Καταγγελία του ΣΕΕΑΕ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή



HELLENIC ASSOCIATION OF AUTOMOBILE MERCHANTS & IMPORTERS
248, El. Venizelou str., KALITHEA 17675, GREECE, Tel.: +30 2109413028 - Fax: +30 2109431677

 
Athens,    08/03/2004
Registration Nr.: 1636

To:
EUROPEAN COMMISSION
c.c.: DIRECTORATE GENERAL
TAXATION AND CUSTOMS UNION
LEGAL AFFAIRS AND ENFORCEMENT
OF COMMUNITY PROVISIONS
TAXUD A/3 D(2003) 2197
Att: Mr. Antonio Victoria Sanchez 
 
ISSUE:     “COMPLAINT ABOUT ONGOING VIOLATION OF THE EUROPEAN COURT DECISIONS ON CASES C-375/95 & C-393/98 BY THE NEW HELLENIC LEGISLATION WITH REG. Nr.: 3156/3-6-2003 
Sirs,
Ολοκληρώνοντας την επιστολή μας της 1-9-2003 (αρ. πρωτ.: 1582), όπως προβλέψαμε και στην επισήμανσή μας της 21/1/2004, είμαστε στη δυσάρεστη θέση να διαπιστώσουμε οριστικά και τελεσίδικα ότι όσα δηλώσαμε στα κείμενά μας, ως αναμενόμενες υπεκφυγές του Ελληνικού Δημοσίου, δυστυχώς πραγματοποιήθηκαν στο έπακρο! Μόλις το περασμένο εικοσιτετράωρο, παραλάβαμε έγγραφα του Ελληνικού Υπουργείου Οικονομικών με αρ. πρωτ. Φ111/49/27-1-2004 & Φ112/50/27-1-2004, που αναφέρονται σε διαδικαστικές λεπτομέρειες εφαρμογής της τροπολογίας του Τελωνειακού Κώδικα (Ν. 3156/3-6-2003). Η τροπολογία αυτή θυμίζουμε ότι ρυθμίζει την υποτιθέμενη μείωση του παράνομου Τέλους Ταξινόμησης, όπως μέχρι τώρα αυτό επιβάλλεται στα εισαγόμενα επιβατικά από χώρες της Ε. Ένωσης. Οι παραβιάσεις των Αποφάσεων του ΔΕΚ επαναλαμβάνονται προκλητικά, ως εξής:

1.  Το κόστος για το παράβολο που αναφέρει η τροπολογία ανέρχεται στο απαράδεκτα υψηλό ποσό των 300 ευρώ. Αυτό ισοδυναμεί με απλή μετονομασία του ισχύοντος παράνομου φόρου και δεν αποτελεί κατάργησή του. Γίνεται, επίσης, αιτία δυσμενούς διάκρισης του εισαγόμενου ΙΧ επιβατικού από χώρες της Ε. Ένωσης προς όφελος των εγχώριων. Τέλος, δεν λειτουργεί καθόλου το κριτήριο της αναλογικότητας προκειμένου για προσφυγή που αφορά υψηλή ή αντίστοιχα χαμηλή φορολογητέα αξία. Έτσι, παράνομη φορολόγηση σε συγκριτικά χαμηλή φορολογητέα αξία είναι αδύνατο να ακυρωθεί, λόγω του ασύμφορου της προσφυγής σε επιτροπή.

2.  Απαιτείται χρονικό διάστημα πλέον του ενός ημερολογιακού μήνα προκειμένου να αποφανθεί περί του ακριβούς ποσού Τέλους Ταξινόμησης η Προϊσταμένη Αρχή των Τελωνείων κατόπιν πορίσματος της Επιτροπής, με σκοπό να επιβληθεί τελικά το νόμιμο Τέλος Ταξινόμησης στα εισαγόμενα. Σε περίπτωση που το επιβεβλημένο Τέλος Ταξινόμησης δεν γίνει αποδεκτό από τον ενδιαφερόμενο, απαιτείται επιπλέον χρονικό διάστημα για να εξετάσει το εισαγόμενο επιβατικό η ανώτερου επιπέδου Επιτροπή και να εκδοθεί βελτιωμένο πόρισμα. Αυτή η καθυστέρηση αποτελεί δυσμενή διάκριση του εισαγόμενου ΙΧ επιβατικού από χώρες της Ε. Ένωσης προς όφελος των εγχώριων και πρόκειται να αποτρέπει τους υποψήφιους αγοραστές από την επιλογή αγοράς ενός εισαγόμενου επιβατικού από χώρες της Ε. Ένωσης, καθώς τα αντίστοιχα εγχώρια θα είναι ετοιμοπαράδοτα.

3.  Παραμένουν απρόσιτες οι επίσημα αναγνωρισμένες αξίες επί των οποίων επιβάλλεται Τέλος Ταξινόμησης στα εισαγόμενα επιβατικά από χώρες της Ε. Ένωσης. Η κρατική υπηρεσία που τις τηρεί, απαγορεύει κάθε πρόσβαση των εμπόρων – εισαγωγέων μεταχειρισμένων ΙΧ σε αυτές προκαταβολικά, ώστε να μην μπορεί να επιλέξει το συμφερότερο προς εισαγωγή επιβατικό ο κάθε έλληνας έμπορος. Έτσι ο έμπορος-εισαγωγέας δεν μπορεί να ελέγξει το ποσό φόρου που επιβάλλεται κάθε φορά, προκειμένου να αποφασίσει αν θα προσφύγει ή όχι στην Επιτροπή που ορίζει η Τροπολογία.

4.  Παραμένει σε απόλυτη ισχύ το άρθρο 121 του Τελωνειακού Κώδικα (Ν.2960/2001), κατά την επιβολή φόρου στα εισαγόμενα επιβατικά από χώρες της Ε. Ένωσης. Το άρθρο αυτό παραβιάζει κατάφορα και τις δυο Αποφάσεις του ΔΕΚ, καθώς επιβάλλει την άνιση μεταχείριση των εισαγόμενων ΙΧ επιβατικών από χώρες της Ε. Ένωσης προς όφελος των εγχώριων.

Κρίνουμε ότι είναι αναγκαία η δραστική παρέμβαση της Επιτροπής για απόλυτη εφαρμογή των Αποφάσεων του ΔΕΚ. Για την απαράδεκτη αυτή άρνηση του Ελληνικού Κράτους να σεβαστεί τα δεδομένα των δυο Αποφάσεων η Επιτροπή έχει ήδη ενημερωθεί, οπότε θεωρούμε ότι δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η μη παραπομπή της χώρας μας στο ΔΕΚ προς καθορισμό χρηματικού προστίμου. Ελπίζουμε η Επιτροπή να μην ανεχθεί περισσότερο την παράνομη συμπεριφορά της χώρας, που έχει προκαλέσει τεράστιες οικονομικές ζημιές σε έλληνες εμπόρους-εισαγωγείς και τους πελάτες τους. Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε επιπλέον πληροφόρηση, αναμένοντας έγγραφη απάντηση με τις προβλεπόμενες διορθωτικές κινήσεις εκ μέρους της Επιτροπής.
Με τιμή
      Loucas Vasilias                                Konstantinos Kyratsos
President of the board                        Secretary General
 
Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, πατήστε εδώ

Το έγγραφο στην αγγλική γλώσσα:
 
HELLENIC ASSOCIATION OF AUTOMOBILE MERCHANTS & IMPORTERS
248 El. Venizelou str., KALITHEA 17675, GREECE, Tel.: +30 2109413028 - Fax: +30 2109431677
 
Athens,    08/03/2004
Registration Nr.: 1636
To:
EUROPEAN COMMISSION
c.c.: DIRECTORATE GENERAL
TAXATION AND CUSTOMS UNION
LEGAL AFFAIRS AND ENFORCEMENT
OF COMMUNITY PROVISIONS
TAXUD A/3 D(2003) 2197
Att: Mr. Antonio Victoria Sanchez 
 
ISSUE:     “COMPLAINT ABOUT ONGOING VIOLATION OF EUROPEAN COURT DECISIONS ON CASES C-375/95 & C-393/98, AFTER THE LAUNCH OF MINISTERIAL DIRECTIVES (MINISTRY OF FINANCE): “Φ.111/49/27-01-2004” & “Φ.112/50/27-01-2004”, DEALING WITH PROCEDURES AFTER THE OFFICIAL ENGAGEMENT OF A LEGAL AMENDMENT WITH REG. Nr.: 3156/3-6-2003 ON CAR TAXATION. 
Sirs,
trying to conclude our letter of 01/09/2003 (reg. Nr.: 1582), with reference to our second appeal of 21/01/2004, we are in the sad position to efficiently confirm once and for all that the full range of expected diversions by the Hellenic State, as stated in our previous letters, are unfortunately present! Recently, we received documentation of the Hellenic Ministry of Finance with reg. Nr.: Φ111/49/27-1-2004 & Φ112/50/27-1-2004 (Letter “Φ” in Greek stands for the Latin letter “F”). These documents provide all Customs’ chief-directors with information about issues, aroused by the Legal Αmendment with reg. Nr.: 3156/3-6-2003. The very amendment is supposed to conform Hellenic Law to European Legislation about Car taxation. This conformation is pending for years, after the repeated violation of European Law by the Hellenic State, as already verified by EU services. We are afraid that the referred amendment does not at all reduce discrimination of European passenger used-car market in favor of the Hellenic one, after not terminating the obligation of the potential buyer to pay an enormous and illegal registration fee, when purchasing an imported car from Europe. Extreme violation of both above-mentioned European Court Decisions is still observed in the following:

1.  The cost of the so called "certificate", which is necessary for the cross-check by a competent committee of the taxation imposed on a casual imported car according to the legal amendment, reaches the figure of 300 euros, by ministerial decree. This fact matches this "certificate" to an extra tax replica. Thus, illegal taxation targeting only imported cars from EU, is not terminated, but rather obtaining just an alternative nomination. Cross border trade of cars is banned within the Hellenic territory by this practice, since discrimination in favor of the national car market is still in action, despite the condemnation of such tactics in European Court decision C-375/95. Hellenic State has officially been committed to abort such practices in numerous responses to EU correspondence. Besides, in cases of lower taxable values, when the expected tax reduce is similar to the payable value of the very “certificate”, illegal taxation cannot be cancelled by means of common sense.

2.  An extremely long for the car merchants monthly period is required, before the official definition by the competent committee of an exact amount of payable tax.  This is the shortest declared operational time limit, granted to the Customs' authorities so as to provide the applicant with the legally reduced final amount of tax, when estimated by the examining committee. In case the appointed registration fee is not accepted, a much longer time period is necessary for the inspection of the car by a committee of a higher rank, which is currently summoned twice a year. Such a delay stands for an extra discrimination at the expense of imported cars from EU. Any preference to imported stock from EU is definitely going to vanish, since all potential buyers are to prefer an option of car purchase among the national stock, which is always promptly deliverable. 

3.  All official taxable values, concerning imported cars’ taxation, are concealed from Greek Car Merchants. The competent department of  Hellenic Customs’ Services does not allow any access at the above values in advance. In this way, Greek merchants cannot schedule their orders and transactions, when turning to European countries for a cross border purchase. Besides, no merchant can verify the compliance of the imposed tax with European Law, so as to apply at the relevant committee for further inspection of this tax, according to the above legal amendment.

4.  Illegal article 121 of the Hellenic National Law (Ν.2960/2001) retains full power during the estimation of the payable tax (registration fee). The treatment proposed by the very article was severely condemned by European Court in the Decision on case C-375/95. Non withdrawal of this article violates both European Court Decisions on cases C-375/95 & C-393/98, since it perpetuates discrimination at the imported stock of EU passenger cars in favor of the national stock.

We judge that EU Commission has to act immediately for securing the respect of European Court Decisions by a member-State. The Commission is already informed about the constantly negative attitude of the Hellenic State towards this direction.  Therefore, after a series of insufficient response to EU conformation calls, it is time a monetary fine or trial for a fine definition be planned. It is our hope that the Commission would not tolerate such a behavior any longer, since all ongoing violations of European Law have already caused considerable financial losses at numerous Greek merchants and their customers. We remain at your disposal for further explanations, awaiting a written answer, referring to a reaction plan of the respected Commissioners on the above.

With honor
Loucas Vasilias                                Konstantinos Kyratsos

 President of the board                             Secretary General
 
Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, πατήστε εδώ