Συνήγορος του Πολίτη, Ειδική Έκθεση



Εισαγωγή
Η παρούσα Ειδική Έκθεση εκπονήθηκε προκειμένου να παρουσιαστεί η μέχρις στιγμής συγκεντρωμένη εμπειρία του ΣτΠ επί θεμάτων τελών κυκλοφορίας και δηλώσεων ακινησίας οχημάτων.
 
Σύνοψη προτάσεων της παρούσας έκθεσης του ΣτΠ.
1. Βεβαίωση τελών κυκλοφορίας παρελθόντων ετών
Βεβαίωση των τελών κυκλοφορίας παρελθόντων ετών εντός τριετίας από το έτος στο οποίο αφορούν, μετά την πάροδο της οποίας να αποσβέννυται το δικαίωμα της Διοίκησης να προβεί σε ταμειακή βεβαίωση των τελών.
2. Πώληση αυτοκίνητου χωρίς μεταβίβαση
Οι πρώην ιδιοκτήτες πωληθέντος αλλά μη μεταβιβασθέντος οχήματος, στο όνομα των οποίων εξακολουθούν να βεβαιώνονται τα τέλη κυκλοφορίας να καταγγέλλουν στις αστυνομικές αρχές την παράλειψη του αγοραστή να μεταβιβάσει το πωληθέν όχημα και να εκδώσει άδεια κυκλοφορίας στο όνομά του κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 89 του Κ.Ο.Κ. και να παραλαμβάνουν σχετική βεβαίωση, με βάση την οποία οι οικονομικές υπηρεσίες, να κάνουν αποδεκτή δήλωση αναγκαστικής ακινησίας του πωλητή-ιδιοκτήτη, προκειμένου να διακοπεί η χρέωση αυτού με τέλη κυκλοφορίας.
3. Χαρακτηρισμός των τελών κυκλοφορίας ως «αδιαιρέτων»
Αναλογική επιβολή των τελών κυκλοφορίας ανάλογα με τους μήνες ή ενδεχομένως τα τρίμηνα κυκλοφορίας εντός του έτους.
4. Μη αποδοχή δήλωσης ακινησίας με την κατάθεση αδείας κυκλοφορίας με την ένδειξη «όχι για κυκλοφορία»
Αποδοχή των αδειών κυκλοφορίας με την ένδειξη «ΟΧΙ ΓΙΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ» και του αποδεικτικού παραλαβής των πινακίδων κυκλοφορίας, από τη Διεύθυνση Μεταφορών για την δήλωση αναγκαστικής ακινησίας.
5. Φορολογική διάκριση κατά τον υπολογισμό του ύψους τελών Κυκλοφορίας
Για οχήματα που κυκλοφόρησαν πριν την 1/11/2010 να καταβάλλονται τα τέλη με βάση τους ρύπους, μετά από σχετική δήλωσή του ιδιοκτήτη προς τη φορολογική διοίκηση, με την προϋπόθεση ότι υπάρχουν διαθέσιμα επαρκή και ασφαλή στοιχεία σε ότι αφορά στις εκπομπές CO2 αυτών.
6. Μετατροπή βενζινοκίνητων σε υγραεριοκίνητα
Η Αρχή δέχθηκε αναφορές από ιδιοκτήτες οχημάτων, οι οποίοι μετέτρεψαν τα οχήματά τους από βενζινοκίνητα σε υγραεριοκίνητα (χρήση του LPG26 ως εναλλακτικού καυσίμου). Οι αναφερόμενοι διαμαρτύρονται διότι τα οχήματα αυτά, παρότι τόσο ο έλεγχος για την χορήγηση κάρτας ελέγχου καυσαερίων αλλά και ο σχετικός έλεγχος των ΚΤΕΟ, δίνουν πολύ χαμηλές εκπομπές CO2, εν τούτοις εξακολουθούν να καταβάλλουν κανονικά τέλη κυκλοφορίας, ως απλώς βενζινοκίνητα οχήματα.
Οι προτάσεις του ΣτΠ δεν έγιναν αποδεκτές από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Σε συνέχεια της απάντησης του ΥΠΟΜΕΔΙ, το Υπουργείο Οικονομικών ανέφερε ότι, εφόσον εκ του αρμοδίου Υπουργείου είναι αδύνατος ο καθορισμός των ρύπων στην περίπτωση της εκ των υστέρων τοποθέτησης συστήματος κίνησης με LPG, δεν υπάρχει και από το ΥΠΟΙΚ δυνατότητα για διαφοροποίηση του τρόπου φορολογικής αντιμετώπισης των οχημάτων αυτών.
7. Απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας λόγω αναπηρίας
Οι ανάπηροι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με κυβισμό που υπερβαίνει αυτόν για τον οποίο δικαιούνται απαλλαγής να καταβάλουν μόνο τα τέλη κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στο ποσοστό της υπέρβασης.
8. Καθυστερήσεις στην έκδοση της βεβαίωσης ΚΕΠΑ
Επέκταση της διάταξης του νόμου 4254/14 περί αποδοχής των αιτήσεων εφόσον οι αιτούντες είχαν υποβάλει αίτημα παραπομπής στα ΚΕΠΑ και για τα επόμενα έτη μετά το 2014 καθώς και θεσμοθέτηση της απαλλαγής από το πρόστιμο εκπρόθεσμης καταβολής σε περιπτώσεις που η αρνητική απάντηση της φορολογικής αρχής εκδίδεται μετά την καταληκτική προθεσμία καταβολής των τελών.
9. Τέλη κυκλοφορίας οχημάτων τύπου jeep
Έκδοση νέου επικαιροποιημένου πίνακα από το Υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών ως προς τα χαρακτηριστικά και τα μοντέλα οχημάτων τύπου jeep και αξιοποίηση της εγκυκλίου της Γενικής Διεύθυνση Τελωνείων και Ε.Φ.Κ. του Υπουργείου Οικονομικών, σχετικά με το θέμα αυτό.
 
Για να δείτε ολόκληρη την ειδική έκθεση του ΣτΠ, παρακαλώ πατήστε  εδώ.