Θέσεις των Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA)



Θέσεις των Ευρωπαίων  Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), σχετικά με το ερωτηματολόγιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εφαρμογή του Block Exemption.

Αυτή η μελέτη συνηγορεί στο ότι το παραδοσιακό σύστημα της επιλεκτικής και αποκλειστικής διανομής των αυτοκινήτων προσφέρει στους πελάτες απαράμιλλα οφέλη από πλευράς επιλογών, ευκολίας, κόστους και ανταγωνισμού.
Αντικρουει ανυπόστατες κατηγορίες ότι τα ‘βαλτωμενα’ δίκτυα διανομής στην ΕΕ δεν θα είναι ανταγωνιστικά. Επιδεικνύει ακόμα ότι το υπάρχον σύστημα διανομής δεν είναι ούτε η αιτία των διαφορετικών τιμών ούτε εμπόδιο στο διασυνοριακό εμπόριο.
Ευκολία: Οι πελάτες έχουν εύκολη προσπέλαση σε ένα εκτεταμένο δίκτυο από αντιπροσώπους franchise που προσφέρουν εξειδικευμένο και περιεκτικό after-sales service.

Συνολικά υπάρχουν περίπου 66.000 αντιπρόσωποι και 55.000 υπο αντιπρόσωποι στην Δυτική Ευρώπη. Η συντριπτική πλειοψηφία των αντιπροσώπων είναι μικρού ή μεσαίου μεγέθους.Το 61% των αντιπροσώπων πουλάνε λιγότερα από 150 αμάξια το έτος, μόνο 3% πουλάνε περισσότερα από 1.000 το έτος.

Ενώ όλοι οι πελάτες βρίσκουν ένα ή περισσότερους αντιπροσώπους σε λογική απόσταση από τις κατοικίες τους, σημαντικές διαφορές υφίσταται ανάμεσα στις χώρες όσον αφορά το δίκτυο και το μέγεθος του αντιπροσώπου, την δομή και πυκνότητα.
Για παράδειγμα, η Γερμανία έχει περισσότερους αντιπροσώπους από την Γαλλία, την Ιταλία και τα Η. Βασίλεια μαζί. Το Η.Βασίλειο έχει περίπου τον ίδιο αριθμό από κεντρικούς αντιπροσώπους με την Γαλλία ή την Ιταλία αλλά, σε αντίθεση με τις τελευταίες χώρες, δεν έχει σχεδόν καθόλου υπό-αντιπροσώπους.

Σε όρους πυκνότητας, το Βέλγιο έχει περίπου 160 καταστήματα για κάθε 1000 τετρ. χιλ., η Φιλανδία και η Σουηδία έχει λιγότερους από 10.
Αυτές οι διαφορές επιδεικνύουν ότι υπό ένα και μόνο  κοινό Ευρωπαϊκό Κανονισμό, κατασκευαστές και αντιπρόσωποι έχουν προσαρμόσει τις συναλλαγές τους με σκοπό να καλύψουν τις ποικίλες απαιτήσεις των πελατών όσον αφορά την αγορά, πολιτιστικα, νομικα και γεωγραφικα.

Η ύπαρξη τέτοιων διαφορών επίσης υποδηλώνει ότι η επίδραση οποιασδήποτε δυναμικής αλλαγής των Ευρωπαϊκών Κανονισμών θα διαφέρει σημαντικά από χώρα σε χώρα.
Επιλογή: Το σύστημα προμηθεύει ένα εγγυημένο δίκτυο στην αγορά για μια εντυπωσιακή ποικιλία περίπου 50 μάρκες, περίπου 250 μοντέλα και μεταξύ 2000 με 4000 εκδόσεων σε κάθε χώρα.
Ανταγωνισμός: Η Ευρωπαϊκή αγορά είναι πιθανόν η πιο ανταγωνιστική αγορά στον κόσμο. Σε αντίθεση με άλλες αγορές του κόσμου, που κυριαρχούνται μόνο από μερικούς εγχώριους κατασκευαστές. Χαρακτηρίζεται από την παρουσία ενός σχετικά υψηλού αριθμού κατασκευαστών με μια μερίδα αγοράς μεταξύ 10 και 20%.

Ενώ οι μερίδες της αγοράς εγχώριων κατασκευαστών σε παραδοσιακές κατασκευάστριες χώρες στην Ευρώπη πέφτουν ραγδαία, μη-Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυξάνουν την παρουσία τους.
Οι Κορεάτες κατασκευαστές ιδιαίτερα, έχουν καταφέρει να κατακτήσουν το 3% της αγοράς σε αφάνταστο χρόνο, καταφέρνοντας να διεισδύσουν κατά 13% στην Ελληνική αγορά.

Ο Ανταγωνισμός μεταξύ των αντιπροσώπων της ίδιας μάρκας είναι εξίσου έντονος, όπως συμπεραίνεται από τον αυξανόμενο αριθμό αγοραστών που λαμβάνουν εκπτώσεις και το αυξανόμενο επίπεδο των εκπτώσεων.
Οι franchised αντιπρόσωποι όχι μόνο δεν ανταγωνίζονται απευθείας ο ένας τον άλλο, αλλά αντιμετωπίζουν επίσης σκληρό ανταγωνισμό από ανεξάρτητους επισκευαστές και προμηθευτες service. Πράγματι, οι ανεξάρτητοι κρατάνε περισσότερο από μισό της after-sale αγοράς σε όλες τις κύριες χώρες εκτός της Γερμανίας. Με σκοπό να ανταγωνιστούν απευθείας με τους ανεξάρτητους, διάφοροι κατασκευαστές και αντιπρόσωποι, έχουν οργανώσει τις δικές τους φίρμες γρήγορου εξοπλισμού, φανοποιοίας και αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων.

Ο ανταγωνισμός επίσης προωθεί βελτιώσεις στην επάρκεια της αλυσίδας προσφοράς. Μεγάλες προσπάθειες γίνονται να αποθηκεύονται οχήματα σε περιφερειακά κέντρα διανομής και βαθμιαία να κατασκευάζονται αυτοκίνητα επί παραγγελία. Σαν αποτέλεσμα, τα αποθέματα των αντιπροσώπων έχουν 20% πτώση μεταξύ 1994 και 1997. Ταυτόχρονα, ο χρόνος αναμονής στις παραγγελίες έχει μειωθεί κατά μέσο όρο κατά 16%.

Η χρησιμοποίηση περισσότερο ευέλικτης παραγωγής και αποθηκευτικών συστημάτων συνδυασμένη με επενδύσεις στην πληροφορική, υπόσχεται ακόμα περισσότερες βελτιώσεις στο προσεχές μέλλον.
Κόστος: Έντονος ανταγωνισμός σε όλα τα επίπεδα κατασκευής και διανομής εξασφαλίζει ότι προϊόντα και υπηρεσίες προσφέρονται στους καταναλωτές σε χαμηλό κόστος. Νέα μοντέλα αυτοκινήτων, αν και συστηματικά καλύτερα εφοδιασμένα από αυτά που αντικαθιστούν, προσφέρονται συχνά σε παρόμοιες τιμές. Αυτή η τάση αύξησης καλύτερης αξίας ως προς το χρήμα αντανακλάται στο σύνολο των τιμών των αυτοκινήτων, σε πραγματικούς όρους, έχουν μειωθεί κατά 5% στην Γαλλία και κατά 3% στην Γερμανία από το 1995. Το μικρό ποσοστό κέρδους που κερδίζεται από τους αντιπροσώπους αποτελεί επίσης μαρτυρία στο χαμηλό κόστος του συστήματος.

Μελέτες γνώμης επιβεβαιώνουν την ικανοποίηση των καταναλωτών με το ισχύον διανεμητικό σύστημα και τις υπηρεσίες που προσφέρονται από τους αντιπροσώπους.
Οι τιμές των αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση δείχνουν καθαρά μια τάση προς σύγκλιση. Μέσα στην Ευρώπη οι τιμές γενικά ποικίλουν όχι παραπάνω από 15 με 20%. Διάφορες ανεξάρτητες έρευνες επιβεβαιώνουν ότι οι διαφορές τιμών είναι πολύ μεγαλύτερες σε άλλα καταναλωτικά αγαθά και υπηρεσίες παρά στα αυτοκίνητα.

Όπου υφιστανται διαφορές τιμών, αυτές μπορούν να αποδοθούν σε εξωτερικούς παράγοντες όπως διακυμάνσεις συναλλάγματος, φορολογικές ανισότητες και διαφορές στην αγοραστική δύναμη. Το συνδυασμένο αποτέλεσμα στις τιμές από μια δυναμική λίρα στο Η. Βασίλειο και η υψηλή φορολογία αυτοκινήτων σε διάφορες άλλες χώρες έρχεται στο φως με το τελευταίο report της Επιτροπής για τις τιμες των αυτοκινήτων. Ενώ οι προ-φόρων τιμές στο Η. Βασίλειο υπερβαίνουν  αυτων σε άλλες χώρες κατά 15 με 30%, Οι τιμές εμπεριέχοντες τους φόρους σε χώρες με υψηλούς φόρους είναι εξισου η ακόμα υψηλότερες από αυτές του Η.Βασιλείου.

Για να επέλθουν διασυνοριακές πωλήσεις, πρέπει να υπάρχουν σημαντικές διαφορές στις τιμές. Αυτό εξηγεί γιατί συμβαίνουν τέτοιες πωλήσεις κυρίως μεταξύ Η.Βασιλείου και άλλων χωρών των ΕΕ. Υπολογίζεται ότι οι παραδόσεις δεξιοτιμονων αυτοκινήτων σε ‘αριστεροτίμονες’ χώρες έχουν αυξηθεί κατά 300% τα τελευταία δύο χρόνια.

Όλοι οι κατασκευαστές οχημάτων έχουν εγκαταστήσει τηλεφωνική γραμμή εξυπηρέτησης, Ιστοσελίδες ή σημεία επαφής για να εξυπηρετούν πελάτες με διασυνοριακές αγορές.
Επιπλέον, αυτοί κατά διαστήματα ενημερώνουν τους αντιπροσώπους τους για την νομική κατάσταση που αφορά της διασυνοριακές πωλήσεις.

Εάν και όταν οι αντιπρόσωποι διώχνουν ξένους πελάτες, είναι πιθανόν επειδή αυτοί προτιμούν να πωλήσουν το αυτοκίνητο σε κάποιο ντόπιο πελάτη που θα έρθει πίσω για service και πιθανόν ένα άλλο αυτοκίνητο στο μέλλον.
Αυτό συμβαίνει τότε και μόνο τότε, όταν το εν λόγω αυτοκίνητο είναι σε έλλειψη.