Προς τον Νομικό εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην υπόθεση C 74/06



ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΜΠΟΡΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΕΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
Καλλιθέα,     23/2/2007 
ΠΡΟΣ:
ΝΟΜΙΚΟ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ Ε.Ε.
ΣΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ Δ.Ε.Κ.: C-74/06
Ko Τριανταφύλλου
  
ΑΦΟΡΑ:        “ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΥΠΕΡ ΤΩΝ AITHΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΦΕΥΓΟΥΣΑΣ Ε.Ε. ΣΤΗΝ ..ΥΠΟΘΕΣΗ Δ.Ε.Κ. C-74/06”

 
Αξιότιμε Κε Τριανταφύλλου,
Κατόπιν τηλεφωνικής συνομιλίας μας σχετικά με την πρόοδο της παραπάνω υπόθεσης, σας πληροφορούμε για τα εξής:

1. ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ ΤΩΝ ΙΣΧΥΡΙΣΜΩΝ ΣΑΣ ΠΕΡΙ ΜΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΤΟΥ ΥΠΟΛΕΙΠΟΜΕΝΟΥ ΦΟΡΟΥ ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΟΥ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟΥ

Όπως σας ανέφερα προφορικά, σας γνωστοποιώ και γραπτώς, ότι με βάση το σύστημα καθορισμού της φορολογητέας αξίας στα εισαγόμενα από χώρες της Ε.Ε. επιβατικά αυτ/τα, βάσει του Ν.2960/2001 (Τελωνειακός Κώδικας), όπως ενίοτε αυτός τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα, στην περίπτωση που επιβατικό όχημα προς εκτελωνισμό ανήκει σε κατηγορία “β”, “γ” ή “δ”, του άρθρου 121, παράγραφος 2, του προηγούμενο Νόμου, οφείλει πληρωτέο φόρο, ο οποίος υπερβαίνει τα αναφερόμενα στο άρθρο 126, του ίδιου Νόμου ποσοστά απαξίωσης και πάντως σίγουρα: “υπερβαίνει, ..., το ποσό του εναπομένοντος φόρου που έχει ενσωματωθεί στην αξία των ομοειδών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων οχημάτων που έχουν ήδη ταξινομηθεί -εντός της χώρας μας)...”
[ ...κατά το ακριβές λεκτικό του αιτήματος της προσφεύγουσας στην Υπόθεση C-74/06 ].

Το παραπάνω περιγραφόμενο φαινόμενο είναι καθολικό και αφορά σε εκτελωνισμούς από το 2001 (1η Ιαν) και εξής, ενώ ο Ν.3156/2003, που συντάχθηκε προκειμένου να υπάρξει προσαρμογή κατ’ επίφαση στα της Απόφασης του ΔΕΚ επί της Υπόθεσης C-393/98 από 1/1/2004, πρακτικά είναι ανεφάρμοστος, αφού (σε συμφωνία με το λεκτικό της προσφεύγουσας στην C-74/06) τόσο το ακριβό παράβολο, όσο και η υπερβολική καθυστέρηση έκδοσης πορίσματος της αναφερόμενης στον Νόμο “Επιτροπής Αξιολόγησης”, καθιστούν αναποτελεσματική την αξιοποίησή του από τους ενδιαφερόμενους. Σημειωτέο, δε, ότι παρά την ισχύ του Νόμου από 1/1/2004, πέρασε χρονικό διάστημα πλέον του τριμήνου, προκειμένου να καθοριστούν τα διαδικαστικά θέματα σύστασης και λειτουργίας της κάθε αρμόδιας ανά περιφέρεια της επικράτειας σχετικής “Επιτροπής”, ενώ οι λιγοστές (περίπου 15) αιτήσεις για παραπομπή εισαγόμενων αυτ/των στον έλεγχο της προηγουμένης, καθυστέρησαν κατά περίπτωση μέχρι και ολόκληρο έτος, πριν την έκδοση πορίσματος για την απαλλαγή από μη οφειλόμενο φόρο. Παραδειγματικά, αναφέρομαι σε αίτηση επί του θέματος που πραγματοποίησε ο πρώην Πρόεδρος ΔΣ του ΣΕΕΑΕ, κος Λουκάς Βασιληάς (τηλ. +30 210 5625500), ο οποίος ενώ κατέθεσε αίτηση προσφυγής στην εν λόγω Επιτροπή τον Ιανουάριο του 2004, έλαβε το ποθούμενο πόρισμα κατά το 2005. Το συγκεκριμένο αυτ/το, βέβαια, αποτελούσε για την επιχείρησή του εμπόρευμα προς πώληση, το οποίο με τα εδώ περιγραφόμενα άργησε να αποσβεστεί, αφού κλήθηκε η επιχείρηση του κου Βασιληά να καταβάλει μη ορθά καθορισμένο Τέλος Ταξινόμησης, παρά το γεγονός ότι οι απαιτήσεις της C-393/98 ήταν ήδη γνωστές στους συντάκτες του Ν.3156/2003.

2. ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ Ν.3156/2003

Σε συνέχεια των προηγουμένων, δεν έχουν δημοσιοποιηθεί, εξ’ όσων γνωρίζουμε, αριθμητικά ποσοστά απομείωσης της όποιας καθορισμένης πληρωτέας τιμής Τέλους Ταξινόμησης για κάθε υπό έλεγχο όχημα μέσω της “Επιτροπής” του Ν.3156/2003, βάσει λίστας διαπιστούμενων ελαττωμάτων. Η λίστα ευρημάτων που δικαιολογούν μείωση του πληρωτέου ποσού έναντι Τέλους Ταξινόμησης έχει μεν εκδοθεί ως φόρμα προς συμπλήρωση, χωρίς δε να αναφέρονται αριθμητικά μεγέθη ακριβούς απομείωσης επί της αξίας εκκίνησης. Αποτέλεσμα είναι να διαμορφώνεται αυθαίρετα η εκτίμηση της όποιας κατά περίπτωση απαξίωσης από τους εκάστοτε ελεγκτές, χωρίς να βασίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια η όλη διαδικασία.

3. ΣΥΝΕΚΤΙΜΗΣΗ ΜΗ ΣΑΦΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΟΜΟ 2960/2001 ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ, ΟΠΩΣ ΤΑ ΑΞΕΣΟΥΑΡ (EXTRA), ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΠΛΗΡΩΤΕΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ ΣΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ

Εξίσου καθολικό φαινόμενο, από την 1/1/2001 και εξής, είναι ο καθορισμός του Τέλους Ταξινόμησης σε όχημα προς εκτελωνισμό κατόπιν επιβολής φόρου σε αξεσουάρ που φέρει το εκάστοτε όχημα. Τα αξεσουάρ (extra) αποτελούσαν φορολογητέα ύλη κατά την προ του έτους 1999 περίοδο ισχύος του τότε Τελωνειακού Νόμου, έκτοτε όμως, ακόμα και κατά την έναρξη χρονικής περιόδου ισχύος του προγενέστερου (από τον τρέχοντα) Τελωνειακού Κώδικα Ν.2682/99, σαφής αναφορά εντός των επίμαχων ισχυόντων νομοθετικών κειμένων στο εν λόγω θέμα (δηλ. χρέωση Τέλους Ταξινόμησης βάσει διαπιστούμενων αξεσουάρ) δεν υπάρχει, ούτε στον προγενέστερο Ν.2682/1999, ούτε στον νυν Ν.2960/2001. Το γεγονός, ως έλλειψη, δίνει δικαίωμα απεριόριστης προσθήκης επιπλέον χρεώσεων στη “βασική” αξία επιβολής Τέλους Ταξινόμησης, με εφαρμοζόμενα εντελώς αυθαίρετα κριτήρια περί συμπερίληψης ή μη συμπερίληψης ενός αριθμού “αξεσουάρ” προς φορολόγηση ανά Τελωνειακή Υπηρεσία στην επικράτεια. Το τελικά διαμορφούμενο ποσό φόρου, επίσης, υπερβαίνει τον ορθά οφειλόμενο “εναπομείναντα” φόρο (βλ. παρ. “1” του παρόντος) κατά παράβαση της C-393/98.

4. ΠΡΟΕΞΟΦΛΗΣΗ ΤΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ ΣΤΙΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΠΩΛΗΣΗ ΣΤΗ ΛΙΑΝΙΚΗ, ΠΑΡΑ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΦΟΡΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ

Τέλος, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι το Τέλος Ταξινόμησης “προεξοφλείται” στα κατά τόπους Τελωνεία της χώρας, παρά το γεγονός ότι μετά την ταξινόμησή τους τα εισαγόμενα επιβατικά οχήματα δεν έχουν παραδοθεί σε αγοραστή λιανικής, αλλά περιλαμβάνονται στο στοκ του εμπόρου-εισαγωγέα προς διάθεση στο κοινό. Το γεγονός παραβιάζει κατεξοχήν την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, σχετικά με την ορθή χρονικά διαδικασία καταβολής του εκάστοτε Φόρου Κατανάλωσης, ενώ επιβαρύνει άκαιρα τον ενδιαφερόμενο, πέρα από την ορθότητα ή μη του οφειλόμενου φόρου.

Κλείνοντας την παρούσα αναφορά μου, οφείλω να σας δηλώσω υπεύθυνα ότι όσα περιλαμβάνονται στο παρόν αφορούν, είτε σε γνωστοποιήσεις από εμπόρους-εισαγωγείς μέλη του Συνδέσμου στον οποίο απασχολούμαι, είτε σε διαπιστώσεις μου από τα εισερχόμενα έγγραφα που παραλαμβάνει υπηρεσιακά ο Σύνδεσμος, ως αποδέκτης σχετικής αλληλογραφίας από τα αρμόδια Υπουργεία. Ο ΣΕΕΑΕ, στον οποίο εργάζομαι ως γεν Δ/ντής από το έτος 2002, είναι κλαδικό σωματείο, αναγνωρισμένο από την Ελληνική Δημόσια Διοίκηση και εκπροσωπεί τα συμφέροντα των εμπόρων-εισαγωγέων αυτ/των, οι οποίοι έχουν δικαίωμα εγγραφής στο δυναμικό των μελών του. Τα εδώ αναφερόμενα αφορούν σε προβλήματα διακίνησης των εισαγόμενων επιβατικών οχημάτων από χώρες της Ε.Ε., που μου δηλώνονται καθημερινά ως παράπονα καθημερινής πρακτικής του Ελληνικού Δημοσίου εις βάρος τους. Είμαι στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω πληροφορία και διευκρίνιση.
 Με τιμή
 Σαραντίδης Ευάγγελος
Γενικός Δ/ντής ΣΕΕΑΕ
Για να δείτε το πρωτότυπο έγγραφο, πατήστε εδώ