Η Ελλάδα εκ νέου στο ευρωεδώλιο για τη φορολόγηση των μεταχειρισμένων Ι.Χ. / Μη σύννομος ο καθορισμός του τέλους ταξινόμησης - Στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα σύμφωνα με την Ε.Ε.
Φορολογία αυτοκινήτων: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητεί από την Ελλάδα να εφαρμόσει απόφαση του Δικαστηρίου σχετικά με τα κριτήρια απομείωσης που χρησιμοποιούνται για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων
Reference: IP/09/169 Date: 29/01/2009
HTML:
EN FR DE EL
PDF:
EN FR DE EL
DOC:
EN FR DE EL
IP/09/169
Βρυξέλλες, 29 Ιανουαρίου 2009
Φορολογία αυτοκινήτων: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητεί από την Ελλάδα να εφαρμόσει απόφαση του Δικαστηρίου σχετικά με τα κριτήρια απομείωσης που χρησιμοποιούνται για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε, αποστέλλοντας προειδοποιητική επιστολή βάσει του άρθρου 228 της συνθήκης ΕΚ, να κινήσει κατά της Ελλάδας νέα διαδικασία επί παραβάσει, όσον αφορά τη νομοθεσία της για τη φορολόγηση των αυτοκινήτων. Μολονότι υπήρξαν ορισμένες τροποποιήσεις στη νομοθεσία, όπως και μια πρόσφατη απόφαση του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, η ελληνική νομοθεσία για τη φορολόγηση των αυτοκινήτων εξακολουθεί να κάνει διακρίσεις, σε μερικές περιπτώσεις εις βάρος των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που αγοράζονται σε άλλα κράτη μέλη. Ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από την Ελλάδα να τροποποιήσει τις επίμαχες διατάξεις της νομοθεσίας της με τις οποίες προβλέπεται, κατά τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας τους, απομείωση της αξίας όσον αφορά τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που εισάγονται από άλλα κράτη μέλη. Εάν η Ελλάδα παραλείψει να συμμορφωθεί με την επίσημη προειδοποιητική επιστολή, η Επιτροπή δύναται να της απευθύνει αιτιολογημένη γνώμη προτού φέρει για δεύτερη φορά το θέμα στο Δικαστήριο με το αίτημα να της επιβληθεί χρηματική ποινή.
Το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ) έχει κατά πάγια νομολογία κρίνει ότι δεν απαγορεύεται στα κράτη μέλη να επιβάλλουν φόρο στα αυτοκίνητα οχήματα με την πρώτη ταξινόμησή τους στο οικείο κράτος μέλος, υπό την προϋπόθεση ότι ο φόρος αυτός συνάδει με τις διατάξεις του άρθρου 90 της συνθήκης ΕΚ. Τούτο σημαίνει ότι ένα κράτος μέλος οφείλει να απέχει από την επιβολή οιασδήποτε εσωτερικής φορολογίας στα προϊόντα άλλων κρατών μελών, πέραν αυτής που επιβάλλεται σε ομοειδή εγχώρια προϊόντα.
Το ΔΕΚ έχει επίσης αποφασίσει ότι το τέλος ταξινόμησης που καταβάλλεται για καινουργές όχημα αποτελεί μέρος της αγοραίας αξίας του και ότι τα κράτη μέλη πρέπει, κατά τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης, να λαμβάνουν υπόψη την τρέχουσα αξία απόσβεσης του αυτοκινήτου. (βλέπε υποθέσεις ΔΕΚ Nunes Tadeu, αριθ. C-345/93· Επιτροπή κατά Δανίας, αριθ. C-47/88· και Επιτροπή κατά Ελληνικής Δημοκρατίας, αριθ. C-375/95).
Επεξήγηση του κανόνα αυτού αποτελεί το εξής παράδειγμα: το τέλος ταξινόμησης που επιβάλλεται σε αυτοκίνητο παλαιότητας x ετών που μεταφέρεται και ταξινομείται σε κάποιο κράτος μέλος δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό του φόρου που είναι ενσωματωμένο στην εναπομένουσα αξία ομοειδούς μεταχειρισμένου αυτοκινήτου που έχει ταξινομηθεί στο εν λόγω κράτος μέλος πριν από x έτη.
Με τη απόφασή του στην υπόθεση C-74/06 της 20ής Σεπτεμβρίου 2007 το ΔΕΚ αποφάνθηκε ότι εφαρμόζοντας για τους σκοπούς προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των εισαγόμενων στην Ελλάδα από άλλα κράτη μέλη μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ένα και μόνον κριτήριο απομείωσης της αξίας (βάσει της παλαιότητας), προκειμένου του καθορισμού του τέλους ταξινόμησης, και επιτρέποντας απομείωση της αξίας η οποία δύναται, έστω και σε ορισμένες μόνον περιπτώσεις, να δημιουργεί διακρίσεις εις βάρος των εισαγόμενων από άλλα κράτη μέλη μεταχειρισμένων αυτοκινήτων παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει από το άρθρο 90 ΕΚ.
Η Ελλάδα κατήργησε, από τον Ιανουάριο του 2008, την αμφισβητούμενη στο πλαίσιο της εν λόγω απόφασης του ΔΕΚ νομοθεσία της, και όρισε με τον ν. 3634/08 νέες κλίμακες απομείωσης, επιδιώκοντας να ανταποκριθεί στα εγερθέντα με την απόφαση ζητήματα. Οι νέες κλίμακες απομείωσης λαμβάνουν υπόψη το γεγονός ότι η απόσβεση των οχημάτων δεν είναι ευθύγραμμη, προβλέπουν δε ένα επιπλέον κριτήριο βασιζόμενο στα διανυθέντα από το αυτοκίνητο χιλιόμετρα.
Η Επιτροπή θεωρεί ότι η καθιέρωση νέων κλιμάκων επιταχυνόμενης απομείωσης, όπως και ενός ακόμη κριτηρίου απομείωσης βασιζόμενου στα διανυθέντα χιλιόμετρα δεν πρόκειται να καταστήσουν το σύστημα σύμφωνο με την απόφαση του Δικαστηρίου. Το σύστημα θα είναι σύμφωνο με την απόφαση μόνον εάν εξασφαλίζει ότι το ποσό του οφειλόμενου τέλους ταξινόμησης δεν υπερβαίνει, ακόμη και ορισμένες μόνον περιπτώσεις, το ποσό του εναπομένοντος φόρου που είναι ενσωματωμένο στην αξία ομοειδών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που έχουν ήδη ταξινομηθεί εντός της χώρας. Για να επιτευχθεί αυτό, τα ποσοστά απομείωσης θα πρέπει να οριστούν σε επίπεδο όχι αντιπροσωπευτικό της μέσης απώλειας αξίας των οχημάτων, αλλά σε επίπεδο το οποίο, κατά λογική προσέγγιση, να είναι εγγύτατο προς τη μέγιστη απώλεια αξίας τέτοιων οχημάτων. Η Ελλάδα δεν έχει υποβάλει στοιχεία με τα οποία να αποδεικνύεται ότι τα ποσοστά απομείωσης έχουν πράγματι προσαρμοστεί προς τη μέγιστη απώλεια αξίας των οχημάτων.
EXPRESS.GR
Η Ελλάδα εκ νέου στο ευρωεδώλιο για τη φορολόγηση των μεταχειρισμένων Ι.Χ.
Πηγή: Express.gr 30/01/09-09:13
Nέα προδικαστική διαδικασία κατά της Ελλάδας κίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη φορολόγηση των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, εκτιμώντας ότι η ελληνική νομοθεσία εξακολουθεί να κάνει διακρίσεις. Μάλιστα, απειλεί με επιβολή προστίμου σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
Η Επιτροπή έστειλε προειδοποιητική επιστολή (πρώτο προδικαστικό στάδιο), ζητώντας από την κυβέρνηση να τροποποιήσει τις διατάξεις της νομοθεσίας για τη φορολόγηση των αυτοκινήτων με τις οποίες προβλέπεται, κατά τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας τους, απομείωση της αξίας όσον αφορά τα μεταχειρισμένα που εισάγονται από άλλα κράτη - μέλη.
Το Ευρωδικαστήριο έχει κρίνει ότι δεν απαγορεύεται στα κράτη - μέλη να επιβάλλουν φόρο στα αυτοκίνητα με την πρώτη ταξινόμησή τους στο οικείο κράτος - μέλος. Ενα κράτος - μέλος, όμως, οφείλει να απέχει από την επιβολή οιασδήποτε εσωτερικής φορολογίας στα προϊόντα άλλων κρατών - μελών, πέραν αυτής που επιβάλλεται σε ομοειδή εγχώρια προϊόντα.
Επίσης, έχει αποφασίσει ότι το τέλος ταξινόμησης που καταβάλλεται για καινουργές όχημα αποτελεί μέρος της αγοραίας αξίας του και ότι τα κράτη - μέλη πρέπει, κατά τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης, να λαμβάνουν υπόψη την τρέχουσα αξία απόσβεσης του αυτοκινήτου.
Η Ελλάδα όρισε από τον Ιανουάριο του 2008 νέες κλίμακες απομείωσης οι οποίες λαμβάνουν υπόψη το γεγονός ότι η απόσβεση των οχημάτων δεν είναι ευθύγραμμη, προβλέπουν δε ένα επιπλέον κριτήριο βασιζόμενο στα διανυθέντα από το αυτοκίνητο χιλιόμετρα.
Η Επιτροπή θεωρεί ότι η καθιέρωση νέων κλιμάκων επιταχυνόμενης απομείωσης, όπως και ενός ακόμη κριτηρίου βασιζόμενου στα διανυθέντα χιλιόμετρα δεν πρόκειται να καταστήσουν το ελληνικό σύστημα σύμφωνο με την απόφαση του Δικαστηρίου.
Η Κομισιόν έστειλε και μία αιτιολογημένη γνώμη (δεύτερο προδικαστικό στάδιο) στην Αθήνα, στην οποία κατηγορεί την Ελλάδα ότι δεν τηρεί την κοινοτική νομοθεσία, δεδομένου ότι περιορίζει την ταξινόμηση οχημάτων δημόσιας χρήσης και βυτιοφόρων ιδιωτικής χρήσης και επιβάλλει πάγια τιμολόγια μεταφορικών υπηρεσιών.
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα σύμφωνα με την Ε.Ε.
Μη σύννομος ο καθορισμός του τέλους ταξινόμησης
NAFTEMPORIKI.GR Παρασκευή, 30 Ιανουαρίου 2009 10:29
Βρυξέλλες,
Μη συμβατό με την κοινοτική νομοθεσία θεωρεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το νέο νόμο για τον καθορισμό του τέλους ταξινόμησης στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ενώ απειλεί με δεύτερη προσφυγή στο Δικαστήριο και επιβολή κοινοτικού προστίμου.
Οπως επισημαίνει η Κομισιόν μολονότι υπήρξαν ορισμένες τροποποιήσεις η ελληνική νομοθεσία για τη φορολόγηση των αυτοκινήτων εξακολουθεί να κάνει διακρίσεις, σε μερικές περιπτώσεις εις βάρος των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που αγοράζονται σε άλλα κράτη-μέλη.
Το 2007 το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αποφάνθηκε ότι εφαρμόζοντας για τους σκοπούς προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των εισαγόμενων από άλλα κράτη-μέλη μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ένα και μόνο κριτήριο απομείωσης της αξίας (βάσει της παλαιότητας), προκειμένου του καθορισμού του τέλους ταξινόμησης, η Ελλάδα παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει από το άρθρο 90 της συνθήκης.
Τον Ιανουάριο του 2008 η Ελλάδα κατήργησε την αμφισβητούμενη νομοθεσία και όρισε με το ν. 3634/08 νέες κλίμακες απομείωσης, επιδιώκοντας να ανταποκριθεί στα εγερθέντα με την απόφαση ζητήματα. Οι νέες κλίμακες απομείωσης λαμβάνουν υπόψη το γεγονός ότι η απόσβεση των οχημάτων δεν είναι ευθύγραμμη, προβλέπουν δε ένα επιπλέον κριτήριο βασιζόμενο στα διανυθέντα από το αυτοκίνητο χιλιόμετρα.
Η Επιτροπή θεωρεί ότι η καθιέρωση νέων κλιμάκων επιταχυνόμενης απομείωσης, όπως και ενός ακόμη κριτηρίου απομείωσης βασιζόμενου στα διανυθέντα χιλιόμετρα δεν πρόκειται να καταστήσουν το σύστημα σύμφωνο με την απόφαση του Δικαστηρίου.
Το σύστημα θα είναι σύμφωνο με την απόφαση μόνον εάν εξασφαλίζει ότι το ποσό του οφειλόμενου τέλους ταξινόμησης δεν υπερβαίνει, ακόμη και ορισμένες μόνον περιπτώσεις, το ποσό του εναπομένοντος φόρου που είναι ενσωματωμένο στην αξία ομοειδών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που έχουν ήδη ταξινομηθεί εντός της χώρας. Για να επιτευχθεί αυτό, τα ποσοστά απομείωσης θα πρέπει να οριστούν σε επίπεδο όχι αντιπροσωπευτικό της μέσης απώλειας αξίας των οχημάτων, αλλά σε επίπεδο το οποίο, κατά λογική προσέγγιση, να είναι εγγύτατο προς τη μέγιστη απώλεια αξίας τέτοιων οχημάτων.
Η Ελλάδα δεν έχει υποβάλει στοιχεία με τα οποία να αποδεικνύεται ότι τα ποσοστά απομείωσης έχουν πράγματι προσαρμοστεί προς τη μέγιστη απώλεια αξίας των οχημάτων, αναφέρει η Κομισιόν.
Ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από την Ελλάδα να τροποποιήσει τις επίμαχες διατάξεις της νομοθεσίας της με τις οποίες προβλέπεται, κατά τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας τους, απομείωση της αξίας όσον αφορά τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που εισάγονται από άλλα κράτη μέλη. Εάν η Ελλάδα παραλείψει να συμμορφωθεί με την επίσημη προειδοποιητική επιστολή, η Επιτροπή δύναται να της απευθύνει αιτιολογημένη γνώμη προτού φέρει για δεύτερη φορά το θέμα στο Δικαστήριο με το αίτημα να της επιβληθεί χρηματική ποινή.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΕΛΛΟΣ