Πεπραγμένα 2001-2004

ΣΥΝΟΨΗ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ & ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΩΝ
 
Α.   Γ Ι Α  Τ Ι Σ    Ε Ι Σ Α Γ Ω Γ Ε Σ
 
ΜΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ TΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΜΕ ΤΙΣ C-375/95 & C-393/98

Με επιστολές προς την Κοινότητα αναφέραμε το Μάρτιο του 2002 τη μη συμπόρευση του πρόσφατα αλλαγμένου Τελωνειακού Κώδικα και των σχετικών εγκυκλίων του Υπ. Μεταφορών με τις Αποφάσεις του ΔΕΚ. Η αρμόδια υπάλληλος πήρε μεταφρασμένη από το Σύνδεσμο στα Αγγλικά την παράνομη Ελληνική Νομοθεσία και σχημάτισε νέα έκθεση παράβασης, που δήλωνε ότι η Ελληνική Κυβέρνηση συνεχίζει να παρανομεί.

Επικοινωνώντας με τον Βουλευτή κο Παπαγιαννάκη, ο Πρόεδρος του ΣΕΕΑΕ τον έπεισε να κάνει επερώτηση στο Ευρωκοινοβούλιο την περίοδο του Πάσχα 2002. Η επερώτηση συνδυάστηκε με την έκθεση της υπαλλήλου και έγινε επιστολή όχλησης περί τη Μ. Εβδομάδα προς την Κυβέρνηση, που έδινε προθεσμία για απάντηση στις 30/6/2002. Η Ελλάδα, χωρίς να τηρήσει την προθεσμία, ανέφερε ότι ετοιμάζει αλλαγή της φορολογικής Νομοθεσίας και θα καθυστερούσε τη συμμόρφωση μέχρι το Σεπτέμβριο του 2002. Και η δεύτερη προθεσμία όμως εξέπνευσε χωρίς αποτέλεσμα.

 

Επικοινωνώντας με τον τότε Πρόεδρο της ΕΣΕΕ και ευρωβουλευτή κο Φώλια τον πείσαμε να κάνει δεύτερη επερώτηση κατά τα τέλη του Οκτωβρίου στο Ευρωκοινοβούλιο, όπου ζητούσε εξηγήσεις για την καθυστέρηση. Στη δεύτερη επιστολή όχλησης, που προκάλεσε η επερώτηση στις αρχές του Νοεμβρίου, η Ελληνική Κυβέρνηση απαντώντας, ζήτησε νέα παράταση της προθεσμίας ως το Φεβρουάριο του 2003. Εν τω μεταξύ, η επιτροπή Αναφορών του Ευρωκοινοβουλίου ακροάστηκε το Μάρτιο του 2003 το Προεδρείο του ΣΕΕΑΕ στην αίθουσα του Ευρωκοινοβουλίου στην Αθήνα, όπου αυτό διαμαρτυρήθηκε για την αδικαιολόγητη παράταση ανοχής της Κοινότητας.

 

Η τρίτη προθεσμία επίσης εξέπνευσε, όχι μόνο χωρίς αποτέλεσμα αλλά με την πολύ καθυστερημένη εμφάνιση της «υποτιθέμενης» αλλαγής του Τελωνειακού Κώδικα στις αρχές Ιουνίου. Η αλλαγή που παρουσιάστηκε, πάλι δεν καταργεί τις Κοινοτικά παράνομες κλίμακες επιβολής Τέλους Ταξινόμησης. Στην ουσία, με τις ρυθμίσεις που εισάγει, συνεχίζει να παρανομεί, κάνοντας απλό θέμα «επιλογής» του κάθε ενδιαφερόμενου την οφειλόμενη μείωση φόρου στο εισαγόμενο ΙΧ από την 1/1/2004, ενώ τον καθυστερεί παραπέμποντας σε επιτροπές για αξιολόγηση του εισαγόμενου ΙΧ και τον υποχρεώνει να πληρώσει και παράβολο για να περάσει από αυτές.

 

Οι μεθοδεύσεις αυτές δεν αποτελούν συμμόρφωση με τις Αποφάσεις C-375/95 & C-393/98, αλλά είναι για πολλοστή φορά μια προκλητική παραβίασή τους, αφού δεν καταργήθηκε η παράνομη φορολόγηση του εισαγόμενου. Ο Σύνδεσμος έστειλε στην Κοινότητα μια καυστική επιστολή, όπου δηλώνει τη μη εφαρμογή των όποιων ελλιπών μέτρων και σχολιάζεται η απαράδεκτη ανοχή της Κοινότητας. Στο κείμενο αναφέρεται ότι αν συνεχιστεί η τακτική της αδικαιολόγητης ανοχής, ιδιώτες & έμποροι θα σύρουν την Ε. Ένωση στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, ζητώντας αποζημίωση από την Επιτροπή, λόγω μη περιφρούρησης των Αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Τέλος, γίνεται λόγος ύστατης πίεσης για καθορισμό δικασίμου προς επιβολή προστίμου.

 

Για την ισχύ της τροπολογίας του περασμένου Ιουνίου από τον Ιανουάριο του 2004 στάλθηκε στην Κοινότητα ανάλογη τελεσίδικη καταγγελία. Το τελικό πλαίσιο οδηγιών διαπιστώσαμε ότι παραβιάζει στον ίδιο και απαράλλαχτο βαθμό την Ευρωπαϊκή νομιμότητα, γεγονός που ανέφερε ξανά ο ΣΕΕΑΕ, θέτοντας την Ε. Επιτροπή προ των ευθυνών της. Ως Σύνδεσμος είμαστε έτοιμοι για τις τελικές κινήσεις ΜΑΤ, στηρίζοντας αγωγές ιδιωτών – θυμάτων της υπερφορολόγησης κατά Ε.Ε. & Ελληνικού Δημοσίου, ενώ έχει ήδη οριστεί η ομάδα νομικών που θα υποστηρίξουν την αγωγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ( κος Τζιώνας & Χατζημιχάλης ). Προσπάθειες του ΣΕΕΑΕ για συνδιαλλαγή με τους κυβερνητικούς παράγοντες περί συμμόρφωσης της χώρας μας με τις Αποφάσεις του ΔΕΚ, δυστυχώς, συνάντησαν την πλήρη άρνηση των αρμόδιων πολιτικών υπευθύνων & μια περιφρονητική για το ελεύθερο εμπόριο αδιαλλαξία.

 

ΕΠΑΦΕΣ ΜΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΕΙΣΑΓΩΓΩΝ

 

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου με μέλη του ΔΣ έκανε πολυάριθμες επαφές με τα στελέχη της Δ/νσης Τελωνείων προκειμένου να εξαλειφθούν τα πάμπολλα εμπόδια που έχουν δρομολογηθεί για να δυσχεράνουν τη διακίνηση του εισαγόμενου επιβατικού από την Ε.Ε. Επιλεκτικά, αναφέρουμε μερικές ημερομηνίες για να δείξουμε την επιμονή των προσπαθειών, που εν τέλει έφεραν ορισμένα μικρής έκτασης αποτελέσματα:

 

Με τον κο Λέκκα (Δ/ντή Τελωνείων) . . . . . . . . . . . . . . 21/5/2002, 24/3/2003

 

Με τους κ. Λέκκα Λυμπέρη, Καμπούρη, Χαλβατζή . . . . . . . . . . . . . . 11/6/2002

 

Με κο Μανωλόπουλο (Γ. Δ/ντή Τελωνείων & ΕΦΚ του Υπ. Οικ.) . . . . . 4/3/2002, (κατόπιν συναντήσεων με υφισταμένους του στις 28/2/2003 & με ευρύ κλιμάκιο συνεργατών του στις 17/12/2003)

Με τους κ. Μανωλόπουλο, Λέκκα, Κουνάδη, Λυμπέρη . . . . . . . . . . . 25/11/2002

 

Με τον Δ/ντή Τελωνείων Αττικής . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14/4/2003

 

Με τον Γ.Γραμματέα κ. Κανελλόπουλο 4/7/02,  22/10/02,  6/11/02,  29/5/02

 

Η ατζέντα που υπήρχε, γενικά, ήταν:

 

1) Κατάργηση των περιοριστικών μέτρων της φορολογικής αποθήκης, […που τελεσφόρησε με την έκδοση τροποποίησης του καθεστώτος των φορολογικών αποθηκών]

 

2) Ακύρωση των αναδρομικών χρεώσεων ΦΠΑ που δρομολογούσαν μαζικά τα Τελωνεία, παρά την αντίθετη προς τούτο εγκύκλιο της 6/3/2002,[…που άρχισαν να μειώνονται μετά την οργάνωση μηνύσεων στη Λάρισα   κατά των Τελωνειακών και με συνεχείς διενέξεις του κου Βασιληά με τους ιθύνοντες ].

 

3) Χορήγηση των αξιών, […που θα ολοκληρωθεί με άμεσα επερχόμενη δίωξη του προϊσταμένου της αρμόδιας υπηρεσίας υπό τον κο Τζιώνα, λόγω άρνησης εκτέλεσης εντολής εισαγγελέα και δρομολόγηση διοικητικής προσφυγής].

 

4) Προβλήματα που δημιουργήθηκαν σε Προξενεία λόγω ξαφνικής περίεργης απαίτησης για «διαπίστωση γνησιότητας της συναλλαγής», υπέρογκης χρέωσης 125 ευρώ κλπ, […που ξεπεράστηκε με ανάλογη δρομολόγηση εγγράφου από το Υπ. Εξωτερικών]

 

5) Αναγνώριση του ΣΕΕΑΕ, προκειμένου να παταχθεί η παράνομη διακίνηση […που  δεν ικανοποιείται ως πάγιο αίτημα σε κάθε έγγραφη επικοινωνία μας με τη Γ. Δ/νση Τελωνείων & ΕΦΚ & ειδικά στο έγγραφο της 24/12/2003]

 

6) Πληρωμή του Τέλους Ταξινόμησης στην πώληση, […που ικανοποιήθηκε εν μέρει, μέσω κατοχύρωσης του δικαιώματος χρήσης παρακαταθηκών από τους ανεξάρτητους εισαγωγείς]

 

7) Υπολογισμό της τεκμαρτής αξίας ως φορολογητέας για κάθε περίπτωση […που αποτελεί πάγιο αίτημα στις συζητήσεις μας, μέχρι το από 24/12/2003 έγγραφό μας]

 

8) Συμμόρφωση με τις Αποφάσεις του ΔΕΚ […που παραμένει σε χρόνια εκκρεμότητα, λόγω γνωστών επεμβάσεων διαπλεκομένων συμφερόντων στην πολιτική ηγεσία…]

 

Όλα τα παραπάνω κείμενα και τεκμηριώσεις διατίθενται στο ΙΝΤΕΡΝΕΤ site του Συνδέσμου: www.seeae.gr

 

ΠΙΕΣΗ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ 

 

Μεγάλη ήταν και η πίεση που ασκήθηκε στη Δ/νση Τεχνολογίας Οχημάτων του Υπ. Μεταφορών, προκειμένου να τηρείται η προβλεπόμενη από τον Τελωνειακό Κώδικα Κοινή Υπουργική Απόφαση, που δίνει προτεραιότητα στις τιμές των ρύπων για κατάταξη σε Οδηγία, σε αντίθεση με την παράνομη επιμονή απλών εγκυκλίων για υπαγωγή σε Οδηγία με βάση τη χρονολογία κατασκευής. Σε επαφές μας με τον Δ/ντή της Δ/νσης Τεχνολογίας Οχημάτων κο Λυμπερόπουλο, το κλιμάκιο της Δ/νσης με τους κο Λαζαρίδη & Βερόγγο επέμενε στη θέση ότι οι μετρήσεις με τους ρύπους δεν μπορούν να ληφθούν υπόψη, λόγω «…μέτρησής τους με άλλες προδιαγραφές από αυτές της Οδηγίας κατασκευής». Ο Σύνδεσμος απαντούσε και απαντά ότι η Υπουργική Απόφαση δεν κάνει λόγο για προδιαγραφές αλλά για τελικές τιμές, που επιβάλλουν ευνοϊκότερη Οδηγία από πλευράς φορολογικού συντελεστή.

 

Τη θέση αυτή την υποστηρίξαμε στις επαφές μας με τα άνω πρόσωπα στις 17/7/2002, 13/11/2002, 9/4/2003 και σε συνάντηση με το Γεν. Γραμματέα του Υπ. Μεταφορών Κωνσταντινίδη στις 14/5/2003, όπου έγινε αντιληπτή από τον ίδιο η παραβίαση της νομιμότητας. Στη συνάντηση με τον κο Κωνσταντινίδη τονίσαμε ότι είναι ανάγκη να αποσυρθεί η εγκύκλιος που έδινε προτεραιότητα στην Οδηγία της χρονολογίας κατασκευής, ενώ ο ίδιος υποσχέθηκε ότι θα ακυρώσει τις αναδρομικές ακυρώσεις των βεβαιώσεων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που εκδόθηκαν με βάση την προτεραιότητα στις τιμές ρύπων και θα βοηθούσε στον ορισμό συνάντησης με τον κο Βερελή. Η αδράνειά του Κωνσταντινίδη μέχρι στιγμής  ήταν χαρακτηριστική, παρά τις υποσχέσεις του για κινήσεις. Δεν έλειψαν οι προσπάθειες να συναντηθούμε και με τον Υπουργό Μεταφορών κο Βερελή, ο οποίος παρά το ότι παρέλαβε επιστολή μας από τον Ιανουάριο του 2003, ουδέποτε μας καταδέχτηκε.

 

Για τη συνάντηση με τον κο Υπουργό Μεταφορών, που επίμονα επιδιώξαμε, είχαμε στην ημερήσια διάταξη:

 

1) Υπαγωγή σε Οδηγία με βάση την Υπουργική Απόφαση που μιλάει για ρύπους

 

2) Αποδοχή των βεβαιώσεων του κατασκευαστή για την κατάταξη σε Οδηγία

 

3) Προτεραιότητα στους εμπόρους κατά τον ορισμό ραντεβού στα ΚΤΕΟ

 

4) Ειδική διοικητική πρόβλεψη για αποφυγή των δυσλειτουργιών στην εξυπηρέτηση λόγω καθυστέρησης στην έκδοση άδειας & πινακίδων

 

5) Κατάργηση της ευνοϊκής μεταχείρισης των Αντιπροσώπων στον καταλογισμό Τέλους Ταξινόμησης (Sprinter)

 

6) Χορήγηση εμπορικών πινακίδων, που θα διευκολύνουν τις εξαγωγές του γηρασμένου  στόλου από την Ελλάδα και την εισαγωγή επιβατικών από την παράλληλη αγορά. 

 

B.    Κ Α Ι Ν Ο Υ Ρ Ι Α

 

Οι καταγγελίες που έλαβαν οι ντήλερ το Σεπτέμβριο του 2002 στάθηκαν αφορμή να γίνει με υπόδειξη του Προέδρου τον Οκτώβριο του 2002 μια συνάντηση στο Metropolitan προκειμένου να κληθούν οι ντήλερ να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα με συσπείρωση στο Σύνδεσμο και προσεκτική αντίδραση στην ανακοίνωση καταγγελίας της Σύμβασης. Στο διάστημα αυτό ο Σύνδεσμος δημοσίευσε επανειλημμένα στο ΙΝΤΕΡΝΕΤ και στο περιοδικό AUTOCAR απαντήσεις που έδωσε η Δ/νση Ανταγωνισμού της Κοινότητας για διευκρινίσεις πάνω σε θέματα του Ευρωπαϊκού Κανονισμού.

 

Επίσης, μετά από επαφές και συνεννοήσεις με τους νομικούς του συνεργάτες, ο Σύνδεσμος κατάφερε να αποσπάσει γνωμάτευση - πιλότο για την καταχρηστικότητα των καταγγελιών σε όσες υποθέσεις αποζημιώσεων πάρουν την οδό των δικαστηρίων. Η γνωμάτευση αυτή αποτέλεσε τον κορμό της καταγγελίας Συλλογικής Δεσπόζουσας Θέσης, που κατέθεσε ο Σύνδεσμος με υπογραφή Προέδρου & Γ. Γραμματέα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού εντός του Ιουλίου 2003. Επιπλέον, χρήση της μπορεί να κάνει στην αγωγή αποζημίωσής του κάθε θιγμένος dealer.

 

Θεαματική ήταν επίσης η άρνηση του Συνδέσμου των Εισαγωγέων Αντιπροσώπων να αποδεχτούν τη διαιτησία του ΕΒΕΑ για τα θέματα συνεργασίας με τις αντιπροσωπείες, στα οποία αντιμετωπίζουμε αδιέξοδο. Το ΕΒΕΑ καταδίκασε με έγγραφη κοινοποίηση στο Σύνδεσμο τη στάση αυτή, μετά από σχετική παρέμβαση. Η άρνηση των Αντιπροσώπων να αποδεχτούν το ΕΒΕΑ ως διαιτησία έδωσε δείγματα προθέσεων, που επαληθεύτηκαν πλήρως κατά την κατοπινή παρουσίαση των γνωστών σε όλους ελεεινών κειμένων σύμβασης, όταν άρχισε η περίοδος ισχύος του Νέου Κανονισμού.

 

Επιπλέον, προκειμένου να λάβουν οι ντήλερ την πλήρη ενημέρωση για τις δυνατότητες αντίδρασης στην προβλεφθείσα βίαιη έξωσή τους από το δίκτυο και την προετοιμασία για υπογραφή νέων συμβάσεων, ο Σύνδεσμος πραγματοποίησε για τις 30/6/2003 μια μεγάλη συγκέντρωση στο Metropolitan, όπου το πάνελ των νομικών συνεργατών μας παρουσίασε λύσεις, έκανε προτάσεις και απάντησε στις ερωτήσεις όλων. Οι απαντήσεις δεν δόθηκαν μόνο προφορικά, καθώς αργότερα με υπόδειξη του Προέδρου, πέρασε το υλικό απαντήσεων και στο ΙΝΤΕΡΝΕΤ. Ακούστηκε τι αντιπροτείνει ο Σύνδεσμος στις διαπραγματεύσεις του με τους αντιπροσώπους για διατήρηση των δικτύων, παρ’ όλο που τέθηκε υπόψη των παρευρισκομένων η αληθινή πρόθεση των καταγγελιών συμβάσεων. Ακούστηκε ακόμα και η κοινή συμπαράταξη των νομικών μας κατά το χειρισμό των υποθέσεων των dealer. Επίσης, ο αρμόδιος για τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό κος Τσορακλίδης έκανε μια σύντομη παρουσίαση του Κανονισμού, επικεντρώνοντας στα σημεία που αφορούν τους ντήλερ. Ο ίδιος απάντησε σε διευκρινιστικές ερωτήσεις των παρισταμένων. Η πρόσκληση & προσέλευση του κου Τσορακλίδη πραγματοποιήθηκε με έξοδα του Συνδέσμου.

 

Εντός του Οκτωβρίου 2003, έχοντας πληροφορηθεί την έλλειψη πρόθεσης της Επιτροπής Ανταγωνισμού να αποδώσει ευθύνες στις Αντιπροσωπείες, δρομολογήθηκε έγγραφη διαμαρτυρία στο νέο Πρόεδρό της κο Ζησιμόπουλο και πραγματοποιήθηκε συνάντηση μαζί του την ίδια ημέρα που έλαβε χώρα συνάντηση Προέδρου και Αντιπροέδρου του Συνδέσμου με τον Υπουργό Ανάπτυξης κο Κουλούρη (11 Νοεμβρίου 2003). Στη συνάντηση ενημερώθηκε ο κος Κ. Κουλούρης για την καταχρηστικότητα των όρων σύμβασης που υπαγορεύονται και αναφερθήκαμε επιγραμματικά στον αρνητικό ρόλο των  Δημοσίων Υπηρεσιών όσον αφορά τη διαφύλαξη του Ελεύθερου Ανταγωνισμού.

 

Ο Υπουργός μας παρέπεμψε επί τροχάδην στον κο Ζησιμόπουλο, όπου του εκτέθηκαν τα παραπάνω με λεπτομέρειες και αποσπάσαμε την υπόσχεσή του να προβεί σε σύντομη ανταπόκριση στα παραπάνω καταγγελλόμενα. Επαφές του Γεν. Δ/ντή του ΣΕΕΑΕ με αρμόδιο Προϊστάμενο της Επιτροπής (κ. Ντάφλος) φανέρωσαν, εν τούτοις, πλήρη απροθυμία της Επιτροπής να στηλιτεύσει τα καταγγελλόμενα. Η προσπάθεια ύστατης ενεργοποίησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού υπέρ των καταπατημένων δικαίων των dealer κλιμακώθηκε με την πρόσφατη παρέμβαση  του Συνδέσμου στην ΕΣΕΕ & την αρμόδια δευτεροβάθμια συνδικαλιστική Ομοσπονδία του. Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου πρότεινε παρέμβαση της δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής του Ομοσπονδίας για λήψη γνωμοδότησης επί των κύριων σημείων καταχρηστικότητας που αναγνωρίζονται στις υπάρχουσες συμβάσεις με Αντιπροσώπους των Αυτοκινητοβιομηχανιών και επί απαράδεκτων πρακτικών των Υπηρεσιών των Υπ. Οικονομικών & Μεταφορών, όσον αφορά τη διαφύλαξη του ελεύθερου εμπορικού Ανταγωνισμού. Το αίτημα τελεί υπό άμεση διαβίβαση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.

 

Τέλος, η Καταγγελία Δεσπόζουσας Θέσης που είχε δρομολογήσει ο Σύνδεσμος το καλοκαίρι του 2003, μετά από παρέμβαση της Κοινότητας και κοινωνικών φορέων, τέθηκε εκ νέου στο τραπέζι της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η πιο άρτια υποστήριξή της κατά την παρούσα περίοδο, όπως υποβοηθήθηκε και από τη μεγαλύτερη συνεργασιμότητα των νέων χειριστών της, είναι πλέον μια πραγματικότητα. Ελπίζουμε ο σεβασμός των στελεχών της Επιτροπής Ανταγωνισμού στις αρχές του Ελεύθερου Εμπορικού Ανταγωνισμού, που είναι ο φρουρός της ευημερίας στις χώρες μέλη της Ε.Ε., να γίνει αιτία λήψης κάθε θεμιτής πρωτοβουλίας εκ μέρους τους για καταδίκη όλων των παράνομων πρακτικών που καταγγέλθηκαν, προς όφελος του υγιούς εμπορίου και του ελληνικού καταναλωτικού κοινού.