέλα για τους υπαλλήλους τους πάρα πολλές πολυεθνικές εταιρείες τα οποία σε πάρα πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιούνταν από πωλητές!
Ωστόσο η πολυεθνική που ήταν και ο βασικός εκμισθωτής των πολυτελών μοντέλων ήταν απολύτως κερδισμένη από την απόκτηση των A-Class, Bmw σειρά 1 και άλλα μοντέλα καθώς το μηνιαίο μίσθωμά τους ήταν χαμηλότερο από ένα Ford Focus ή από ένα VW Golf ή ακόμα και από ένα Toyota Auris!
Οι υπάλληλοι των πολυεθνικών με ιδιαίτερη χαρά απέκτησαν τα πολυτελή γερμανικά μοντέλα αλλά με το νέο φορολογικό νόμο που ισχύει από τον Δεκέμβριο του 2016 αντιλήφθηκαν πως τα υπερπολυτελή μοντέλα αποτελούν «βαρίδι» στις φορολογικές τους δηλώσεις και αναγκάζονται να αυξάνουν «πλασματικά» το εισόδημά τους κατά τουλάχιστον 2.000 ευρώ για ένα πετρελαιοκίνητο A-Class και πάνω από 3.500 ευρώ για ένα πετρελαιοκίνητο BMW X1  με αποτέλεσμα να αλλάζουν πάρα πολλοί φορολογική κλίμακα και να καταβάλουν στην Εφορία υπέρογκα ποσά κατά την εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος!
Ειδικότερα η ετήσια επιβάρυνση για μία Mercedes-Benz A-Class 180 ανέρχεται σε 2.624 ευρώ για τους χρήστες της!
Αντίστοιχα η ετήσια επιβάρυνση για τους χρήστες μιας BMW σειράς 1 ανέρχεται σε 2.679 ευρώ!
Στα ακριβότερα μοντέλα τα ποσά αυξάνονται υπερβολικά και χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως για μια Mercedes-Benz E-Class με Αξία Λιανικής προ Φόρων 37.453 ευρώ ο χρήστης θα επιβαρυνθεί με ετήσιο εισόδημα 8.239 ευρώ!
Αντίστοιχα για μία BMW 520i με Αξία Λιανικής προ Φόρων 42.870 ο χρήστης θα επιβαρυνθεί με ετήσιο εισόδημα 9.431 ευρώ!
Ήδη χιλιάδες χρήστες έχουν αποστείλει αιτήματα προς τις εταιρείες χρονομίσθωσης για αλλαγή των πολυτελών Mercedes και BMW που έχουν στην κατοχή τους και χρησιμοποιούν ως εταιρικά αυτοκίνητα με άλλα μοντέλα που έχουν χαμηλότερη Αξία Λιανικής προ Φόρων ώστε να περιορίσουν το ποσό που προστίθεται στην φορολογική τους δήλωση (ως παροχή σε είδος) με αποτέλεσμα να πληρώνουν υπέρογκα ποσά.
Σχεδόν όλες οι εταιρείες χρονομίσθωσης αναγνωρίζουν το πρόβλημα που έχει προκύψει και προσπαθούν να δώσουν λύση στα χιλιάδες αιτήματα που έχουν προκύψει ώστε από τη μία μεριά να ικανοποιήσουν τους πελάτες τους και από την άλλη μεριά να αυξήσουν την κερδοφορία τους.
Η φορολογία στα εταιρικά αυτοκίνητα
Η απόφαση(ΠΟΛ 1045/2017), που εκδόθηκε το Μάρτιο του 2017 με βάση τη διάταξη που ψηφίστηκε (ν.4446/2016 αρ. 99) το Δεκέμβριο του προηγούμενου έτους, βρίσκεται σε ισχύ και αφορά εργαζόμενους καθώς και μετόχους – εταίρους εταιρειών οι οποίοι παίρνουν εταιρικά αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με την απόφαση:
Ο τρόπος υπολογισμού της αξίας της παροχής σε είδος,  υπολογίζεται ως ποσοστό της Λιανικής Τιμής προ Φόρων (ΛΤΠΦ) του οχήματος που παρέχεται.
Πιο συγκεκριμένα, η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, υπολογίζεται ως ποσοστό της ΛΤΠΦ του οχήματος με βάση την κλίμακα που ορίζει η απόφαση-διάταξη.
Ποια είναι  η Λιανική Τιμή προ Φόρων
Είναι η τιμή που προκύπτει από τους υποβαλλόμενους τιμοκαταλόγους στην Αρμόδια Τελωνειακή Αρχή από τους επίσημους αντιπροσώπους/διανομείς αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένης και της αξίας του προαιρετικού (EXTRA) εξοπλισμού, προ Φ.Π.Α. και τέλους ταξινόμησης και αναγράφεται στη «Βεβαίωση Ανώτατης προτεινόμενης Λιανικής Τιμής προ Φόρων» που χορηγείται σχετικά από τους τελευταίους.
Σε περίπτωση που ο επίσημος αντιπρόσωπος/διανομέας δεν δύναται να χορηγήσει τη σχετική βεβαίωση, η ΛΤΠΦ λαμβάνεται εναλλακτικά από την αναγραφόμενη στα οικεία παραστατικά πώλησης αξία, προ Φ.Π.Α. και τέλους ταξινόμησης, μη συνυπολογιζομένων τυχόν εκπτώσεων που έχουν χορηγηθεί.
Κλίμακα υπολογισμού:
Η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος υπολογίζεται ως ποσοστό στο σύνολο της ΛΤΠΦ και όχι κλιμακωτά, ξεκινώντας από το πρώτο κλιμάκιο με ΛΤΠΦ οχήματος έως 12.000 ευρώ και καταλήγοντας στην ανώτερη κλίμακα με ΛΤΠΦ άνω των 25.001 ευρώ.
Σε περίπτωση χρήσης εταιρικού οχήματος για χρονικό διάστημα μικρότερο του έτους (νέα πρόσληψη, αποχώρηση εργαζόμενου κτλ.), η αξία της παροχής υπολογίζεται αναλογικά με το χρονικό διάστημα (μήνες) χρησιμοποίησής της. Η διάρκεια χρήσης εταιρικού οχήματος από εργαζόμενο για διάστημα άνω των 15 ημερολογιακών ημερών λογίζεται ως μήνας.
Παραδείγματα
