Υπόμνημα προς την Γ.Γ.Δ.Ε. του Υπουργείου Οικονομικών, κα Κ. Σαββαΐδου
ΠΡΟΣ Καλλιθέα, 19-03-2015
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Αρ. Πρωτ.: 2211
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ κα Κ. ΣΑΒΒΑΪΔΟΥ
Θέμα: Διάφορα προβλήματα του κλάδου εμπορίας μεταχειρισμένων αυτοκίνητων.
1. Απόσυρση
Είναι η 7η συνεχόμενη χρονιά που εφαρμόζεται το μέτρο της απόσυρσης του παλαιού αυτοκινήτου, για την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου.
Το μέτρο είναι καλό και το χειροκροτούμε, αλλά είναι μισό.
Πρέπει να εφαρμοστεί και στα μεταχειρισμένα οχήματα νέας τεχνολογίας εγχώρια και εισαγόμενα, που πληρούν όλες τις προδιαγραφές ρύπων τις ίδιες ακριβώς που πληρούν και τα καινούργια αυτοκίνητα.
Θεωρούμε σκάνδαλο την πριμοδότηση επιλεκτικά μόνο των καινούργιων αυτοκινήτων, ειδικά σε μια εποχή που ο Έλληνας στην συντριπτική του πλειοψηφία, αδυνατεί να αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο.
Η πολιτεία, μη επεκτείνοντας το μέτρο και στο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, τον καταδικάζει να κρατήσει το σαράβαλο αυτοκίνητό του, το οποίο και πολύ ρυπογόνο είναι και επικίνδυνο ως προς την κυκλοφορία του.
Η επέκταση του όμως, θα ενισχύσει συνολικά τον κλάδο που δοκιμάζεται όχι μόνο σήμερα, αλλά επί σειρά ετών και το έχει πληρώσει ακριβά με χιλιάδες λουκέτα, πτωχεύσεις, αυτοκτονίες κτλ.
Δεν θα πριμοδοτούνται μονόπλευρα τα συμφέροντα 10-20 μεγαλοεισαγωγέων.
Θα μειώσει τον μέσο όρο ηλικίας των οχημάτων με ότι καλό αυτό συνεπάγεται.
Θα αυξήσει τα έσοδα του κράτους από την αύξηση του τζίρου αυτών των επιχειρήσεων.
Θα συντελέσει θετικά στο εμπορικό ισοζύγιο και τέλος θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.
2. Ασφάλεια αυτοκινήτων που είναι εμπόρευμα
Είναι γνωστό πως από τις 5-4-2013 με τον νόμο 4141 ΦΕΚ Α΄81 είναι υποχρεωτική η ασφάλιση σε όλα τα αυτοκίνητα, εκτός απ’ αυτά που τελούν σε καθεστώς φορολογικής ακινησίας. Ζητάμε να εξαιρεθούμε από το μέτρο αυτό για τους εξής λόγους :
α) Είμαστε υποχρεωμένοι για κάθε όχημα που αγοράζουμε στην επιχείρησή μας προς πώληση, έστω και αν έχει πληρωμένα τα τέλη κυκλοφορίας του τρέχοντος έτους, να μεταβαίνουμε στην αρμόδια ΔOY να καταθέτουμε πινακίδες, γιατί είναι αυτονόητο ότι ουδείς δύναται να πληρώσει ασφάλεια για δεκάδες και εκατοντάδες αυτοκίνητα, τα οποία είναι εμπόρευμα και βρίσκονται στις προθήκες των καταστημάτων μας προς πώληση.
β) Απασχολούμε τους υπάλληλους μας μη παραγωγικά, για να πηγαινοέρχονται καθημερινά στις ΔOY να καταθέτουν και να άρουν τις πινακίδες αυτών των αυτοκινήτων.
γ) Απασχολούνται καθημερινά εκατοντάδες υπάλληλοι των ΔOY γι’ αυτό το καθημερινό αλισβερίσι.
Ζητάμε την απαλλαγή από το μέτρο αυτό, διότι εάν χρειασθεί να μετακινηθεί κάποιο όχημα από τις εκθέσεις μας, τοποθετούμε τις πινακίδες ΔΟΚ οι οποίες εκδίδονται από τις αρμόδιες κρατικές αρχές, πληρώνουμε τέλη κυκλοφορίας και ασφάλεια και χρησιμοποιούνται ακριβώς για να καλύψουν αυτά τα κενά.
Άρα η υποχρεωτική ασφάλιση, για τα οχήματα που είναι εμπόρευμα και βρίσκονται στα καταστήματα μας, το μόνο που εξυπηρετεί, είναι την πριμοδότηση των ασφαλιστικών εταιρειών εις βάρος ολόκληρου του κλάδου μας.
3. Ακινησία κατά την μεταβίβαση να μην πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας
Ισχύον καθεστώς. Όταν ο έμπορος αυτοκινήτων αγοράζει ένα αυτοκίνητο που βρίσκεται σε καθεστώς φορολογικής ακινησίας και το αυτοκίνητο θα εξακολουθήσει να παραμένει σε καθεστώς φορολογικής ακινησίας, θεωρούμε ότι είναι το λιγότερο παράλογο να υποχρεώνεται να πληρώσει τέλη κυκλοφορίας. Ζητάμε να πάψει να ισχύει το μέτρο γιατί πραγματικά η συνέχιση του καταργεί κάθε έννοια δικαίου.
4. Τέλη κυκλοφορίας
Το 2014 ίσχυε το καθεστώς, για όσα αυτοκίνητα ήταν σε καθεστώς φορολογικής ακινησίας, να καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας για τους υπολειπόμενους μήνες από την ημερομηνία άρσης της ακινησίας και όχι για όλο το έτος, δηλαδή και των προηγούμενων μηνών που τελούσε σε φορολογική ακινησία. Πιστεύουμε ότι το μέτρο ήταν πολύ πιο δίκαιο από αυτό που ισχύει σήμερα και σε υποχρεώνει έστω και για 1 ημέρα κυκλοφορίας να πληρώνεις για όλο το έτος.
5. Φόρος πολυτελούς διαβίωσης
Το μέτρο θα μπορούσε να αποδώσει εισπρακτικά οφέλη για την πολιτεία αν απευθυνότανε στα πραγματικά πολυτελή αυτοκίνητα και όχι με τον τρόπο που εφαρμόζεται σήμερα και το μόνο που κατάφερε να πετύχει έως τώρα ήταν, να απαξιώσει εντελώς αυτοκίνητα που όχι πολυτελή δεν είναι, αλλά έχουν μηδενική έως ελάχιστη αξία.
Ώθησε χιλιάδες κατόχους τέτοιων αυτοκινήτων να τα πουλήσουν στο εξωτερικό έναντι κυριολεκτικά πινακίου φακής, χιλιάδες συναδέλφους του κλάδου να εκποιήσουν δεκάδες χιλιάδες τέτοια αυτοκίνητα γράφοντας τεράστιες ζημιές, έως και απολύσεις εργαζομένων, λουκέτα επιχειρήσεων κτλ και τέλος οδήγησε εκατοντάδες χιλιάδες κατόχους τέτοιων οχημάτων στην εφορία για κατάθεση πινακίδων, με αποτέλεσμα αυτά τα αυτοκίνητα να σαπίζουν στα parking και η πολιτεία να έχει απολέσει εκατοντάδες εκατομμύρια EURO από αυτό το παράλογο και αποδεδειγμένα αναποτελεσματικό μέτρο.
Τα πραγματικά πολυτελή αυτοκίνητα δε αξιολογούνται ούτε κρίνονται από τα κυβικά τους. Απλά σας σημειώνουμε ότι υπάρχουν πολλά αυτοκίνητα κατω των 2.000cc που είναι πραγματικά πολυτελή και αυτοκίνητα από 2.000cc και πάνω που όχι μόνο για αυτούς που τα κατέχουν δεν δείχνουν ότι διάγουν πολυτελή βίο, αλλά έχουν φθάσει στο σημείο να μην βρίσκουν τρόπο να τα ξεφορτωθούν ούτε για ανταλλακτικά.
Είμαστε στην διάθεση σας να συνεργαστούμε για να προσδιορίσουμε εάν θέλετε να συνεχίσετε το μέτρο, να το εφαρμόσετε με ρεαλιστικές βάσεις και σωστά κριτήρια και όχι να επιβάλλει η πολιτεία αδιακρίτως χαράτσια που στο κάτω κάτω δεν αποδίδουν επειδή κάποιοι, είχαν κάποτε, κάποιες άλλες εποχές την ατυχή έμπνευση να αποκτήσουν ένα αξιοπρεπές αυτοκίνητο, για ασφαλείς υπεραστικές μετακινήσεις, να στήνονται στα 11 βήματα και να πυροβολούνται γι’ αυτή την μεγάλη τους αμαρτία.
6. ΕURO 4 – ΕURO 5 – ΕURO 6
Με το σημερινό καθεστώς που ισχύει, όταν εισαχθεί ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο από χώρα της Ε.Ε. πρέπει να πληρεί τις προδιαγραφές ρύπων που ισχύουν για τα καινούργια αυτοκίνητα, στην προκειμένη περίπτωση αυτή που ισχύει τώρα είναι η οδηγία EURO 5, για να πληρώσει μόνο τελωνείο.
Σε διαφορετική περίπτωση οι φόροι διπλασιάζονται και τριπλασιάζονται και πολλαπλασιάζονται αν πληρεί προδιαγραφές ρύπων παλαιότερων οδηγιών EURO 4 – EURO 3 κτλ.
Ζητάμε να φορολογούνται με το ίδιο καθεστώς η οδηγία που τρέχει και τουλάχιστον η προηγούμενη για τους εξής λόγους.
α) Όταν αλλάζει η οδηγία και πηγαίνουμε σε εφαρμογή νέας, επειδή δεν υπάρχει στόλος μεταχειρισμένων στις χώρες της Ε.Ε., επιβάλλοντας διπλούς φόρους κατά την εισαγωγή προηγούμενης οδηγίας, στην ουσία απαγορεύει την εισαγωγή και οδηγεί τον καταναλωτή στην λύση μόνο του καινούργιου αυτοκινήτου, προωθώντας έτσι μονοπωλιακές καταστάσεις, σε μια εποχή πολύ κακής οικονομικής κατάστασης και του στερεί την ευκαιρία να αποκτήσει εναλλακτικά ένα ασφαλές, σύγχρονο και μη ρυπογόνο αυτοκίνητο σε πολύ καλή τιμή.
β) Δεν υποστηρίζεται θετικά το εμπορικό ισοζύγιο.
γ) Βγάνει εκτός αγοράς ένας ολόκληρος κλάδος, οδηγούνται σε λουκέτο και ανεργία χιλιάδες επαγγελματίες και εργαζόμενοι.
Τέλος μην ξεχνάμε ότι σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. τα αυτοκίνητα όλων των τύπων και όλων των προδιαγραφών, μετακινούνται ελεύθερα χωρίς επιπλέον χαράτσια.
Από το παρελθόν είχαμε προσφύγει στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια για παρόμοιες περιπτώσεις και είχαμε δικαιωθεί πανηγυρικά.
Ζητάμε λοιπόν, όταν αλλάζει η οδηγία να φορολογείται τουλάχιστον και η αμέσως προηγούμενη οδηγία με τους ιδίους συντελεστές φορολόγησης της οδηγίας που τρέχει, κατά τον εκτελωνισμό του αυτοκινήτου.
7. Πινακίδες Δοκιμής
Δεν εφαρμόζεται η εγκύκλιος της Γ.Γ.Δ.Ε., με Αριθ. Πρωτ.: Δ.ΤΕΦ Β’ 1162479 ΕΞ 27-11-2014, από την Αστυνομική Δ/νση Θεσσαλονίκης.
8. Αναδρομικές χρεώσεις Τελωνείου
Θα σας υποβάλουμε εντός των ημερών ιδιαίτερο υπόμνημα που αποδεικνύει την δικαίωση μας από τα Διοικητικά Δικαστήρια, Διοικητικό Εφετείο και της Δ/νσης Περιφέρειας Τελωνείων.
9. Παραεμπόριο
Μια ανοικτή πληγή που επί 10ετίες μαστίζει τον κλάδο και την Ελληνική οικονομία συνολικά. Επειδή το θέμα είναι μεγάλο και πολύπλευρο και δεν μπορεί να λυθεί μέσα από υπομνήματα προτείνουμε μια διαρκή συνεργασία για να δούμε μαζί πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά αυτό το νοσηρό φαινόμενο.
Μετά τιμής
Εκ μέρους του Δ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΕΤΙΜΕΖΑΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΥΡΑΤΣΟΣ
Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.