Υπόμνημα προς τον κο Γ. Μαυραγάνη, Υφυπουργό Οικονομικών
Καλλιθέα, 27/ 09/2012 Αρ. πρωτ:2098
Προς : κον Στουρνάρα Ιωάννη
Υπουργό Οικονομικών
Υπουργείο Οικονομικών
Κύριε Υπουργέ,
Είναι γεγονός ότι για την μεγάλη πτώση της αγοράς του αυτοκινήτου ευθύνεται κατά μεγάλο ποσοστό η οικονομική κρίση. Το περίεργο όμως είναι ότι η ύφεση στην αγορά αυτοκινήτου είναι τετραπλάσια από τον μέσο όρο στη χώρα μας.
Υπάρχει εξήγηση γι αυτό;
Οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών μετατρέπουν το αυτοκίνητο από μέσο εξυπηρέτησης και ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας σε απαγορευμένο καρπό. Οι συνεχείς επιβαρύνσεις όπως φόρος πολυτελείας , τέλη κυκλοφορίας, χαράτσια τεκμήρια, πανάκριβα καύσιμα είχαν σαν αποτέλεσμα χιλιάδες λουκέτα, 40.000 χαμένες θέσεις εργασίας στον ευρύτερο χώρο και δραματική συρρίκνωση των κρατικών εσόδων από τον κλάδο. Αυτό επιδιώκαμε;
Τι πρέπει να γίνει; Απλά πράγματα
Να σταματήσει η αδικία με τα τεκμήρια και να πάψει η εκάστοτε κυβέρνηση να κυνηγάει τους φοροφυγάδες μέσω του αυτοκινήτου ζημιώνοντας ουσιαστικά την αγορά και κατ΄επέκταση τα έσοδα του κράτους.
Να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας και να πληρώνονται ανά 3μηνο όπως στο παρελθόν ούτως ώστε να μην υπάρχουν φαινόμενα όπως ,αγοράζω αυτοκίνητο στις 31/12 του απερχόμενου έτους και πληρώνω τέλη κυκλοφορίας για 2 έτη!!!! και κατάθεση πινακίδων κατά χιλιάδες κάθε τέλος του χρόνου(ήδη οι κατατεθειμένες φθάνουν τις 750.000).
Κατάργηση του φόρου πολυτελείας ο οποίος το μόνο που απέδωσε ήταν να εξαφανίσει μόνο από την αγορά μια ολόκληρη κατηγορία αυτοκινήτων που παρόλο που κατείχε το 16% της αγοράς συνεισέφερε στα έσοδα από την είσπραξη φόρων κατά 55%. Επιβάλλεται να καταργηθεί!
Κατάργηση του τέλους ταξινόμησης ή έστω την μείωση του για να δημιουργηθούν προϋποθέσεις για αύξηση εσόδων, στήριξη της επιχειρηματικότητας και νέες θέσεις εργασίας.
Παράταση τουλάχιστον έως τις 31/12/2013 του Ν.3943/2011(ΦΕΚ 66/Α) οδηγία EURO 4.
Είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι είμαστε η μοναδική εξαίρεση στην Ευρώπη όπου σε κάθε αλλαγή οδηγίας εκπομπών καυσαερίων EURO στα καινούρια αυτοκίνητα αυτομάτως τα μεταχειρισμένα εισαγωγής που ανήκουν στην έως τώρα οδηγία αλλάζουν κλίμακα συντελεστών επιβολής του τέλους ταξινόμησης με αποτέλεσμα να κρίνονται ως μη εμπορεύσιμα.
Το σύστημα επιβολής φόρων στα αυτοκίνητα πρέπει να εφαρμόζεται με τρόπο που να μην είναι αποτρεπτικός στην εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. όπως διαπίστωσε το Ευρωπαϊκό δικαστήριο στην απόφαση C-402/09 της Ρουμανίας.
Απόσυρση. Παράταση του μέτρου για τα καινούρια αυτοκίνητα και παράλληλα επέκταση του μέτρου και στα μεταχειρισμένα. Η αγορά αυτοκίνητου είναι ενιαία και αναπόσπαστη ως σώμα και επιδοτώντας μόνο μια κατηγορία οχημάτων και ειδικότερα χωρίς να υπάρχει σημαντική ωφέλεια για το κράτος (δεν παράγουμε οχήματα) δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού ανάμεσα στις λίγες εισαγωγικές εταιρείες (34) και τους υπόλοιπους χιλιάδες εμπόρους καθώς κατευθύνεται ο πελάτης αποκλειστικά στην αγορά καινούριου οχήματος.
Δημιουργούνται συνθήκες επιλεκτικού οικονομικού στραγγαλισμού, καθότι οι έχοντες το δικαίωμα να πωλούν αυτοκίνητα άμεσα με απόσυρση υπερισχύουν των υπολοίπων εμπόρων.
Οι καταναλωτές δεν έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν ανάμεσα σε ελαφρώς μεταχειρισμένο και ένα καινούριο όχημα με τις ίδιες προδιαγραφές και ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητές τους.
Έτσι αποκλείεται ένα σημαντικό μέρος της αγοράς, από την αντικατάσταση του παλαιού του οχήματος, με ένα νέο καθαρότερο και ασφαλέστερο όχημα.
Επιβαρύνεται το εμπορικό ισοζύγιο, καθότι η απόσυρση απευθύνεται αποκλειστικά σε καινούρια αυτοκίνητα ,τα οποία είναι ακριβότερα στη κτήση τους από αντίστοιχα μεταχειρισμένα.
Το να συμπεριληφθούν τα εγχώρια και εισαγόμενα ελαφρώς μεταχειρισμένα οχήματα στο μέτρο της απόσυρσης ,θα τονώσει τις πωλήσεις και θα συμβάλει στη μείωση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου. Επίσης , να ενταχθούν στο μέτρο της απόσυρσης τα αυτοκίνητα των ετών 1999 και 2000.
Τέλος, κανένα από αυτά τα μέτρα που προτείνουμε για την τόνωση της αγοράς αυτοκινήτου δεν μπορεί να αποδώσει τα αναμενόμενα, εάν οι τράπεζες εξακολουθούν να μην χρηματοδοτούν την αγορά. Ήδη ζούμε σε μια άλλη εποχή τα κριτήρια για την δανειοδότηση της αγοράς πρέπει να αλλάξουν, ούτως ώστε και οι τράπεζες να παίξουν το ρόλο που πρέπει για να συντελέσουν και αυτές στο μερίδιο που τους αναλογεί στην ενίσχυση και τόνωση της αγοράς και στην έξοδο από την ύφεση που για 5η συνεχή χρονιά ταλανίζει την πατρίδα μας.
Mε εκτίμηση
για το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΕΕΑΕ
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Απόστολος Πετιμεζάς Κων/νος Κεράτσας
Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.
Προς : κον Στουρνάρα Ιωάννη
Υπουργό Οικονομικών
Υπουργείο Οικονομικών
Κύριε Υπουργέ,
Είναι γεγονός ότι για την μεγάλη πτώση της αγοράς του αυτοκινήτου ευθύνεται κατά μεγάλο ποσοστό η οικονομική κρίση. Το περίεργο όμως είναι ότι η ύφεση στην αγορά αυτοκινήτου είναι τετραπλάσια από τον μέσο όρο στη χώρα μας.
Υπάρχει εξήγηση γι αυτό;
Οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών μετατρέπουν το αυτοκίνητο από μέσο εξυπηρέτησης και ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας σε απαγορευμένο καρπό. Οι συνεχείς επιβαρύνσεις όπως φόρος πολυτελείας , τέλη κυκλοφορίας, χαράτσια τεκμήρια, πανάκριβα καύσιμα είχαν σαν αποτέλεσμα χιλιάδες λουκέτα, 40.000 χαμένες θέσεις εργασίας στον ευρύτερο χώρο και δραματική συρρίκνωση των κρατικών εσόδων από τον κλάδο. Αυτό επιδιώκαμε;
Τι πρέπει να γίνει; Απλά πράγματα
Να σταματήσει η αδικία με τα τεκμήρια και να πάψει η εκάστοτε κυβέρνηση να κυνηγάει τους φοροφυγάδες μέσω του αυτοκινήτου ζημιώνοντας ουσιαστικά την αγορά και κατ΄επέκταση τα έσοδα του κράτους.
Να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας και να πληρώνονται ανά 3μηνο όπως στο παρελθόν ούτως ώστε να μην υπάρχουν φαινόμενα όπως ,αγοράζω αυτοκίνητο στις 31/12 του απερχόμενου έτους και πληρώνω τέλη κυκλοφορίας για 2 έτη!!!! και κατάθεση πινακίδων κατά χιλιάδες κάθε τέλος του χρόνου(ήδη οι κατατεθειμένες φθάνουν τις 750.000).
Κατάργηση του φόρου πολυτελείας ο οποίος το μόνο που απέδωσε ήταν να εξαφανίσει μόνο από την αγορά μια ολόκληρη κατηγορία αυτοκινήτων που παρόλο που κατείχε το 16% της αγοράς συνεισέφερε στα έσοδα από την είσπραξη φόρων κατά 55%. Επιβάλλεται να καταργηθεί!
Κατάργηση του τέλους ταξινόμησης ή έστω την μείωση του για να δημιουργηθούν προϋποθέσεις για αύξηση εσόδων, στήριξη της επιχειρηματικότητας και νέες θέσεις εργασίας.
Παράταση τουλάχιστον έως τις 31/12/2013 του Ν.3943/2011(ΦΕΚ 66/Α) οδηγία EURO 4.
Είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι είμαστε η μοναδική εξαίρεση στην Ευρώπη όπου σε κάθε αλλαγή οδηγίας εκπομπών καυσαερίων EURO στα καινούρια αυτοκίνητα αυτομάτως τα μεταχειρισμένα εισαγωγής που ανήκουν στην έως τώρα οδηγία αλλάζουν κλίμακα συντελεστών επιβολής του τέλους ταξινόμησης με αποτέλεσμα να κρίνονται ως μη εμπορεύσιμα.
Το σύστημα επιβολής φόρων στα αυτοκίνητα πρέπει να εφαρμόζεται με τρόπο που να μην είναι αποτρεπτικός στην εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. όπως διαπίστωσε το Ευρωπαϊκό δικαστήριο στην απόφαση C-402/09 της Ρουμανίας.
Απόσυρση. Παράταση του μέτρου για τα καινούρια αυτοκίνητα και παράλληλα επέκταση του μέτρου και στα μεταχειρισμένα. Η αγορά αυτοκίνητου είναι ενιαία και αναπόσπαστη ως σώμα και επιδοτώντας μόνο μια κατηγορία οχημάτων και ειδικότερα χωρίς να υπάρχει σημαντική ωφέλεια για το κράτος (δεν παράγουμε οχήματα) δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού ανάμεσα στις λίγες εισαγωγικές εταιρείες (34) και τους υπόλοιπους χιλιάδες εμπόρους καθώς κατευθύνεται ο πελάτης αποκλειστικά στην αγορά καινούριου οχήματος.
Δημιουργούνται συνθήκες επιλεκτικού οικονομικού στραγγαλισμού, καθότι οι έχοντες το δικαίωμα να πωλούν αυτοκίνητα άμεσα με απόσυρση υπερισχύουν των υπολοίπων εμπόρων.
Οι καταναλωτές δεν έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν ανάμεσα σε ελαφρώς μεταχειρισμένο και ένα καινούριο όχημα με τις ίδιες προδιαγραφές και ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητές τους.
Έτσι αποκλείεται ένα σημαντικό μέρος της αγοράς, από την αντικατάσταση του παλαιού του οχήματος, με ένα νέο καθαρότερο και ασφαλέστερο όχημα.
Επιβαρύνεται το εμπορικό ισοζύγιο, καθότι η απόσυρση απευθύνεται αποκλειστικά σε καινούρια αυτοκίνητα ,τα οποία είναι ακριβότερα στη κτήση τους από αντίστοιχα μεταχειρισμένα.
Το να συμπεριληφθούν τα εγχώρια και εισαγόμενα ελαφρώς μεταχειρισμένα οχήματα στο μέτρο της απόσυρσης ,θα τονώσει τις πωλήσεις και θα συμβάλει στη μείωση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου. Επίσης , να ενταχθούν στο μέτρο της απόσυρσης τα αυτοκίνητα των ετών 1999 και 2000.
Τέλος, κανένα από αυτά τα μέτρα που προτείνουμε για την τόνωση της αγοράς αυτοκινήτου δεν μπορεί να αποδώσει τα αναμενόμενα, εάν οι τράπεζες εξακολουθούν να μην χρηματοδοτούν την αγορά. Ήδη ζούμε σε μια άλλη εποχή τα κριτήρια για την δανειοδότηση της αγοράς πρέπει να αλλάξουν, ούτως ώστε και οι τράπεζες να παίξουν το ρόλο που πρέπει για να συντελέσουν και αυτές στο μερίδιο που τους αναλογεί στην ενίσχυση και τόνωση της αγοράς και στην έξοδο από την ύφεση που για 5η συνεχή χρονιά ταλανίζει την πατρίδα μας.
Mε εκτίμηση
για το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΕΕΑΕ
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Απόστολος Πετιμεζάς Κων/νος Κεράτσας
Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, παρακαλώ πατήστε εδώ.