Ένα όχημα έχει ΛΤΠΦ 15.000 ευρώ και παραχωρήθηκε η χρήση του σε έναν υπάλληλο/εταίρο/μέτοχο για 3 μήνες (π.χ. λόγω πρόσληψης μέσα στο έτος), τότε το ποσό της παροχής σε είδος που θα προσμετρηθεί στις αποδοχές του από μισθωτή εργασία σε ετήσια βάση, προσδιορίζεται με βάση την κλίμακα ως εξής: 15.000*7% = 1.050 ευρώ και επειδή η χρήση αφορά 3 μήνες είναι 1.050*3/12 = 262,50 ευρώ.
Το ποσοστό της Λιανικής Τιμής προ Φόρων δεν επιμερίζεται σε περισσότερα του ενός πρόσωπα.
Ένα όχημα έχει ΛΤΠΦ 20.000 ευρώ με έτος πρώτης κυκλοφορίας διεθνώς το 2013. Τότε η αξία της παροχής σε είδος θα είναι 20.000*14%= 2.800 ευρώ. Η αξία αυτή μειώνεται κατά 10% (για τρία έτη κυκλοφορίας συμπληρωμένα), δηλαδή η ετήσια παροχή σε είδος θα είναι τελικά 2.520 ευρώ (2.800*10% = 280 ευρώ, 2.800-280= 2.520 ευρώ), η οποία θα προσαυξήσει τις ετήσιες αποδοχές του φορολογικού έτους 2016, για τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος που θα υποβληθεί το 2017.
Εξαιρέσεις
Εξαιρούνται τα οχήματα που παραχωρούνται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς και έχουν Λιανική Τιμή προ Φόρων έως 12.000 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να συντρέχουν ταυτόχρονα και οι δύο προϋποθέσεις για να ισχύει η εξαίρεση.
Διευκρινίζεται ότι η χρήση ενός οχήματος για επαγγελματικούς σκοπούς αφορά τις περιπτώσεις:
α) Τα οχήματα, τα οποία παρέχουν οι επιχειρήσεις σε συγκεκριμένους πωλητές, τεχνικούς και λοιπούς εργαζομένους, των οποίων η εργασία απαιτεί συχνή μετακίνηση εκτός των εγκαταστάσεων του εργοδότη (tool cars) και χρησιμοποιούνται για την επιχειρηματική δραστηριότητα του εργοδότη, ανεξάρτητα αν τα οχήματα αυτά μπορεί να χρησιμοποιούνται από τον δικαιούχο και εκτός του ωραρίου εργασίας τους. Αντιθέτως, καταλαμβάνεται και αποτελεί παροχή σε είδος η κατά τα ανωτέρω προσδιοριζόμενη αγοραία αξία των οχημάτων που παρέχονται στους εργαζόμενους λόγω της θέσης τους (π.χ. σε διευθυντές και επιθεωρητές πωλήσεων, τεχνικούς διευθυντές και λοιπά στελέχη),
β) Τα οχήματα δοκιμών (test-drive), που διαθέτουν οι επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων,
γ) Τα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (π.χ. mini-bus),
δ) Τα οχήματα που χρησιμοποιούν επιχειρήσεις (π.χ. ξενοδοχειακές επιχειρήσεις) για μεταφορά καλεσμένων ή πελατών τους,
ε) Τα οχήματα τα οποία διαθέτουν οι επιχειρήσεις επισκευής και συντήρησης (service) οχημάτων προσωρινά σε αντικατάσταση των επισκευαζόμενων,
στ) Τα οχήματα ιδιωτικής χρήσης που χρησιμοποιούνται από τις αεροπορικές εταιρείες και τις επιχειρήσεις διαχείρισης αεροδρομίων για την εξυπηρέτηση των αεροσκαφών και των επιβατών τους (αυτοκίνητα πίστας) καθώς και για την μεταφορά VIPS ή προσωπικού,
Συνεπώς, αν ένα όχημα των παραπάνω περιπτώσεων , έχει παραχωρηθεί για χρήση σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο επιχείρησης αλλά έχει ΛΤΠΦ άνω των 12.000 ευρώ, τότε δεν θα υφίσταται καμία απαλλαγή.
Για παράδειγμα, ένα όχημα με ΛΤΠΦ 15.000 που έχει δοθεί σε πωλητή μιας επιχείρησης θα αποτελεί παροχή σε είδος για το σύνολο της αξίας του (η οποία θα προσδιοριστεί με βάση την κλίμακα ως εξής: 15.000*7% = 1.050 ευρώ), ενώ ένα όχημα με ΛΤΠΦ 11.999 ευρώ που έχει δοθεί επίσης για επαγγελματικούς σκοπούς, δεν θα αποτελέσει παροχή σε είδος.
Οι συντελεστές υπολογισμού καθώς και οι μειωτικοί συντελεστές είναι: 
Η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, υπολογίζεται ως ποσοστό της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) του οχήματος ως εξής:
α) για ΛΤΠΦ από 0 έως 12.000 ευρώ ως ποσοστό τέσσερα τοις εκατό (4%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
β) για ΛΤΠΦ από 12.001 έως 17.000 ευρώ ως ποσοστό επτά τοις εκατό (7%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
γ) για ΛΤΠΦ από 17.001 έως 20.000 ευρώ ως ποσοστό δεκατέσσερα τοις εκατό (14%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
δ) για ΛΤΠΦ από 20.001 έως 25.000 ευρώ ως ποσοστό δεκαοκτώ τοις εκατό (18%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα,
ε) για ΛΤΠΦ πλέον των 25.001 ευρώ ως ποσοστό είκοσι δύο τοις εκατό (22%) της ΛΤΠΦ ως επιπλέον ετήσιο εισόδημα, ανεξάρτητα αν το όχημα ανήκει στην επιχείρηση ή είναι μισθωμένο με οποιονδήποτε τρόπο στα ανωτέρω πρόσωπα.
Το ανωτέρω ποσοστό καθενός οχήματος δεν επιμερίζεται σε περισσότερα του ενός πρόσωπα.
Η αξία της παραχώρησης του οχήματος μειώνεται βάσει παλαιότητας ως εξής:

i) 0-2 έτη καμία μείωση
ii) 3-5 έτη μείωση δέκα τοις εκατό (10%)

        iii) 6-9 έτη μείωση εικοσι πέντε τοις εκατό (25%)

iv) Από 10 έτη και μετά μείωση πενήντα τοις εκατό (50%).

Οι παραπάνω διατάξεις ισχύουν και σήμερα και ως εκ τούτου θα πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψιν στο υπολογισμό της επιβάρυνσης, που αφορά στη συγκεκριμένη παροχή σε είδος σε εργαζομένους, εταίρους, μέλη Διοικητικών Συμβουλίων και μετόχους.
 
Πηγή: https://www.movenews.gr/foroi-sok-sta-etairika-mercedes-kai-bmw-oi-xrhsstes-apaitoyn-na-ta-epistrepsoyn/

Σχετικά άρθρα

ΣΕΕΑΕ Τελεσίγραφο Κομισιόν στην Ελλάδα για τα αυτοκίνητα -Τι θα αλλάξει; ΣΕΕΑΕ ΕΕ: Στο «σκαμνί» η Ελλάδα για τη φορολογία στα αυτοκίνητα! ΣΕΕΑΕ Αποκάλυψη: Νέα πρόστιμα έρχονται από την Κομισιόν! ΣΕΕΑΕ Νέα πρόστιμα-μαμούθ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! ΣΕΕΑΕ Επιβεβαίωση Newsauto για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! ΣΕΕΑΕ Γλιτώνουν το χαράτσι οι έμποροι εισαγόμενων ΙΧ και φορτηγών! ΣΕΕΑΕ Ξαναλλάζουν όλα στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ και φορτηγά! ΣΕΕΑΕ Πανάκριβα τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα! ΣΕΕΑΕ Χάος στις εισαγωγές μεταχειρισμένων ΙΧ και φορτηγών! Τι άλλαξε; ΣΕΕΑΕ ΣΕΕΑΕ | Στοχοποίηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ΣΕΕΑΕ ΣΕΕΑΕ: Το κράτος θέλει μονοπώλιο μόνο με μεγάλες εισαγωγικές! ΣΕΕΑΕ Ανακοίνωση του ΣΕΕΑΕ σχετικά με τη λειτουργία του Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων